Zmiany w VAT, czyli hotelarze na 8 proc.

Autor: Małgorzata Dankowska
Nowelizacje ustawy o podatku od towarów i usług, które weszły w życie 1 stycznia 2011 r. wpłynęły na rozliczenia wszystkich podmiotów gospodarczych funkcjonujących na rynku polskim. Specyfika rynku hotelowego, którego usługi w znacznej mierze kierowane są do gości indywidualnych, tj. podmiotów ostatecznie ponoszących ciężar tego podatku, sprawia, że odbiorcy usług hotelowych efektywnie odczują fakt wzrostu stawek VAT. Co się dokładnie zmieniło?


Nowe stawki VAT

Zasadniczą zmianą jest czasowe (obecnie przewidywane na lata 2011-2013) podwyższenie o jeden punkt procentowy stawki podstawowej VAT z 22 na 23 proc., zaś stawki obniżonej – z 7 na 8 proc. Dla hotelarzy oznacza to, że od nowego roku goście hotelowi w cenie za usługę noclegową oraz gastronomiczną zapłacą 8-procentowy podatek VAT. Obowiązywanie 8-procentowej stawki zredukowanej dla tych usług wynika z dwóch odrębnych aktów prawnych. W przypadku usług zakwaterowania są one wymienione w załączniku 3 do ustawy o VAT jako objęte stawką zredukowaną. Natomiast stosowanie zredukowanej stawki dla usług gastronomicznych wynikać będzie z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, w treści którego usługi związane z wyżywieniem włączono do katalogu usług objętych tą stawką. Należy jednocześnie pamiętać, że zastosowanie zredukowanej stawki VAT dla usług gastronomicznych nie zależy od miejsca, w którym dane usługi są świadczone. Rozporządzenie Ministra Finansów określające 8-procentową stawkę dla usług związanych z wyżywieniem, wyraźnie odnosi się do rodzaju świadczonych usług (PKWiU 56), natomiast nie do miejsca ich świadczenia. Nie ma zatem znaczenia czy usługi te świadczy hotelowa restauracja, bar czy room-service.

ht_2011_01-13.jpg
Przepisy przejściowe

W celu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *