HOTEL TRENDS POLAND & CEE 2023

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz, Wiktor Kołakowski

W tegorocznej edycji forum Hotel Trends Poland & CEE – największego spotkania top managementu branży hotelarskiej – uczestniczyło ponad 450 gości, większość stacjonarnie w hotelu Regent w Warszawie, a część także online. W ośmiu prezentacjach i panelach dyskusyjnych wystąpiło blisko 40 ekspertów z Polski i zagranicy. Wydarzenie wsparło 37 partnerów – największe globalne i polskie sieci hotelowe, operatorzy oraz dostawcy najlepszych produktów i usług dla hoteli. Jak co roku, forum Hotel Trends było przestrzenią do inspirujących dyskusji, wymiany doświadczeń i opinii.

Uczestników powitali Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”, i Dorota Malinowska, współzałożycielka ProValue, firmy doradczej będącej partnerem merytorycznym wydarzenia. – To szczególna edycja Hotel Trends, gdyż obchodzimy właśnie jej jubileusz 10-lecia. Pierwsza edycja odbyła się jesienią 2013 r., czyli w zupełnie innej epoce hotelarskiej. Przez te 10 lat zmieniło się niemal wszystko w hotelarstwie – mówił Rafał Szubstarski.

– Jeśli szukać jakichś analogii między rokiem 2013 i 2023, to można stwierdzić, że są one podobne do siebie, jeśli chodzi o etap wychodzenia z kryzysu i powrotu na ścieżkę normalności – poprzednio po globalnym kryzysie finansowym, obecnie po globalnym kryzysie zdrowotnym. Obydwa te lata pokazywały coraz lepsze wyniki hoteli, zapowiadając okres dynamicznego wzrostu branży. 2023 był już rokiem całkiem dobrych wyników, przynajmniej jeśli chodzi o wskaźniki hotelowe, jak obłożenie i średnie ceny, a więc i przychody z dostępnego pokoju, w porównaniu z rokiem 2019. Choć teraz hotele muszą się mierzyć z dużo wyższymi kosztami działalności niż wówczas, co stanowi nowe wyzwanie i ma wpływ na ich rentowność. I o tym wszystkim będziemy rozmawiali podczas Hotel Trends.

Gospodarka i hotelarstwo

Merytoryczną część wydarzenia rozpoczęło wystąpienie Mateusza Walewskiego, głównego ekonomisty Banku Gospodarstwa Krajowego, który w prezentacji omówił sytuację ekonomiczną na świecie i jej wpływ na polskie hotelarstwo. – Obecnie na rynku rządzi niepewność. Wynika ona z przyczyn politycznych, napięć na świecie i konfliktów. Najważniejsze przyczyny nie są więc ekonomiczne. Niesprzyjające elementy ekonomiczne dotyczą cen energii i wysokości stóp procentowych – opisywał główny ekonomista BGK. Jego zdaniem światowa gospodarka będzie zwalniać, jednak – jak pokazał w swoim wystąpieniu – Polska stale notuje wzrost większy niż w strefie euro.

– To dobra informacja dla branży hotelowej w Polsce, jest ona bowiem bardzo zależna od koniunktury w krajowej gospodarce – podsumował. W kolejnej prezentacji Jakub Klimczak, regional manager Central Europe z firmy STR, przedstawił obecną sytuację na globalnym i regionalnym rynku hotelarskim oraz najnowsze dane dotyczące wyników hoteli w Polsce, a także prognozy dotyczące rozwoju sytuacji na nim. – Jeśli chodzi o poziom obłożenia, jest on wprawdzie jeszcze nieco niższy niż w 2019 r., ale średnie ceny są wyższe o ok. 30 proc. niż przed pandemią. RevPAR rośnie, ale na razie generowany jest przez wzrost średnich cen. Zdaniem ekspertów z Tourism Economics pełna odbudowa rynku nastąpi w przyszłym roku. Wówczas wróci do normy ostatni brakujący element, czyli goście z odległych rynków – mówił.

Panel liderów – wydajność i rentowność hotelarstwa

W pierwszym panelu, prowadzonym przez Dorotę Malinowską z Pro Value, jego uczestnicy rozmawiali o tym, czy wyzwania, najpierw związane z ograniczeniami pandemicznymi, następnie z wojną w Ukrainie, a później rosnącymi kosztami prowadzenia działalności i finansowania, nie spowodowały załamania na rynku hotelowym.

Zdaniem panelistów, mimo że rynek przeszedł wiele kryzysów, to wykazał się odpornością, wychodzi z nich obronną ręką i ma przed sobą dobre perspektywy.

– Obłożenie mamy w tej chwili zbliżone do tego przed pandemią. Perspektywy również są optymistyczne. Ale żeby nie było tak różowo, to niestety mamy problem z rosnącymi kosztami. Wzrost ten w ostatnich latach wyniósł 40 proc. A ceny w hotelach nie wzrosły aż o tyle. Jednak branża staje się coraz mocniejsza po każdym kryzysie, choć po każdym nieco inna – stwierdził Dominik Sołtysik, prezes Orbisu i chief operations officer Eastern Europe AccorInvest.

Gheorghe Marian Cristescu, prezes PHH, mówił, że i hotelarstwo, i jego firma są przyzwyczajone do kolejnych wyzwań. – Już w 2022 r. osiągnęliśmy wskaźniki lepsze niż w 2019. Dlatego teraz porównujemy się do roku 2022 i po trzech kwartałach osiągnęliśmy najwyższy wzrost przychodów operacyjnych i zysku netto przy rekordowej frekwencji i cenie średniej w dotychczasowej historii naszej firmy.

Jan Pilch, inwestor i właściciel hotelu Saski Kraków, Curio Collection by Hilton, przedstawił, jak sytuacja wygląda z perspektywy inwestora hotelarskiego z Krakowa:

– Nasz hotel działa dopiero drugi rok i radzi sobie bardzo dobrze jak na obecną sytuację w mieście, bo Kraków odbudowuje się wolniej niż np. Warszawa, ponieważ jest miastem typowo turystycznym. Hotelarstwo weszło na ścieżkę wzrostu, choć można ponarzekać na rosnące koszty pracy i energii.

Agnieszka Róg-Skrzyniarz, wiceprezes marek luksusowych sieci Marriott International w Europie, stwierdziła, że z persp

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *