Sukces Forum HIT – 450 uczestników, 32 partnerów, wysoki poziom merytoryczny

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz

VI edycja Forum HIT – Hotel Investment Trends Poland & CEE 2023 w warszawskim hotelu Renaissance zgromadziła ponad 350 uczestników stacjonarnie, ok. 100 online oraz panelistów z całej Europy i elitę rynku hotelowego z Polski, reprezentowaną przez inwestorów, właścicieli i kadrę zarządzającą z największych firm na rynku. Tegoroczne Forum HIT wsparła też rekordowa liczba 32 partnerów – czołowych firm związanych z rynkiem hotelarskim.

Forum HIT jest największą platformą w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej skupiającą w jednym miejscu wszystkich najważniejszych uczestników rynku hotelowego: inwestorów i właścicieli hoteli, top managerów sieci hotelowych i operatorów, przedstawicieli banków, funduszy inwestycyjnych, deweloperów, architektów, projektantów wnętrz oraz ekspertów z różnych dziedzin branży hotelarskiej i nieruchomościowej, a także dostawców najlepszych produktów i usług dla hotelarstwa.

Tu mają okazję budować sieć branżowych relacji i poznać opinie fachowców dotyczące przyszłości rynku hotelarskiego. – Bardzo wysoka frekwencja i rekordowe zainteresowanie sponsorów naszym forum świadczą o tym, że rynek inwestycji hotelowych, choć obecnie nieco spowolniony, w kolejnych latach czeka dalszy dynamiczny rozwój, a inwestorzy są gotowi do realizowania nowych projektów, kiedy tylko szerzej odblokowane zostanie tradycyjne finansowanie – mówi Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, organizatora wydarzenia. – To dla nas ogromna satysfakcja, że zdaniem uczestników HIT jest tak skuteczną platformą do budowania i umacniania relacji na najwyższym poziomie.

Goście specjalni: z Ukrainy, PFR i STR

Wydarzenie rozpoczęło się od wystąpień trzech gości specjalnych. Pierwszym z nich była Mariana Oleksiv, przewodnicząca Państwowej Agencji Rozwoju Turystyki Ukrainy, która w ostatniej chwili ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację za naszą wschodnią granicą nie mogła dotrzeć bezpośrednio, ale połączyła się z Kijowa.

Zaznaczyła, że turystyka jest postrzegana jako jeden z głównych motorów odbudowy kraju po wojnie, a ukraiński rząd ma plany wsparcia inwestorów, dlatego zachęcała ich do zainteresowania się tamtejszym rynkiem, który jej zdaniem stanie się ogromnie atrakcyjny po zakończeniu konfliktu zbrojnego. Podziękowała też organizatorom konferencji i Polskiemu Holdingowi oraz uczestnikom konferencji za wsparcie, jakie otrzymuje Ukraina.

Drugi z gości specjalnych, Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił o tym, że pomimo szoku, jaki stanowiła pandemia, trendy na rynku są bardzo dobre, a Polacy najwyraźniej chcą odreagować pandemię. Podkreślił, że PFR chętnie wspiera inwestycje w innowacyjne rozwiązania ułatwiające zarządzanie hotelami na trudnym rynku. Szef PFR powiedział, że po destabilizacji sytuacji na rynku energetycznym przez Rosję obecnie widać dobre sygnały z rynku energii, który już się stabilizuje. Kolejnym trendem, o którym mówił prezes PFR, była inflacja i jej wpływ m.in. na oczekiwania płacowe pracowników, jednak presja ta powinna powoli się zmniejszać, ponieważ widać spadającą inflację. W efekcie prezes PFR przewiduje też spadek stóp procentowych.

Paweł Borys podziękował też hotelarzom za aktywne wsparcie państwa i organizację miejsc dla uchodźców. Ogromne zainteresowanie uczestników wzbudziła prezentacja Aleksandra Robinsona, dyrektora z firmy STR, który przedstawił wyniki polskich hoteli na tle regionu. Warszawa okazuje się liderem wzrostu obłożenia w stosunku do roku 2019. Obecnie w Europie stawki hotelowe są o 23 proc. wyższe niż w 2019 r. Szczególnie dobre wyniki mają hotele ekonomiczne. Jeśli chodzi o przyszłość, widać powrót do inwestycji. Polska jest piątym rynkiem pod względem planowanych pokoi hotelowych.

Panel liderów rynku

Część panelową forum otworzyła dyskusja liderów o wyzwaniach i perspektywach rynku inwestycji hotelowych, moderowana przez Dorotę Malinowską z firmy Pro Value. Zdaniem prezesa PHH Gheorghe’a Mariana Cristescu widać ożywienie na rynku hotelowym, w czym niebagatelną rolę odegrał program Polskiego Bonu Turystycznego.

Jak stwierdził, również Grupa PHH nie zwalnia tempa rozwoju. – W tym roku ruszamy z nową, własną marką. Jesteśmy już gotowi pod względem marketingowym i operacyjnym. Nasza marka będzie ogłoszona na jesieni – zapowiedział. – Pod nowym szyldem jeszcze w tym roku będą działać cztery nasze hotele i obiekty: w Szczecinie, Toruniu, Szczyrku i Helu. Michael Collini, wiceprezes ds. rozwoju sieci Hilton w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowej, stwierdził, że perspektywy dla hotelarstwa są pozytywne, choć na pewno pojawi się wiele problemów i nieoczekiwanych wydarzeń, ale sektor jest odporny, co widać po tym, jak dobrze radził sobie choćby z wyzwaniami w ostatnich latach.

Również Christian Michel, wiceprezes ds. rozwoju na region Europy sieci Wyndham, mówił o tym, że polski rynek hotelarski ma bardzo duży potencjał wzrostu zarówno w segmencie biznesowym, jak i leisure. Dużo mniejszym optymistą był Frank Reul, wiceprezes ds. rozwoju sieci Accor w Europie Północnej, Wschodniej i na Bałkanach, który stwierdził, że nie przewiduje stabilności rynku, a problemy trzeba uznać za normę, choć na szczęście branża dobrze sobie z nimi radzi.

Szymon Wróblewski, współwłaściciel Zdrojowej Invest & Hotels, zwrócił uwagę, że choć widać wyższe przychody, to jednak również znaczący wzrost kosztów, a infl

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *