Turystyka biznesowa w czasach kryzysu

Autor: Beata Jurkowicz
W turystyce branża spotkań biznesowych odgrywa coraz większą rolę. Obok typowo rekreacyjnych wyjazdów, to właśnie imprezy integracyjne i wystawiennicze, sympozja, kongresy oraz targi decydują o wzroście i rozwoju tej dziedziny. Tego typu spotkania przynoszą również dochody w innych obszarach gospodarki, takich jak np. transport czy gastronomia Branża spotkań biznesowych jest naturalną konsekwencją rozwoju turystyki i hotelarstwa. Podróże biznesowe można podzielić na: konferencje i spotkania o zasięgu lokalnym lub regionalnym, międzynarodowe kongresy i konwencje, szkolenia, targi i wystawy, podróże motywacyjne, imprezy promocyjne związane z wprowadzaniem nowych produktów i usług. Jeszcze do niedawna turystyka biznesowa w Polsce kojarzona była głównie z przyjazdami gości zza granicy, którzy to deklarowali swój cel wizyty jako typowo biznesowy. W krąg ich zainteresowań wchodziły tylko najlepsze hotele z salami konferencyjnymi, a także z dodatkowymi atrakcjami typu SPA. Obecnie turystykę biznesową napędzają także nasi rodzimi biznesmeni i duże firmy korporacyjne. Oni także najchętniej wybierają prestiżowe obiekty konferencyjne dodatkowo zlokalizowane w miejscach atrakcyjnych turystycznie bogatych pod względem atrakcji w myśl zasady: biznes + rekreakcja = satysfakcja.
Atrybuty obiektu konferencyjnego Dlatego też rynek turystyki biznesowej w Polsce i nie tylko, a zwłaszcza kongresów i konferencji, koncentruje się w obiektach o wyższym standardzie, tj. w hotelach pięcio- i czterogwiazdkowych. Wybór na hotel trzygwiazdkowy pada rzadziej, i to głównie w przypadku, kiedy hotel formalnie jest skategoryzowany jako trzygwiazdkowy jednak standardem odpowiada obiektowi czterogwiazdkowemu. Wynika to głównie z faktu, że turyści biznesowi stanowią grupę osób o wysokich wymaganiach, korzystającą najczęściej z usług o wysokim standardzie, a ich wyjazdy finansowane są przez instytucje delegujące. Niezależnie od tego, czy organizator spotkania biznesowego zwraca się bezpośrednio do przedstawicieli obiektu konferencyjnego czy też za pośrednictwem firmy specjalizującej się w organizowaniu tego typu imprez, to ma pewien koszyk wymagań technicznych, których realizacja decyduje o powodzeniu konferencji. I tak wszyscy organizatorzy planujący profesjonalne spotkania biznesowe oczekują od hotelu konkurencyjnych cen, specjalnie przystosowanej sali konferencyjnej, czystości, odpowiednio wykwalifikowanego i pomocnego personelu, bardzo dobrej kuchni. Priorytetem dla osób przygotowujących imprezę jest współpraca z doświadczonym menedżerem ds. konferencji, bowiem sama infrastruktura nie wystarczy, jeśli procedury organizacyjne będą źle funkcjonować. Uczestnicy, a zarazem organizatorzy zwracają również uwagę na dostępność pomieszczeń do spotkań w mniejszych grupach, szybkie procedury zameldowania i wymeldowania, wygodne miejsca do siedzenia w sali konferencyjnej, dobrą akustykę sali, klimatyzację, dobrą izolację w sali konferencyjnej, możliwość jej zaćmienia. Natomiast w przypadku korzystania przez firmę z komputerowego systemu organizacji spotkania biznesowego niezwykle istotna jest możliwość zainstalowania terminali do obsługi imprezy.  
Kategorie podróży biznesowych   Według zaleceń Światowej Organizacji Turystyki (WTO) podróże biznesowe dzielone są na następujące rodzaje: wizytacje, podróże handlowe do innych przedsiębiorstw
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




2 odpowiedzi na “Turystyka biznesowa w czasach kryzysu”

  1. Adam pisze:

    Turystyka biznesowa w Polsce rzeczywiście się rozwija. Ja dużo jeżdżę służbowo i muszę przyznać, że hotele coraz bardziej dostosowują się do gości biznesowych. Korzystam z karty BTC, która pozwala sporo zaoszczędzić – zarówno czasu jak i pieniędzy. Dobrze, że hotele biorą udział w takich programach. Inaczej zbankrutowałbym na samych noclegach!

  2. Ania pisze:

    Też korzystam z tej karty.Kupiłam ją za 79zł i koszt zwrócił mi się po pierwszym weekendzie, jak pojechałam do Krakowa na dwa dni. Oszczędności z pierwszego noclegu pokryły koszty zakupu karty, a od drugiego noclegu to juz tylko moje oszczędzanie:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *