Z-Factor: konferencyjny marzec 2024 vs. 2023   ANALIZY I RAPORTY

Imponująca wiosna w Krakowie, stabilna liczba wydarzeń we Wrocławiu. Warszawa i Trójmiasto odnotowały podobny spadek w liczbie organizowanych spotkań w marcu 2024 r., porównując do marca 2023 – wynika z danych firmy Z-Factor.

Hyatt Place Kraków

Kraków może pochwalić się dużym wzrostem liczby spotkań w porównaniu do marca 2023 r. – o 64 proc. Nowi klienci zorganizowali 17 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza czterokrotny wzrost, natomiast top 10 klientów na rynku zmniejszyło liczbę zorganizowanych spotkań o 27 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W marcu zorganizowano o 2 proc. więcej eventów w hotelach 5-gwiazdkowych (15 proc. udział w całym rynku), a o 9 proc. mniej wydarzeń w 4-gwiazdkowych niż rok wcześniej (obecnie 75 proc.).
Średnia liczba wydarzeń na hotel miesięcznie w Krakowie to 20,2 (zmiana z 12,3 rok wcześniej), a średnia długość wydarzenia, nieznacznie się obniżyła z 2,6 do 2,4 dnia. Najwięcej spotkań, odbywa się w salach przeznaczonych dla 50-99 osób. Organizatorzy wybierają niemal na równi dni w środku tygodnia na organizację spotkań. Udział wtorku, środy i piątku to 21 proc., czwartek 22 proc. Interesujące, że 15 proc. konferencji w Krakowie, organizowane jest w soboty.
Dla odmiany w Warszawie odnotowano w marcu 19,7-proc. spadek liczby spotkań w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r. co można tłumaczyć ostatnim tygodniem miesiąca, który był już praktycznie świąteczny, a na tak biznesowych rynkach jak Warszawa zawsze odbija się to najbardziej. Nowi klienci zorganizowali 7,8 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza prawie 20 proc. spadek w stosunku do marca 2023. Hotele 5-gwiazdkowe zanotowały wzrost o 8 proc. (obecnie to 30 proc. udziału w rynku), a 4-gwiazdkowe spadek z 71 proc. na 61 proc.. Średnia liczba wydarzeń na hotel w marcu 2024 to 32,6 spotkań (zmiana z 26,2), a średnia długość trwania wydarzenia to 1,67 dnia (zmiana z 1,55).
Największym powodzeniem, podobnie jak w Krakowie, cieszą się sale dla 50-99 osób, co nie zmieniło się w stosunku do ubiegłego roku. Najwięcej wydarzeń, odbywa się w stolicy we wtorki i środy (po 28 proc.), ale z niedużą różnicą do czwartku (25 proc.). Soboty odnotowują 14 proc. obłożenia. Klienci najczęściej wybierają hotele w centrum, jednak niemal ¼ wydarzeń organizowana jest w obiektach przy lotnisku.
Trójmiasto, podobnie jak stolica, odnotowało spadek liczby wydarzeń, o 13,6 proc. Nowi klienci zorganizowali prawie 15 proc. wszystkich spotkań, co oznacza wzrost o ponad 66 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Top 10 klientów na rynku zanotowało spadek o 19 proc. w stosunku do 2023 r.
Odnotowano wzrost liczby wydarzeń w hotelach 5-gwiazdkowych o prawie 10 proc., natomiast hotele 4-gwiazdkowe zmniejszyły swoją produkcję o 15 proc. Średnia liczba wydarzeń na hotel miesięcznie nad morzem to 15,1 (zmiana z 17,5 w stosunku do roku 2023), natomiast średnia długość wydarzenia to również niezmiennie 1,5 dnia.
Klienci w tej lokalizacji też najczęściej wybierają sale usytuowane w centrum miast dla 50-99 osób. Spotkania są teraz najczęściej organizowane w czwartki (21 proc.) oraz środy (17 proc.). Rok temu na równi cieszyły się powodzeniem wtorki, środy i czwartki.
We Wrocławiu w marcu zorganizowano prawie tyle samo wydarzeń co w zeszłym roku. Organizatorami 9 proc. wszystkich wydarzeń realizowanych w marcu były firmy, które wcześniej nie planowały swoich spotkań na tym rynku. Porównując do tego samego okresu rok wcześniej, udział takich firm we wszystkich wydarzeniach wzrósł o ponad 68 proc. Top 10 klientów na rynku, zorganizowało o 30 proc. mniej spotkań w stosunku do marca 2023r.
Tak jak na innych rynkach, najczęściej wybierane są sale dla 50-99 osób. Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie we Wrocławiu to 22,9 (zmiana z 23), a średnia długość spotkań to 1,5 dnia (zmiana z 1,6 dnia). Najbardziej powszechnym dniem na organizację spotkań jest czwartek, co nie zmieniło się w stosunku do 2023 r. Klienci wybierają najczęściej obiekty 4-gwiazdkowe w centrum.
– Pierwszy kwartał to duże wzrosty liczby wydarzeń w Krakowie i Trójmieście. Wynikają one w sporej mierze z niskiego wyniku rok wcześniej, niemniej jednak to może być pozytywna prognoza dla rynku przed rozpoczęciem wysokiego sezonu. Słabszy marzec w stolicy nie przysłonił dobrego wyniku pierwszego kwartału. Warszawa i Wrocław notują stabilny wzrost liczby wydarzeń w pierwszym kwartale o odpowiednio 5,4 proc. i 3,8 proc. –komentuje Urszula Kudlańska, odpowiedzialna w Z-Factor za rozwój biznesu.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *