30 największych sieci, grup i operatorów hotelowych w Polsce w 2024

Accor, Polski Holding Hotelowy, Hilton i depczący mu po piętach Marriott - to największe, pod względem obiektów i pokoi, podmioty działające na polskim rynku. Szczegóły w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego w Polsce", najbardziej kompleksowej na rynku publikacji opisującej stan posiadania i inwestycji na polskim rynku hotelowym, którą wszyscy prenumeratorzy "Hotelarza" i "Restauracji" otrzymają wraz z najnowszymi wydaniami czasopism.

Wiosna to tradycyjnie już pora roku, kiedy debiutuje "Raport z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego w Polsce", opracowana przez redakcję "Hotelarza" publikacja opisująca dokładny stan posiadania, a także plany inwestycyjne największych podmiotów operujących na polskim rynku.


ACCOR

Pod markami sieci Accor w ub.r. otwarte zostały dwa hotele: ibis Styles Airport w Warszawie i debiutujący w Polsce Handwritten Collection w Krakowie. Ale sieć opuściły trzy: Mercure w Szklarskiej Porębie i Piotrkowie Trybunalskim oraz ibis Styles w Tomaszowie Lubelskim. Za to do końca tego roku zapowiadane jest (inna sprawa, co się okaże na końcu roku) otwarcie aż czterech z ponad 1 tys. pokoi, w tym trzech pod debiutującą w Polsce marką Mövenpick – we Wrocławiu, w Karpaczu i Świnoujściu. Czwarty to największy z otwieranych w tym roku hoteli w Polsce (nie licząc Gołębiewskiego w Pobierowie) – Mercure z 447 pokojami w Szczyrku.

Accor to niekwestionowany lider wśród sieci hotelarskich w Polsce, liczący blisko 14 tys. pokoi. Jednak od kilku lat nie może tej granicy przekroczyć, bo gdy otwiera jedne hotele we franczyzie, to rozstaje się z innymi albo Orbis (AccorInvest) zamyka swoje starsze hotele działające pod markami Accoru jak ibis w Kielcach czy ibis Budget w Szczecinie. Największą z marek w polskim portfolio Accoru – a więc i największą marką hotelarską w Polsce – jest Mercure z blisko 4 tys. pokoi w 24 hotelach. Przy takiej skali najwięcej też się w niej dzieje, tym bardziej że była to marka najmocniej, poza ibis Styles, nastawiona na franczyzy, zanim nie zaczęły być wprowadzane kolejne soft brandy, z założenia franczyzowe.

W latach 2021-2022 otwarto pod nią cztery hotele: Kraków Fabryczna City, Katowice Centrum, Białystok, Brant k. Warszawy i Szklarska Poręba. Ostatnim z nich był 140-pokojowy hotel w Szklarskiej, otwarty w połowie 2022 r., ale najwyraźniej współpraca się nie układała, bo już pod koniec 2023 r. Accor ogłosił rozstanie. Niektóre hotele opuszczają sieć po prostu po zakończeniu 10-letniej umowy franczyzowej, jak 64-pokojowy Vestil z końcem 2023 r. czy 288-pokojowy Kasprowy z końcem 2022 r. (rodzina Bachledów od początku po zakupie Mercure Kasprowy planowała prowadzić go pod własnym nazwiskiem). Ale wszystkie te straty pod względem liczby pokoi mogą zostać niemalże zniwelowane po otwarciu ogromnego kompleksu Mercure Szczyrk Resort z 447 pokojami (sprzedawanymi w condo), 2,5 tys. m kw. powierzchni konferencyjnej, podobnej wielkości aquaparkiem, SPA, kilkoma restauracjami i barami itp. Początkowo otwarcie zapowiadane było na I kwartał tego roku, teraz mówi się o wrześniu. Jak to przy tak dużych inwestycjach – terminy się przesuwają, ale można mieć nadzieję, że jednak uda się go otworzyć do końca roku.

Drugą największą marką w polskim portfolio pod względem liczby hoteli jest, także franczyzowy, ibis Styles z 18 obiektami i ponad 2,2 tys. pokoi (wprawdzie pod marką Novotel działa ponad 3,4 tys. pokoi, ale tylko w 13 hotelach). I jak to przy franczyzach – jedni wchodzą, inni wychodzą. W ub.r. otwarty został w Warszawie 124-pokojowy ibis Styles Airport przy ul. Poleczki, gdzie do 2022 r. działał Holiday Inn Express. Ale z kolei markę opuścił 50-pokojowy hotel w Tomaszowie Lubelskim, który działał pod nią od 2020 r., a teraz dołączył do sieci B&B Hotels, która ostatnio dynamicznie się rozwija przez dzierżawy. Już w tym roku ogłoszono podpisanie umowy z siecią DeSilva na rozbudowę jej hotelu przy lotnisku w Pyrzowicach o ibis Styles Katowice Aiport z 75 pokojami, który ma być otwarty w 2025 r.

W ub.r. do ośmiu już obecnych w Polsce marek Accoru dołączyła dziewiąta – ogłoszony na początku 2023 r. soft brand Handwritten Collection, pod którym w Krakowie zadebiutował nowo otwarty w kamienicy z lat 20. XX wieku butikowy hotel The Crown z 44 pokojami. W tym roku portfolio marek powiększyć ma się o kolejną – Mövenpick z segmentu premium, pod którą powstają trzy hotele (i trzy kolejne są w planach), choć trudno powiedzieć, który będzie pierwszy, bo otwarcia dwóch z nich zapowiadane były już na ubiegły rok.

Plany inwestycji w rewitalizację zamkniętego hotelu Grand w centrum Wrocławia firma deweloperska Rafin ogłosiła już w połowie ubiegłej dekady, a otwarcie nastąpić miało w 2019 r. W 2021 r. podpisano umowę franczyzową z Accorem na Mövenpick, który ruszyć miał do końca 2023 r. Odtworzono już bryłę hotelu z fasadą, trwają prace wewnątrz, na początku roku wybrano dyrektor generalną, więc jest szansa, że 178-pokojowy hotel otwarty zostanie do końca roku (zapowiadany jest na połowę). W połowie 2021 r. podpisano umowę franczyzy na wprowadzenie pod Mövenpick powstającego w Karpaczu kompleksu Piemonte Hotel & Resort ze 126 pokojami, którym zarządzać ma Condo.pl. Otwarcie zapowiadano na II kwartał 2023 r., teraz zapowiadane jest na II kwartał 2024 r., ale „Dziennik budowy” na stronie inwestycji ostatni raz zaktualizowany został w listopadzie 2022 r. Być może więc pierwszy Mövenpick będzie otwarty w przechodzącym remont hotelu Interferie Medical w Świnoujściu. Umowa na jego konwersję podpisana została między PHH a Accorem w połowie ub.r., a otwarcie zapowiadane było do końca 2024 r.

W ub.r. pozwolenie na budowę uzyskały trzy kolejne projekty Mövenpicków. W Zakopanem plany inwestycji w zabytkowy budynek po przedwojennym hotelu Imperial rozbudowanym o nową, większą część, w sumie ze 142 pokojami, Artur Kozieja, twórca Grupy Europlan, ogłosił jeszcze w 2020 r. Później jednak zakopiańskie starostwo odmawiało wydania pozwolenia na budowę ze względu na zastrzeżenia co do kształtu nowej części. Ostatecznie w grudniu ub.r. zakończyła się procedura odwoławcza i inwestycja dysponuje już ostatecznym pozwoleniem. Podobnie jak inwestor 159-pokojowego hotelu nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu, którego plany ogłoszono w 2021 r., a otwarty miał zostać w 2023 r. Tam również pojawiły się problemy z pozwoleniem, ale ostatecznie w styczniu tego roku wojewoda oddalił skargę Urzędu Miasta, który zaskarżył swoją własną decyzję z grudnia. Inwestor zapowiada rozpoczęcie budowy w 2025 r. Bez większych kontrowersji pozwolenie na budowę uzyskała inwestycja w Gdyni przy skwerze Kościuszki ze 176 pokojami. Jego otwarcie zapowiadane jest na rok 2026 r. Nie powstanie natomiast 266-pokojowy Mövenpick w Kołobrzegu, na który Accor podpisał umowę z Marvipolem jeszcze w 2020 r. Deweloper postanowił przeznaczyć działkę pod apartamenty inwestycyjne, na które uzyskał już pozwolenie na budowę.

Kolejną nową marką „designerskich hoteli w przystępnych cenach” będzie midscale'owy Tribe. Plany otwarcia hoteli w Warszawie i Krakowie Orbis ogłosił jeszcze w 2019 r., ale pokrzyżowała je pandemia. Wreszcie na początku 2023 r. na działce obok Mercure Kraków Stare Miasto ruszyła budowa 170-pokojowego hotelu, który otwarty ma zostać w 2025 r. Natomiast nie pojawia się informacja o rozpoczęciu inwestycji w byłej centrali Orbisu przy ul. Brackiej, ale wymieniany jest inny projekt – Tribe Warszawa Airport. W 2022 r. międzynarodowa firma deweloperska Atenor ogłosiłaplany budowy wielofunkcyjnego kompleksu Fort 7 na 14-hektarowej działce w sąsiedztwie Lotniska Chopina, gdzie powstać miałby też m.in. hotel Tribe z 266 pokojami, którym zarządzałby Accor, ale budowa jeszcze nie ruszyła.

Z kolei w centrum Szczecina trwa rewitalizacja zabytkowej Starej Drukarni, gdzie po otwarciu obok restauracji, klubów i centrum eventowego znaleźć ma się też hotel pod marką MGallery z ok. 40 pokojami. Pod marką MGallery działać miał też otwierany w połowie tego roku przez Europlan hotel w Karpaczu ze 105 pokojami. Jak jednak wynika z nieoficjalnych informacji, możliwe, że będzie on jednak funkcjonował jako niezależny Sanssouci.


GRUPA POLSKI HOLDING HOTELOWY

PHH jest największą polską grupą hotelarską z ok. 5,8 tys. pokoi w ponad 50 hotelach i obiektach. Trwa szeroki proces remontowy dostosowywania przejętych hoteli pod marki sieci Marriott, IHG, Best Western i Accor. W ub.r. sieć wprowadziła też na rynek własny brand Halo, pod którym działają cztery obiekty, a modernizowane pod niego są kolejne dwa. Część przejętych obiektów została wystawiona na sprzedaż.

Polski Holding Hotelowy powstał pod koniec 2018 r. na bazie Chopin Airport Development w celu konsolidacji aktywów hotelowych należących do spółek Skarbu Państwa lub z udziałem Skarbu Państwa, aby podnieść ich wartość. Na początku 2019 r. w struktury PHH włączona została, wydzielona z Agencji Mienia Wojskowego, sieć AMW Hotele z ok. 1 tys. pokoi w kilkunastu obiektach (obecnie działająca jako spółka PHH Hotele w strukturze grupy PHH) oraz kilku innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, m.in. z hotelami Kopernik w Olsztynie i Katowice w Katowicach. W drugiej fazie  konsolidacji w 2022 r. w jej struktury włączone zostały trzy sieci należące do koncernów z udziałem Skarbu Państwa – Interferie (KGHM), Elbest (PGE) i Geovita (PGNiG), a także przedsiębiorstwo Holtur z ośrodkiem Kołobrzeg-Podczele.

Pod koniec 2022 r. zaczął się trzeci etap – generalnych remontów hoteli pod globalne marki, na które PHH pozyskał 600 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji. Rozpoczęły się remonty hoteli Ikar w Poznaniu i Wieniawa we Wrocławiu, które działać będą pod marką Four Points by Sheraton, hotelu Katowice, który wejdzie pod markę voco sieci IHG, Huzara w Lublinie pod Holiday Inn Express, Reymonta w Łodzi pod nową w Polsce Aiden by Best Western. W ub.r. pod marką Best Western Plus rozpoczął już działalność hotel Hetman w Rzeszowie z 60 pokojami, a jeszcze w 2021 r. hotel Kopernik w Olsztynie z 83 pokojami. Pod koniec ub.r. ogłoszono, że kolejnym pod tą marką będzie 90-pokojowe Centrum Zdrowia i Rekreacji Geovita w Dąbkach w woj. zachodniopomorskim. W Krakowie, po przeprowadzeniu remontu fasady zabytkowego hotelu Royal, który działać będzie pod marką Le Méridien sieci Marriott, w ub.r. wybrano firmę Hochtief Polska na generalnego wykonawcę dalszej modernizacji obiektu.  W ub.r. PHH podpisał też pierwszą umowę franczyzową z siecią Accor na wprowadzenie pod markę Mövenpick hotelu Interferie Medical Spa w Świnoujściu z 308 pokojami, pod którą ma działać już w tym roku.

W 2021 r. spółka celowa utworzona przez PHH i Polski Holding Nieruchomości sfinalizowała zakup 246-pokojowego hotelu Regent w Warszawie za 130,5 mln zł od syndyka masy upadłości przedsiębiorstwa Cosmar Polska, do którego należał otwarty w 2002 r. hotel, działający do 2014 r. pod marką Hyatt Regency. PHH planuje ponowne wprowadzenie hotelu pod międzynarodową markę.

W 2023 r. PHH wprowadził na rynek własną markę hotelową Halo, pod którą zaczęły działać po generalnych remontach obiekty Casubia w Helu, Zagroń w Szczyrku, Kopernik w Toruniu i Rycerski w Szczecinie. Modernizację pod nią przechodzą hotele Wolin w Międzyzdrojach i Krynica w Krynicy-Zdroju z sieci Elbest, a w kolejnych latach dołączyć mają obiekty w Zakopanem, Wiśle, Szklarskiej Porębie, Kołobrzegu, Dźwirzynie, Ustroniu Morskim i Bełchatowie. Halo to marka, która oferować ma nowoczesny, międzynarodowy standard w konkurencyjnych cenach, czerpiąca w swoim designie z tego, co charakterystyczne dla regionów, w których działają jej obiekty (np. górskich krajobrazów w Szczyrku, motywów marynistycznych w Helu), korespondująca także z historią i kulturą danego miasta (w Toruniu z miejscem urodzenia Mikołaja Kopernika, w Szczecinie z nowoczesną Filharmonią Szczecińską). Swoją kolorystyką nawiązuje do bogactwa polskiej natury, „oferując jednocześnie solidne materiały, proste formy i wielobarwne akcenty w harmonijnych przestrzeniach”. Stworzony został brand book, standardy i katalog wytycznych, w których doprecyzowane są detale marki: od identyfikacji wizualnej, przez uniformy pracowników, po zewnętrzne obrandowanie obiektów.

Stworzenie PHH miało na celu uporządkowanie zasobów Skarbu Państwa i rynkowe wykorzystanie należących do nich hoteli i obiektów – z których wiele przynosiło wcześniej straty – przez wprowadzenie ich po generalnych remontach pod międzynarodowe marki, aby wykorzystać ich komercyjny potencjał, lub pod markę własną, a najbardziej nierentowne sprzedać (w ub.r. na sprzedaż wystawione zostały obiekty sieci Geovita w Mrzeżynie i Pile oraz Elbestu – Wawrzkowizna koło Bełchatowa i Złoty Sen w Złotnikach Lubańskich na Dolnym Śląsku).

Pomysłodawcą i inicjatorem przekształcenia Chopin Airport Development w Polski Holding Hotelowy był Gheorghe Marian Cristescu, wcześniej związany z sieciami Accor i Best Western, który zarządza firmą od 2016 r. Ponieważ PHH jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, której kapitał zakładowy wynosi 1,9 mld zł, wycena 2,2 mld zł, a za 2023 r. przychód operacyjny wyniósł 253 mln zł (obłożenie hoteli 76,5 proc., średnia cena ADR 403 zł), zgodnie z logiką powyborczą należy się spodziewać zmiany na stanowisku prezesa. Tak więc strategiczną kwestią dla PHH – a w konsekwencji i polskiego rynku hotelarskiego –  jest to, kto zostanie nowym prezesem, czy kontynuowana będzie dotychczasowa strategia czy też nastąpi jej zmiana w kierunku sprzedaży poszczególnych hoteli lub spółek wchodzących w skład grupy.  


HILTON

Hilton jest drugą międzynarodową siecią hotelarską w Polsce z ponad 4,6 tys. pokoi w 29 hotelach, ale od początku ub.r. nie otwarto żadnego nowego. Za to podpisano umowę na wprowadzenie do Polski nowej marki, Canopy by Hilton, pod którą powstaje już hotel w centrum Warszawy. Rozpoczęła się też budowa Hamptona by Hilton przy lotnisku we Wrocławiu. Jeszcze w pierwszym półroczu ma ruszyć Hilton Garden Inn w Radomiu, a w drugim Hampton by Hilton w Szczecinie.

O ile rok 2022 obfitował w nowe otwarcia, gdy ruszyły cztery Hamptony by Hilton: przy lotnisku Kraków-Balice, w Łodzi, Białymstoku i Swarzędzu, a w Krakowie Saski, Curio Collection by Hilton (Debiut Roku 2022 w rankingu „Hotelarza”), o tyle 2023 był pierwszym od 2009 r., gdy nie otwarto żadnego (wówczas w Polsce działał tylko Hilton w Warszawie, otwarty w 2007 r.). To nie oznacza, że aktywność sieci zamarła. Był to raczej okres przejściowy między skumulowanymi otwarciami, które opóźniały się z różnych powodów, a ogłaszaniem nowych projektów i dokańczaniem już trwających.

W listopadzie ub.r. sieć oficjalnie ogłosiła podpisanie umowy franczyzowej z polską firmą TFG Hotels, wchodzącą w skład irlandzkiej grupy kapitałowej TFG Group, na otwarcie w 2025 r. hotelu Canopy by Hilton ze 170 pokojami w ścisłym centrum Warszawy u zbiegu ulic Wilczej i Poznańskiej. Będzie to pierwszy hotel pod lifestyle'ową marką sieci Hilton w Polsce. Wartość inwestycji szacowana jest na 30 mln euro. Prace trwają, wyburzono już wcześniej stojący na tej działce budynek biurowy z lat 50. XX wieku i rozpoczyna się budowa nowej bryły.

W końcu rozpoczęła się też budowa Hamptona by Hilton przy lotnisku we Wrocławiu ze 122 pokojami, na który umowa z Portem Lotniczym Wrocław podpisana została jeszcze w 2018 r. Otwarcie nastąpić ma do końca 2025 r. W styczniu właściciela zmienił pierwszy w Polsce Hampton by Hilton, otwarty w 2012 r. w Świnoujściu. Kupiła go Satoria Group, która rok wcześniej stała się właścicielem dzierżawionego od otwarcia Hamptona na Starym Mieście w Gdańsku. Jej spółka córka VHM Hotele Management jest też operatorem hoteli tej marki w Olsztynie i Białymstoku.

W ciągu 10 lat od uruchomienia pierwszego Hamptona by Hilton otwarto ich 18 z ponad 2,5 tys. pokoi, co czyni go drugą marką w Polsce pod względem liczby hoteli po Mercure, ex aequo z ibis Styles, i trzecią pod względem liczby pokoi po Mercure i Novotelu. Czyli największą w Polsce poza markami accorowskimi. To pokazuje skalę sukcesu, jaki odniosła na polskim rynku.

A w 17 lat od otwarcia pierwszego hotelu sieci w Polsce, w tym roku ruszy 30. W maju otwarty ma zostać w Radomiu 114-pokojowy Hilton Garden Inn, na który umowa podpisana została jeszcze w 2018 r. Inwestycja w centrum miasta w zabytkowy pałacyk Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego rozbudowany o nową część ruszyła z początkiem 2019 r., a otwarcie planowane było na rok 2021 r., ale prace zostały wstrzymane po wybuchu pandemii na etapie stanu surowego zamkniętego nowej części. Wznowiono je w 2022 r. i praktycznie dobiegły już końca. Inwestorem jest Grupa Unirest, która jest też właścicielem dwumarkowego kompleksu DoubleTree by Hilton – Hampton by Hilton w Krakowie oraz Hamptonów w Gdańsku-Oliwie i Oświęcimiu.

We wrześniu otwarty ma zostać Hampton by Hilton we wschodniej części Szczecina ze 106 pokojami. Tu inwestorem jest szczecińska firma Emelem, właściciel kamienicy Dohrna, wydzierżawionej przez sieć Focus Hotels, która otworzyła tam Grand Focus, Starej Drukarni, która przechodzi rewitalizację i planowany jest w niej hotel pod marką MGallery oraz zrujnowanej kamienicy po byłym hotelu Piast w centrum miasta, gdzie poprzedni właściciel planował hotel Hilton Garden Inn.

Jeszcze w 2020 r. podpisana została umowa z Grupą Konkret, właścicielem m.in. 5-gwiazdkowego City Park Hotelu w Poznaniu oraz Twierdzy Modlin, na otwarcie w 2023 r. w podpoznańskim Tarnowie Podgórnym Hamptona by Hilton ze 135 pokojami, jednak jego budowa jeszcze się rozpoczęła.

Jeszcze przed pandemią podpisana została też umowa z Satoria Group na Hilton Garden Inn ze 132 pokojami, który powstać miał w zrewitalizowanym Starym Browarze w Toruniu i otwarty w 2022 r. Jednak Satoria nie rozpoczęła tej inwestycji, a jak wynika z nieoficjalnych informacji, rozważa przeznaczenie jej na inne funkcje. Z kolei VHM Hotel Management też jeszcze przed pandemią podpisał umowę na zarządzanie 156-pokojowym hotelem Hilton Garden Inn, który powstać miałby w kompleksie Pinea Resort w Pobierowie, realizowanym przez belgijskiego dewelopera Fenixco. Inwestycja składa się z trzech budynków, z których pierwszy ze 175 apartamentami został już otwarty w 2021 r., obecnie powstaje drugi w formule condohotelu ze 150 pokojami i osiągnął etap surowy zamknięty, a po oddaniu go do użytku ruszyć ma budowa trzeciego, z hotelem sieci Hilton.


MARRIOTT INTERNATIONAL

W 2023 r. sieć Marriott International powiększyła się o hotel pod marką Autograph Collection w Krakowie. Z kolei w tym roku w Krakowie pod markę The Luxury Collection dołączy H15 Luxury Palace, a we Wrocławiu zadebiutuje aparthotelowy Element by Westin. Rozpoczęły się też prace przy podpisanych kilka lat wcześniej hotelach Renaissance w Gdańsku i Moxy w Warszawie, trwają inwestycje PHH w konwersje swoich hoteli pod marki Four Points by Sheraton we Wrocławiu i w Poznaniu oraz pod Le Meridien w Krakowie.

Marriott jest trzecią największą siecią międzynarodową w Polsce z ponad 4,5 tys. pokoi w 24 hotelach. I posiada najwięcej marek w Polsce, bo aż 11, gdy np. 84 hotele Accoru z blisko 14 tys. pokoi działają „tylko” pod dziewięcioma. To efekt po części przejęcia w połowie ubiegłej dekady sieci Starwood, a po części tworzenia w ostatnich latach kolejnych soft brandów.

Pod koniec 2022 r. zadebiutował w Polsce Autograph Collection, otwarty w pałacach Branickich i Szaniawskich w sąsiedztwie pl. Zamkowego w Warszawie (i wygrał konkurs „Hotelarza” na Hotel z Pomysłem 2023), a w kwietniu ub.r. otwarty został kolejny – w Krakowie w zabytkowym budynku niedaleko Wawelu (i został wybrany przez „Hotelarza” Debiutem Roku) ze 125 pokojami. Jeszcze w 2022 r. Marriott podpisał też umowę z firmą deweloperską Rafin na trzeci Autograph, który powstać ma w odbudowanym pałacu Hatzfeldów na Starym Mieście we Wrocławiu. Rafin planuje rozpoczęcie inwestycji w ten 149-pokojowy hotel po oddaniu do użytku Mövenpicka, powstającego naprzeciwko dworca Wrocław Główny, co nastąpić ma do końca roku.

Do końca tego roku w Krakowie pod innym soft brandem z wyższej kategorii The Luxury Collection, pod którym obecnie działa jedynie warszawski Bristol, rozpocząć ma działalność H15 Luxury Palace (drugie miejsce w konkursie na Hotel z Pomysłem 2023) w pałacu Lubomirskich z 70 pokojami, dzierżawiony przez Grupę Dobry Hotel. W ub.r. Dobry Hotel podpisał też umowę afiliacyjną na wprowadzenie H15 Boutique Hotelu w Warszawie do sieci marketingowej Design Hotels, należącej do Marriotta i skupiającej ok. 300 niezależnych, butikowych obiektów (w Polsce również Galery69 w Dorotowie k. Olsztyna).

W maju zadebiutować ma we Wrocławiu 12. marka Marriotta – Element by Westin. Aparthotel ze 116 pokojami stanowić będzie uzupełnienie parku biurowego, w którym wcześniej otwarto kompleks Business Garden z dziewięcioma budynkami, a teraz powstaje kolejny etap B10 z następnym biurowcem i Elementem. Inwestorem jest Vastint, do którego należą też m.in. hotele Marriott w Sopocie i Courtyard by Marriott w Gdyni. Gdyński Courtyard otwarty w 2015 r. powstał w pierwszym etapie inwestycji Waterfront przy skwerze Kościuszki wraz z sąsiednim biurowcem. Obecnie Vastint realizuje drugi etap, w którym planowany jest m.in. hotel Moxy ze 160 pokojami oraz aparthotel – pod nieujawnioną jeszcze marką – ze 142 pokojami i centrum konferencyjnym. Obecnie firma jest na etapie wyłaniania ich generalnego wykonawcy. Z kolei w centrum Katowic na działce po wyburzonym hotelu Silesia Vastint planuje już od czasów przedpandemicznych kompleks Nova Silesia z dwoma biurowcami i 150-pokojowym Moxy. Pierwotnie otwarcie planowano w 2022 r., ale plany te pokrzyżowała pandemia (a potem drastycznie rosnące koszty budowy). Firma ma już pozwolenie na budowę i jest na etapie przygotowywania kolejnego przetargu na generalnego wykonawcę (w pierwszym, w 2021 r., nie zdecydowano się na żadną ofertę).

Za to w połowie ub.r. rozpoczęła się budowa Moxy z 257 pokojami – jednego z największych pod tą marką w Europie – w Warszawie przy ul. Towarowej i szybko posuwa się do przodu (w górę). Otwarcie planowane jest w 2025 r. Tu inwestorem jest grupa finansowa, na której czele stoi Nusret Sancak. Wcześniej otworzył on Hamptona by Hilton Reduta na Ochocie, a obecnie planuje inwestycję w kompleks Campanile – Premiere Classe z 395 pokojami w miejscu Sangate Airport Hotel na Okęciu.

Trwają też intensywne prace przy hotelach Wieniawa we Wrocławiu i Ikar w Poznaniu z Grupy PHH, które po generalnych remontach wejść mają pod markę Four Points by Sheraton. PHH wybrał też już generalnego wykonawcę kolejnego etapu modernizacji hotelu Royal w Krakowie, który wejdzie pod markę Le Meriden, pod którą niegdyś działał warszawski Bristol.

W tym roku na Wyspie Spichrzów w Gdańsku ruszyły prace przy hotelu Renaissance z 250 pokojami, na który umowa podpisana została jeszcze w 2019 r. Powstanie on w dwóch spichlerzach z dwoma dobudowywanymi do nich budynkami, a otwarcie planowane jest w 2026 r. Nieopodal w kamienicy przy ul. Stągiewnej powstać ma hotel pod marką Tribute Portfolio z 60 pokojami. Obydwoma zarządzać będzie operator PI Apartamenty & Hotele, który prowadzi pierwszy hotel pod marką Tribute, otwarty pod koniec 2022 r. w Krakowie. Kolejny powstać ma w Katowicach przy ul. Dworcowej w ciągu siedmiu kamienic, w których otwarty ma też zostać hotel pod następną debiutującą marką w Polsce – Fairfield Inn. Inwestor, Grupa Epione z sektora medycznego, na początku tego roku uzyskała pozwolenie na budowę.

Dużo więcej o tym co słychać w pozostałych sieciach w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego", który wraz z prenumeratą "Hotelarza" zamówić można TUTAJ.



Jedna odpowiedź do “30 największych sieci, grup i operatorów hotelowych w Polsce w 2024”

  1. Interesujące jest to, że polski rynek hotelowy nadal rośnie. Pokazuje to, że Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym kierunkiem turystycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *