15 lutego weszła w życie nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mająca na celu zapewnienie ochrony małoletnim, którzy stali się ofiarami przemocy i nakładająca m.in. na hotele obowiązek weryfikacji relacji między dorosłym gościem i dzieckiem z którym melduje się w hotelu. Fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę” we współpracy z przedstawicielami hoteli wypracowała procedury ochrony dzieci do zastosowania przez hotele.
Uchwalona w połowie ubiegłego roku nowelizacja Kodeksu Rodzinnego i opiekuńczego była efektem głośnej tragedii sprzed roku, która wstrząsnęła Polską. Skatowany przez ojczyma ośmioletni Kamilek z Częstochowy zmarł w wyniku ran i poparzeń. Jego tragiczna śmierć zapoczątkowała narodową dyskusję na temat wzmocnienia ochrony dzieci przed przemocą.
Uchwalone przepisy zakładają tworzenie bezpiecznego środowiska w placówkach działających na rzecz dzieci, ale też w instytucjach publicznych i hotelach, gdzie od 15 lutego konieczne jest stosowanie się do nowych regulacji prawnych.
Branża hotelowa od dłuższego czasu podnosiła argument, że pomimo słuszności samej inicjatywy ustawodawca nie wyposażył pracowników hoteli w jakiekolwiek uprawnienia do weryfikacji pokrewieństwa dorosłego z dzieckiem.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, wraz z ekspertami przygotowała propozycję procedur ochrony dzieci dla hoteli i innych obiektów noclegowych, którą bezpłatnie pobrać można TUTAJ. Jest to dokument, który zdaniem przedstawicieli fundacji, w konkretny i jasny sposób określa, jak należy reagować w sytuacji zagrożenia krzywdzenia dziecka przez dorosłego. Procedury dotyczą zarówno sytuacji, w których pracownik hotelu ma przekonanie, że doszło do skrzywdzenia, jak i takich, które wymagają dalszej weryfikacji.
Dokument ma formę edytowalną, dzięki czemu, każda sieć hoteli/obiekt może dostosować zapisy do własnych realiów funkcjonowania lub uzupełnić istniejące już w hotelu procedury.
Poniżej przedstawiamy skrócony opis procedur
Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
Podstawą działania w momencie podejrzenia krzywdzenia dziecka jest zdobycie jak największej ilości informacji o gościu oraz dziecku, które mu towarzyszy. Pracownik hotelu powinien dążyć do poznania danych dziecka, dorosłego oraz charakteru łączących ich relacji. Aby rozwiać obawy gościa warto wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom korzystającym z hotelu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi. Jeśli rozmowa z gościem nie rozwiała obaw pracownika, powinien on zawiadomić przełożonego, który podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka
Jeśli okoliczności jednoznacznie wskazują, że dziecko jest krzywdzone (dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia, ma zadrapania lub zsinienia, pracownik był świadkiem sytuacji krzywdzenia lub znalazł inne dowody o tym świadczące) pracownik hotelu powinien niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia lub powiadomić o sytuacji przełożonego, który podejmie powyższe działanie. W oczekiwaniu na przyjazd policji należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
Dokument Procedury Ochrony Dzieci został skonsultowany również z grupą specjalistów z branży hotelarskiej – zarówno pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem, jak i kadrą zarządzającą – dzięki czemu opisane zasady są uniwersalne i dostosowane do realiów funkcjonowania hoteli. Jak podkreśla fundacja, wsparcia w całym procesie udzieliła również Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
W konsultacjach dokumentu wzięli udział pracownicy hoteli:
• Hampton by Hilton Lublin
• Polskie Hotele Niezależne, Art Hotel
• Louvre Hotels Group : Campanile Kraków, Campanile Bydgoszcz,
• Park Inn by Radisson Poznań
• Hotel AQUARIUS SPA
• Hotel & SPA Trzy Wyspy
• B & D HOTELS S.A.: Hotel HP Park w Olsztynie
• Zdrojowa Hotels : Hilton Świnoujście; Radisson Blu Hotel Świnoujście; Marine Hotel w Kołobrzegu
• Royal Tulip Sand w Kołobrzegu Radisson Hotel Szklarska Poręba
• Orbis Hotel Group
oraz Członkowie Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
Na hotelarzy, którzy nie wywiążą się z obowiązku, może zostać nałożona kara nawet do 30 tysięcy złotych.
Dodaj komentarz