Zadać sobie odpowiednie pytania

Autor: Marta Kuniszyk
Jak analizować wyniki operacyjne hotelu - rachunkowość zarządcza, część XVI

Marta Kuniszyk
Autorka, doktor nauk ekonomicznych,
jest dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Najszybszą metodą poszukiwania średniej ceny, przy której możliwy jest zwrot planowanych nakładów, jest tzw. reguła kciuka (rule of thumb), która została przedstawiona w styczniowym numerze "Hotelarza" (Prognozowanie s. 28).

Jednak techniki prognostyczne to jedno, a umiejętność wyciągania prawidłowych wniosków i analizy bieżących wyników hotelu, tak aby mogły stanowić źródło wiedzy do sprawnego zarządzania - to drugie. Spójrzmy na analizę wyników od innej niż poprzednio strony - nie z punktu widzenia metod analitycznych, stosowania określonych wskaźników i relacji operacyjnych, finansowych, lecz od strony celów, jakim prowadzone analizy powinny służyć.

Wyniki należy analizować w taki sposób, by przynosiło to korzyści na przyszłość, dawało możliwość zmodyfikowania dotychczasowych działań i lepszego dostosowania podejmowanych decyzji do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych. Podstawowym celem analiz jest wspomaganie bieżącego zarządzania oraz decyzji strategicznych.

Dlaczego tyle "dlaczego"?

Podstawowe pytania, które pojawiają się w momencie analizy wyników zawartych w raporcie operacyjnym i stwierdzenia określonych odchyleń od planu lub zachwiania relacji, powinny brzmieć:
  • Dlaczego nie uzyskano właściwej frekwencji?
  • Dlaczego średnia cena jest wyższa (lub niższa) od zakładanej?
  • Dlaczego nie wykonano planu wyniku operacyjnego ogółem?
  • Dlaczego nie wykonano planu wyniku operacyjnego dzia
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *