Rok 2023 do łatwych nie należał. Stale rosnące koszty, presja płacowa, inflacja, do tego bardzo krótkie okno rezerwacyjne dały się wszystkim we znaki. Nie ominęło to też hotelowych SPA, które musiały przystosować się do zmiennych warunków i elastycznie na nie reagować. Czym żyły w 2023 r.? W dużym skrócie można określić to jednym zdaniem: było dynamicznie.
Największym wyzwaniem roku 2023 w biznesie SPA było kontrolowanie stale rosnących kosztów. Początek roku od wielu lat wita nas podwyżkami za media, a także stawek minimalnego wynagrodzenia.
Media i wynagrodzenia
Drożejące media mają bezpośredni wpływ na rentowność biznesu hotelowego, ale akurat tutaj sama część SPA, jeśli nie wykonuje się w niej zabiegów kąpielowych, raczej nie generuje dużych rachunków. W gabinetach trzeba utrzymywać temperaturę na poziomie ok. 25°C, aby goście podczas zabiegów nie marzli, ale za to wody i prądu nie zużywają dużo w porównaniu ze strefą wellness, która jest bardzo kosztochłonna. Baseny ogrzać trzeba, sauny włączyć, ratowników zatrudnić i jeszcze badać wodę. Ta strefa w hotelach na pewno nie jest tania w eksploatacji. Rosnąca płaca minimalna wpływa na wynagrodzenia wszystkich pozostałych pracowników przez wzrost presji na podwyżki.
Zmniejsza się różnica między stawką minimalną, jaką funduje pracownikom rząd, a stawką, jaką zarabia pracownik SPA. Obecnie zrównuje się ona już czasami z minimalną krajową, jest więc problem, który trzeba rozwiązać przez podniesienie wynagrodzeń dla wszystkich. Ale nie zawsze i nie w każdym miejscu jest to łatwe.
Koszt pracownika w usłudze SPA jest największym czynnikiem kosztotwórczym, a przeniesienie takiej podwyżki na cenę usługi nie wszędzie jest możliwe, co wynika też z możliwości nabywczych gości, którzy mogą być bardzo czuli na cenę i nie zaakceptować jej zwiększenia. Podniesienie pensji minimalnej w 2023 r. nastąpiło dwukrotnie i wszystkie hotele, w tym także departamenty SPA, musiały do tego się przystosować. Wielu managerów zadawało sobie pytanie, jak wpłynie to na rentowność usług SPA, które i tak do najbardziej dochodowych nie należały. Aby utrzymać zyski, należało bardzo mocno zweryfikować efektywność pracy zespołów SPA.
Weryfikacja efektywności pracy
która „każdemu za wszystko s
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz