Rok 2023 był tak naprawdę równie nieprzewidywalny dla hoteli, a więc i dla dostawców produktów i usług do hoteli, jak trzy poprzednie – od wybuchu pandemii, a potem wojny w Ukrainie po drastycznie rosnące koszty wszystkiego. Bo był takim rokiem „przejściowym” – między oswojeniem się z nowymi realiami kosztowymi, w których już trzeba będzie funkcjonować na stałe, w tym dużo wyższymi kosztami pracy, mediów itd., a powrotem do normalności, tylko na wyższym poziomie przychodów, które i tak nie do końca jeszcze przynoszą takie zyski jak w 2019 r. Z jednej strony – wyhamowanie inwestycji hotelarskich w miastach, gdy na rynek wchodziły jeszcze tylko te rozpoczęte przed pandemią, ale już ogłaszane są nowe, z drugiej – boom inwestycyjny w regionach turystycznych. A to wszystko po trzech wcześniejszych latach zawirowań na rynku. I jeszcze przy niepewności co do sytuacji gospodarczej. Dlatego też chcieliśmy się dowiedzieć od samych dostawców, jak rynek wyglądał z ich perspektywy pod kątem współpracy z hotelami w porównaniu z 2022 r.? Tak samo, lepiej, gorzej? Więcej było optymizmu, różnych inwestycji i zamówień ze strony hoteli na bazie szybko rosnących przychodów, czy też nadal był to rok obaw, oszczędności i zaciskania pasa związanych z rosnącymi kosztami i niepewnością co do sytuacji gospodarczej?
Rośnie rola direct booking, wydłuża się booking window
AGATA PIELACHA-JANIEC
Profitroom
Na co dzień pomagamy większości polskich hoteli realizować strategię direct booking. Obserwując dane za 2023 rok możemy zauważyć, że zarówno liczba realizowanych rezerwacji bezpośrednich oraz ich stosunek do całego wolumenu sprzedaży hoteli wciąż rośnie. Potwierdza to tym samym, że strategia opierająca się na direct booking ma cały czas potencjał wzrostowy stanowiąc kluczowy element sukcesu hotelowej sprzedaży i marketingu.
To co w 2023 roku ucieszyło nas najbardziej to wydłużenie okna rezerwacyjnego, które na przestrzeni całego roku wzrosło o 13% (rok do roku), osiągając trochę ponad 27 dni. Ten trend może sugerować powrót do bardziej tradycyjnych zachowań gości, gdzie podróże planowane są ze sporym wyprzedzeniem. Dodatkowo w całym 2023 roku udział rezerwacji pakietów do ofert podstawowych umocnił się i wyniósł 56%.Dla działów sprzedaży i marketingu hoteli oznacza to, że goście chętnie poszukują niestandardowych ofert, a zapełnienie obiektu na popularne terminy będzie można zapewnić dużo wcześniej.
Dla nas 2023 rok niezmiennie był czasem dalszej optymalizacji narzędzi oraz dostarczania nowych rozwiązań, które wpłyną na skrócenie czasu pracy hotelarzy i zwiększenie liczby rezerwacji. Przez nasze systemy przeszła rekordowa liczba rezerwacji, a Profitroom Booking Engine 360 poprawił współczynnik konwersji o prawie 10 punktów procentowych. Słowem roku dla świata technologii w 2023 roku była sztuczna inteligencja. My również dołożyliśmy swoją cegiełkę w tym obszarze i uruchomiliśmy funkcjeProfitroom AI Copywriter i AI Translator. To narzędzia, które ułatwiają proces tworzenia treści mailingów i tłumaczeń, przyczyniając się do bardziej efektywnej pracy hotelarzy.
Nie możemy również nie wspomnieć o kolejnej udanej edycji największej konferencji dla hotelarzy - Hotel Marketing Conference 2023, którą z dumą organizowaliśmy dla ponad 1,5 tys. uczestników live i online. Średnia ocena satysfakcji na poziomie 9,02/10 bardzo nas cieszy udowadniając, że HMC jest najlepszym wydarzeniem branżowym. Mieliśmy też przyjemność wyłonić mistrzów strategii direct booking podczas gali Direct Booking Awards, gdzie wielu laureatów mogło pochwalić się osiągnięciem w minionym roku inspirujących udziałów sprzedaży bezpośredniej na poziomach oscylujących wokół 90%.
Co do przyszłości, wydłużające się booking window stawia przed nami nowe wyzwania i możliwości. Niesłabnące znaczenie będzie miało dalsze komunikowanie gościom korzyści wynikających z rezerwacji bezpośrednich. Aktywne działania marketingowe i zwiększenie nakładów na promocję na mocno konkurencyjnym rynku będzie miało kluczowe znaczenie.
W 2024 roku będziemy kontynuować nasze działania na rzecz wspierania hotelarzy w generowaniu rezerwacji bezpośrednich. Jesteśmy gotowi, jako zespół Profitroom, działać jeszcze skuteczniej i dostosować się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości branżowej. Wierzymy, że wspólnie z naszymi klientami osiągniemy kolejne sukcesy w 2024 roku.
W MICE rok 2023 przeleciał błyskawicznie
BLANKA RETMAŃSKA-MAN
Idea Profit
W MICE rok 2023 przeleciał praktycznie błyskawicznie. Początek roku przywitaliśmy zawirowaniami związanymi z inflacją i znaczącym podniesieniem cen. Efektem była duża niepewność w działach sprzedaży, gdyż baliśmy się, że ta drastyczna zmiana nie zostanie zaakceptowana przez klientów. Okazało się jednak, że ten rok kończymy aż niepokojąco dobrze. Dlatego wszystkim sprzedawcom działów MICE oraz działom realizacyjnym gratuluję. Daliście radę. I aby nie pozostać gołosłownym, że rok 2023 należy zaliczyć do naprawdę udanych, odwołajmy się do danych (na podstawie systemu Horeca Idea, próba badawcza – 223 obiekty. Analiza na 10 grudnia).
Zainteresowanie eventami. W 2023 r. zauważamy zdecydowany wzrost liczby zapytań w segmencie MICE. Klienci ruszyli do hoteli i obiektów konferencyjnych z naprawdę dużą determinacją co do organizacji eventów, akceptując wzrost cen. System Horeca Idea obsłużył: 146 134 zapytania (do 10 grudnia). W porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowujemy wzrost o ponad 30 proc. Najmocniejszym miesiącem pod względem liczby zapytań okazał się październik, chociaż wrzesień z listopadem mocno go goniły. Dla porównania w roku 2022 liderem zapytań był wrzesień.
Zrealizowane wydarzenia. Do 10 grudnia zrealizowaliśmy o prawie 20 proc. więcej wydarzeń niż w roku 2022. Ich wartość rok do roku była wyższa aż o 45 proc. Czyli nasi klienci kupowali nie tylko więcej, ale i drożej.
Obłożenie przestrzeni eventowych. Skoro sprzedaliśmy więcej eventów, to również mamy zdecydowanie lepsze obłożenie. Wykorzystaliśmy blisko 64 proc. naszych możliwości eventowych.
Nowi w naszych CRM. W roku 2023 pojawiło się w naszych bazach zdecydowanie więcej klientów. Założyliśmy o ponad 20 proc. więcej kart klientów niż w roku poprzednim.
Prognoza sprzedaży. W przyszłość patrzmy bardziej optymistycznie niż w ub.r. Oczywiście za sprawą dobrych nastrojów naszych klientów, które przełożyły się na zapytania na przyszły rok i kolejne lata. Powyższe dane nie kłamią, rok 2023 jest MICE-owo rewelacyjny. Ci, co narzekają, albo robią to nawykowo, albo nie potrafili wykorzystać swoich szans sprzedażowych. Nasi klienci MICE naprawdę byli w tym roku dla nas bardzo łaskawi. Mieli prawdziwą potrzebę organizowania eventów. Pewnie mogliśmy obsłużyć ich jeszcze lepiej i jeszcze szybciej. Oznacza to, że nie powinniśmy spoczywać na laurach. Pracujemy nad tym, aby być jeszcze lepsi i aby żadne zapytanie, żaden lead nam się nie zmarnowały. Doceniając pracę
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz