W dzisiejszym świecie branża hotelarska stoi przed nieustannymi wyzwaniami, które wymagają innowacyjności. Wraz ze zmianami w preferencjach i oczekiwaniach gości, z ciągłym rozwojem technologii i zmieniającymi się trendami rynkowymi hotele muszą być gotowe do szybkiego reagowania i adaptacji. W związku z tym zarządzający hotelami poszukują nowych metod, które pozwolą sprostać tym wyzwaniom. Jednym z takich podejść, które świetnie sprawdza się w branży IT, ale także odnajduje się w wielu innych gałęziach biznesu, jest scrum.
Dzięki zastosowaniu scruma, hotele mogą szybko dostosowywać się do zmian na rynku, jednocześnie skracając czas wprowadzania innowacji. Podejście to może także pozytywnie wpłynąć na pracowników i współpracę pomiędzy nimi. Czym jest scrum, jakie zasady go charakteryzują, jakie korzyści może przynieść dla hotelu, jak można go wdrożyć?
Scrum w pigułce
W poprzednim numerze „Hotelarza” opisałem zwinność (ang. agile), którą można zdefiniować jako zestaw przekonań i drogowskazów mogących pomóc organizacji w szybko zmieniającym się świecie biznesowym. Zwinna organizacja to taka, która wybiera świadomie metody pracy, a scrum jest jedną z nich. Właściwie o scrumie mówi się jako o metodyce, jednak autorzy, którzy spisali jej reguły w tzw. Przewodniku po scrumie (ang. Scrum Guide), określają scrum jako ramy postępowania (ang. framework). Ramy te w swoim założeniu pomagają w dostarczaniu wartości poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów. Co więcej, scrum wyznacza granice, między którymi możemy się poruszać, nie mówi jednak wprost, jak coś konkretnie zrobić – to jest zadanie dla danego zespołu, który dochodzi do tego metodą prób i błędów. Na pierwszy rzut oka może to brzmieć skomplikowanie, jednak założenia scruma są dość proste i łatwe do zrozumienia. Pojawia się pytanie: jakie elementy składają się na scruma? Zacznijmy od filarów i wartości.
Trzy filary scruma
Scrum korzysta z empiryzmu oraz „szczupłego myślenia” (ang. lean thinking). Oznacza to, że nasze działania opieramy na doświadczeniu i na tym, co do tej pory zrobiliśmy. Jednocześnie skupiamy się na istotnych kwestiach, dążąc do minimalizacji strat. Poza tym mamy tu do czynienia z trzema filarami, które można także odnieść do branży hotelarskiej.
Transparentność – w hotelu oznacza otwartość w komunikacji pomiędzy pracownikami, ale także z gośćmi. W miarę możliwości wszystkie informacje o projektach, planach i działaniach hotelu czy nawet ewentualnych problemach powinny być dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron. Filar ten pomaga w lepszym zrozumieniu tego, co się dzieje w hotelu, ale także w wyznaczaniu celów i priorytetów.
Inspekcja – oznacza, że regularnie przyglądamy się naszej pracy i jej efektom, a także temu, czy to, co robimy, wpływa pozytywnie na naszych gości i ocenę naszego hotelu. Nie możemy tu także pominąć aspektu współpracy pomiędzy pracownikami, nad którym należy się pochylać w regularnych odstępach czasu. To, co jest istotne, to fakt, że bez transparentności inspekcja nie ma racji bytu i będzie nieefektywna.
Adaptacja – pracownicy hotelu są gotowi dostosowywać swoje działania zgodnie ze zmieniającymi się warunkami rynkowymi, oczekiwaniami gości, ale także z tym, co tej pory zrobili i jakie wnioski ze swoich działań wyciągnęli. Warto zaznaczyć, że adaptacja jest możliwa dzięki regularnej inspekcji.
Pięć wartości scruma
Poza filarami udana implementacja scruma zależy od tego, czy nasze działania będą oparte na konkretnych wartościach. Scrum wymienia pięć z nich i każde można opisać w kontekście takiego miejsca pracy, jakim jest hotel.
Zaangażowanie – to oznacza, że pracownicy hotelu dążą do osiągnięcia wyznaczonych celów, z nadrzędnym celem dostarczenia doskonałych usług gościom. Dodatkowo członkowie zespołu udzielają sobie wzajemnie wsparcia, które pomaga w osiąganiu zamierzonych rezultatów.
Skupienie – pracownicy są skoncentrowani na tym, że to, co robią, musi nieść wartość dla gości hotelowych czy hotelu jako miejsca pracy. Każde zadanie czy projekt powinny być weryfikowane pod tym kątem, czy
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz