W tegorocznej edycji forum uczestniczyło ponad 450 gości - stacjonarnie w hotelu Regent w Warszawie oraz online, w tym prawie 40 prelegentów z Polski i ze świata, którzy wzięli udział w 6 sesjach dyskusyjnych. Wydarzenie wsparło 37 Partnerów – czołowe marki hotelowe oraz uznane firmy świadczące usługi i dostarczające produkty dla hoteli. I jak co roku – forum Hotel Trends Poland & CEE – najważniejsze spotkania Top Managementu branży hotelarskiej w Polsce - było przestrzenią do inspirujących dyskusji, wymiany doświadczeń i opinii. W trakcie wydarzenia, Polski Holding Hotelowy ogłosił wprowadzenie na rynek własnej marki dla hoteli i obiektów – Halo, a VHM poinformował, że zdecydował się kupić hotel, który dotychczas dzierżawił - Hampton by Hilton Gdańsk Old Town.
- Miarą rangi Hotel Trends jest fakt, że niezależnie czy odbywa się ono w hotelu Sofitel Victoria, Renaissance, Radisson Collection, czy jak w tym roku w hotelu Regent, niezmiennie jest ono największym i najważniejszym wydarzeniem dla Top Managementu branży hotelarskiej w Polsce. W tym roku gościliśmy na sali właścicieli i management aż 25 spośród 30 największych sieci i grup hotelarskich działających na polskim rynku – komentuje Krzysztof Gonciarek, reprezentujący wydawcę „Hotelarza” i organizatora wydarzenia. -Otrzymujemy od uczestników bardzo pozytywne opinie, dotyczące zarówno poziomu merytorycznego i organizacji, ale także wartości networkingowej tegorocznej edycji forum - dodał Gonciarek.
Tegoroczną, jedenastą edycję wydarzenia, po oficjalnym otwarciu przez Dorotę Malinowską, współzałożycielkę i partnerkę w Pro Value oraz Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego magazynu Hotelarz, rozpoczęło wystąpienie gościa specjalnego - Mateusza Walewskiego z Banku Gospodarstwa Krajowego, który mówił o sytuacji ekonomicznej na świecie i jej wpływie na branżę hotelarską.
Pomimo tego, że obecnie na rynku rządzi niepewność, wynikająca min. z przyczyn politycznych oraz napięć na świecie, czy elementów ekonomicznych, to nasz region stale notuje wzrost większy niż w strefie euro. Zdaniem eksperta jest to dobra informacja dla branży hotelowej, bardzo zależnej od koniunktury - podkreślił.
Drugą z prezentacji eksperckich przeprowadził Jakub Klimczak, Regional Manager – Central Europe, z firmy STR. W jego opinii sytuacja na polskim rynku hotelowym jest optymistyczna. Na tle regionu hotelarstwo polskie osiąga bardzo dobre wyniki. Co prawda globalny rynek poziom obłożenia jest nieco niższy niż w roku 2019, natomiast ceny w Europie są o 30 proc. wyższe niż przed pandemią i stabilizują się. Zdaniem przedstawiciela STR bardzo dobrze wygląda również wskaźnik RevPar, który rośnie w całej Europie.
Pierwszą sesje – Wydajność i rentowność hotelarstwa. Przyszłość rynku w Polsce i CEE – panel liderów rynku – prowadziła Dorota Malinowska - partner, członek zarządu, Pro Value. Wyzwania, najpierw związane z pandemicznymi ograniczeniami działalności, następnie z wojną za wschodnią granicą, a później rosnącymi kosztami prowadzenia działalności i finansowania, nie spowodowały załamania na rynku hotelowym. Takie wnioski można mieć po dyskusji, w której udział wzięli: Gheorghe Marian Cristescu – prezes zarządu, Polski Holding Hotelowy, Jan Pilch - inwestor, właściciel, Saski Kraków, Curio Collection by Hilton, Agnieszka Rog-Skrzyniarz - wiceprezes Marek Luksusowych Marriott International w Europie, Łukasz Sękowski - członek zarządu, Zdrojowa Hotels oraz Dominik Sołtysik - dyrektor ds. strategii na Europę Wschodnią, AccorInvest, prezes zarządu Orbis S.A. i Sean Woods – dyrektor ds. rozwoju, DACH, BENELUX & Central Europe, Wyndham Hotels & Resorts. Zdaniem uczestników panelu rynek hotelowy wykazał odporność i ma przed sobą dobre perspektywy, pomimo że przeszedł wiele kryzysów to wychodzi z nich obronną ręką. Obłożenie obecnie jest zbliżone do tego przed pandemią, wyniki hoteli są co najmniej zadowalające, a perspektywy również są optymistyczne. Wyzwaniem są rosnące koszty energii, pracy czy problem z pozyskiwaniem i utrzymaniem pracowników.
Kolejny panel tegorocznego Forum Hotel Trends Poland&CEE - Dzierżawa, zarządzanie czy franczyza – jakie rozwiązanie wybrać dla swojego biznesu dziś? - poświęcony był wyborowi optymalnego rozwiązania przy podejmowaniu decyzji o działalności hotelu. W panelu moderowanym przez Radosława Altheima, dyrektora generalnego sieci Q Hotels, uczestniczyli: Miguel Martins - Head Development Northern Europe, InterContinental Hotels Group; Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. Rozwoju Sieci na Europę Środkowo - Wschodnią, Marriott International; Łukasz Płoszyński - wiceprezes zarządu, Focus Hotels; Valerie Schuermans - wiceprezes ds. Rozwoju, Radisson Hotel Group i Andrzej Wójcik - prezes zarządu, Satoria Group. Paneliści dyskutowali m.in. o tym jakie są korzyści i ryzyka związane z dzierżawą, zarządzaniem i działaniem pod franczyzą międzynarodowej marki, na jakie wsparcie sieci można liczyć w zależności od wybranej formy współpracy oraz która strategia okazała się najbezpieczniejsza w ostatnich latach, a która najbardziej zyskowna.
Trzecią dyskusję - Najem krótkoterminowy - uzupełnienie rynku czy konkurencja dla hoteli? - poprowadziła Marlena Kosiura, ekspertka rynku condohoteli. W panelu udział wzięli: Dominik Borek - dyrektor Departamentu Turystyki w MSiT; Marcin Dumania - prezes zarządu, Sun&Snow; Tomasz Machała - CEO, nocowanie.pl, Krzysztof Szadurski - wiceprezes, IGHP i Tomasz Szczepański - dyrektor zarządzający, vacationclub.pl. Zaproszeni eksperci omówili skalę stale rosnącego rynku najmu w Polsce i porównali jego nasycenie z rozwiniętymi państwami w Europie Zachodniej. Przedstawiciel MSiT opowiedział o sytuacji prawnej najmu krótkoterminowego w kontekście trwających prac, na poziomie unijnym i krajowym, które mają na celu uregulować najem krótkoterminowy. Szukano także odpowiedzi na pytanie, jak w kolejnych latach będzie rozwijał się ten trend biorąc pod uwagę większą wrażliwość konsumentów tego rynku na spadek koniunktury. Zdaniem uczestników panelu rynek najmu krótkoterminowego będzie się rozwijał i ma przed sobą dobre perspektywy.
Rynek konferencyjny – odbudowywanie potencjału to temat następnej sesji dyskusyjnej, w której udział wzięli: Iwona Głuchowska - dyrektor sprzedaży i marketingu na Warszawę, Radisson Hotel Group; Magdalena Kondas - redaktor naczelna, meetingplanner.pl; Sara Lamik - dyrektor, Centrum Konferencyjne Fabryczna CKF_13 i Mariusz Paszkiel - dyrektor generalny, Sheraton Sopot Hotel. Rozmowę poprowadził Wojciech Liszka – prezes, Z-factor. Według uczestników ostatnie 2 lata to okres zdominowany przez turystykę indywidualną, ale widać, że hotele ponownie poszukują sposobów na dywersyfikację biznesu. Rynek konferencyjny w l półroczu tego roku wzrósł w stosunku do roku ubiegłego, ale wciąż daleko mu do potencjału z roku 2019. Spotkania wróciły, ale jest ich wciąż mniej niż przed pandemią. Widać, że nie tylko nie odrodził się segment spotkań zagranicznych, ale też skrócił się czas spotkań: więcej jest jedno- lub dwudniowych, mniej wydarzeń kilkudniowych. Na mniejszą ilość dużych spotkań zagranicznych spory wpływ ma bliskość Polski w stosunku do obszarów objętych wojną w Ukrainie. Rozmawiano także o kryteriach wyboru obiektów pod kątem organizacji wydarzenia. Okazało się - wg. Magdaleny Kondas, redaktor naczelnej meetingplanner.pl, że cena jest dopiero czwartym czynnikiem, jaki organizatorzy biorą pod uwagę wybierając miejsce imprezy. Na pierwszym miejscu jest oceniana infrastruktura i dostosowanie obiektu pod konkretne potrzeby, na drugim elastyczność we współpracy, następnie zespół i dopiero cena.
W dyskusji - Rozwiązania przyszłości – jak tworzyć nowoczesne hotele, którą moderował Rafał Abramczyk, CEO i dyrektor zarządzający firmy hotelAG, starano się zdefiniować obszary, które zmieniają się w hotelach najszybciej. Rozmawiano też o tym, jak sztuczna inteligencja może zmienić hotelarstwo w kolejnych latach. Zwracano uwagę na fakt, iż rosnące koszty budowy i modernizacji budynków hotelowych powodują, że procesy te należy przeprowadzać obecnie w sposób szczególnie przemyślany, z dbałością nie tylko o elementy oczekiwane przez gości dziś, ale również te, które będą wymagane za 10 lat. Spostrzeżeniami i doświadczeniami wymieniali się: Bogdan Czajkowski - prezes zarządu, HRCA; Magdalena Fedorowicz-Boule - architekt, prezes i dyrektor kreatywny, Tremend; Łukasz Piekarski - general manager, PURO Hotel Warszawa Centrum; Andrzej Szymczyk – dyrektor ds. rozwoju na region Polski i Europy Wschodniej, IHG oraz Paweł Zaworski - hospitality sales manager w Samsung Electronics.
Ostatnią dyskusję Hotel Trends Poland&CEE 2023 - W poszukiwaniu zysków. Walka o cenę, walka o gości -moderował Rafał Szubstarski, redaktor naczelny magazynu Hotelarz. Zaprosił do niej: Karola Brześkiewicza - dyrektora generalnego Platinum Mountain Hotel & SPA w Szklarskiej Porębie; Michała Kozaka - prezesa zarządu Hotelu Arłamów; Rafała Kuczyńskiego - dyrektora generalnego Holiday Inn Resort Warszawa-Józefów; Monikę Murawską - dyrektor generalną Hilton Świnoujście Resort & Spa, a także Luizę Olszewik - dyrektor generalną Hotelu St Bruno w Giżycku i Wiktora Wróbla - prezesa zarządu spółki Nosalowy Dwór, Zakopane. Paneliści starali się ocenić, jak odbudowuje się segment gości międzynarodowych, dyskutowali o tym, czym polskie hotele resortowe mogą wygrywać z zagraniczną konkurencją i rozmawiali o tym, jak skłonić Polaków do wypoczynku w kraju.
Jak co roku częścią wydarzenia był wielki finał konkursu Hotelarz Roku 2023. Podczas uroczystej Gali ogłoszono najlepszych praktyków w 5 kategoriach: Hotelarz do 35. Roku Życia; Dyrektor Sprzedaży i Marketingu; Dyrektor Generalny Hotelu Niezależnego oraz Dyrektor Generalny Hotelu Sieciowego oraz Człowiek Roku Polskiego Hotelarstwa.
- Od dziesięciu lat organizujemy Hotel Trends Polsnd & CEE. Mamy już za sobą 11 wydarzeń, które zgromadziły blisko 4400 przedstawicieli branży. Przez ten czas omówiliśmy pond 130 aktualnych ważnych dla branży tematów, a doświadczeniami w tych obszarach podzieliło się z nami ponad 600 ekspertów, przedstawicieli najprężniej działających marek hotelowych oraz przedstawicieli branż, które wspomagają działalność hotelarzy. To jest naprawdę satysfakcjonujący wynik, za którym stoi ogrom wiedzy i pomysłów wielu ludzi oraz ich wysiłek, aby te pomysły przełożyć na wartościowe, przyciągające wydarzenie branżowe. Edycja 2023, którą mamy właśnie za sobą, przyciągnęła nie tylko rzeszę stałych uczestników naszych wydarzeń, ale pojawiło się sporo nowych - przedstawicieli branży, którzy czują potrzebę wymiany opinii i doświadczeń oraz nawiązania inspirujących relacji. – podsumował Rafał Szubstarski, redaktor naczelny magazynu Hotelarz.
Organizatorem konferencji jest magazyn Hotelarz, którego wydawcą są Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia, patronem merytorycznym natomiast firma doradcza Pro Value. Partnerem strategicznym tegorocznej edycji został Polski Holding Hotelowy, a partnerami platynowymi: Marriott International, firma Mextra oraz grupa Zdrojowa Invest & Hotels.
Dodaj komentarz