Temat strategii ESG nadal związany jest z dużą dozą niepewności. Czym jest ESG i jakie korzyści przynosi firmom wdrażającym zrównoważoną strategię? Firma doradcza Colliers przygotowała kompletne kompendium wiedzy o politykach ESG i ich potencjalnym wpływie na branżę nieruchomości.
Dzięki regulacjom prawnym wprowadzonym na poziomie europejskim (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz naciskowi interesariuszy na firmy w zakresie prowadzenia zrównoważonej polityki, ESG już od dawna nie jest jedynie kwestią wizerunkową. Przedsiębiorstwa, które na czas nie zareagują na zaostrzające się trendy rynkowe, mogą ponieść konsekwencje w postaci utraconych kontrahentów, wykluczenia z zamówień publicznych czy też utrudnionego dostępu do kapitału. Opinia publiczna przywiązuje coraz większą wagę do sposobu zarządzania firmą i jego wpływu na zmianę klimatu czy otoczenie społeczne, w którym funkcjonuje dana organizacja. W takich warunkach ujęcie obszaru ESG w strategii biznesowej staje się wyznacznikiem jakości usług i pozycji przedsiębiorstwa na rynku.
NIEŚMIAŁE POCZĄTKI POLITYKI ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Raporty finansowe przez lata były jedynym wskaźnikiem wartości przedsiębiorstwa. Wraz z upływem czasu zaczęto baczniej przyglądać się zewnętrznym efektom swoich działań oraz zagrożeniom i szansom, jakie mogą nieść czynniki zewnętrzne. Spółki zaczęły zwracać uwagę, jaki wpływ mają na pracowników, oraz przyjrzały się swojej ingerencji w środowisko. Zaczęły pojawiać się próby ujęcia tych pozafinansowych obszarów w formalne ramy. Zainteresowanie kwestią odpowiedzialnego podejścia biznesu do relacji z interesariuszami przybrało na sile podczas kryzysu na rynkach kapitałowych w USA na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Kolejnym kamieniem milowym prowadzącym do rozwoju znaczenia czynników pozafinansowych była praca opublikowana przez Howarda Bowena w latach 50. „Social Responsibilities of Businessmen”. Autor upominał się o takie prowadzenie biznesu, które uwzględnia potrzeby społeczeństwa i środowiska, a nie jest jedynie nastawione na zysk.
OD CSR DO ESG
Po raz pierwszy określenia CSR (corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) użyto w latach 90. podczas szczytu w Rio de Janeiro, jednocześnie nadając mu zinstytucjonalizowaną formę. Powstanie dokumentu zawierającego opracowanie międzynarodowych standardów postępowania etycznego było pokłosiem niechęci, jaką konsumenci okazywali dużym korporacjom. Kolejne kryzysy zaufania, w tym kryzys finansowy z 2008 r., umocniły przedsiębiorstwa w dążeniach do większej transparentności i budowaniu bardziej trwałych relacji z klientami, partnerami i akcj
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz