Inflacja nie omija biznesu SPA. Jak co roku, dostawcy kosmetyków profesjonalnych na wiosnę zmieniają ceny produktów do zabiegów. W sumie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ale nie zawsze wysokość takiej zmiany jest akceptowalna i ma uzasadnienie, a nie jest to obojętne dla budżetu hotelowego SPA. W takiej sytuacji prostym rozwiązaniem wydaje się przeniesienie takiej podwyżki na gościa i po prostu podwyższenie cen zabiegów. Ale nie każdy ma odwagę to zrobić, bo gość może nie chcieć z takiej droższej usługi skorzystać.
Z mojego doświadczenia wynika, że wiele SPA nie chce zrobić takiego ruchu, co sprawia, że marża na zabiegach SPA staje się coraz mniejsza. Znam takie hotelowe SPA, które od kilku lat pracują na tych samych cenach za zabiegi i nie zmieniają ich o wskaźnik inflacji, nawet tej sprzed 2022 r. Obawy o to, że popyt na usługi spadnie, jeśli podniesiemy ceny, wydają się być nie do końca uzasadnione. Jeśli robimy to małymi krokami, nie jest to tak bardzo dotkliwe dla kieszeni gości.
Te hotelowe SPA, które od lat nie podnoszą cen, w najlepszym wypadku są na granicy progu rentowności, a często poniżej. Wpływ na to mają nie tylko drożejące kosmetyki do zabiegów, ale największy czynnik kosztotwórczy, czyli koszty pracy.
Obniżenie kosztów kosmetyków
Obniżenie kosztów kosmetyków jest możliwe w przypadku, kiedy decydujemy się na współpracę na wyłączność z jednym dostawcą. Ma to swoje plusy i minusy, ale na pewno pozwala uzyskać lepsze warunki niż rozdrobnienie na kilkunastu dystrybutorów marek.
Nadal widać na stronach obiektów, że menu SPA to „targ rozmaitości”, czyli kilka lub kilkanaście marek kosmetycznych w jednym menu zabiegowym. Z biznesowego punktu widzenia żadnej z tych marek nie opłaca się obniżać cen swoich produktów, bo nie ma efektu skali. Jeśli sprzedaje tylko dwa zabiegi, to producent/dystrybutor nie będzie walczył o takiego klienta, tylko twardo trzymał cenę.
Wejście w całą ofertę daje hotelowemu SPA większą szansę na negocjacje warunków dostaw i uzyskanie korzystnych cen. Takie rozdrobnienie dostawców to także spory problem logistyczny dla managera SPA. Stosując jedną albo dwie marki, ma on większą kontrolę nad zapasami niż przy kilkunastu dostawcach. Wydaje się to proste i logiczne, ale po przeglądzie niektórych ofert
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz