Dając darowiznę też musisz zapłacić VAT

Autor: Marek Piotrowski
Prowadzenie hotelu, pensjonatu czy ośrodka wczasowego nierozerwalnie związane jest ze świadczeniem usług gastronomicznych. A prowadząc gastronomię, często mamy do czynienia z sytuacją, gdy pozostaje nam nadwyżka żywności. Wielu hotelarzy przekazuje te nadwyżki jako darowiznę na rzecz organizacji czy podmiotów, które ich potrzebują. Ale uwaga! Od tego też trzeba zapłacić VAT.


Rynek usług hotelarskich wykształcił dwa podstawowe modele w zakresie gastronomii świadczonej na rzecz gości. Pierwszy polega na samodzielnym świadczeniu przez hotelarza usług gastronomicznych (najczęściej w formie prowadzonej restauracji lub innej gastronomii hotelowej), drugi opiera się na zewnętrznych dostawcach posiłków. O ile przy nabywaniu usług gastronomicznych od zewnętrznych dostawców problem nadwyżki żywności w zasadzie hotelarza nie dotyczy, to przy samodzielnym prowadzeniu restauracji hotelowej pojawia się on dość często z powodu niewykorzystania wszystkich zamówionych wcześniej w większych ilościach produktów lub upływu okresu ważności artykułów przeznaczonych do wyrobu posiłków. Naturalnym, a wręcz społecznie pożądanym zachowaniem w takiej sytuacji wydaje się przekazanie nadwyżki żywnościowej na rzecz organizacji lub podmiotów mogących ją spożytkować.


Ustawa o VAT: za darmo, czyli [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *