Autor: Piotr Dominik
Autor jest kierownikiem Katedry Hotelarstwa i Gastronomii
w Wyższej Szkole Ekonomicznej AlmaMer
Gastronomia hotelowa otwarta jest na gości hotelowych, osoby indywidualne spoza hotelu, jak też gościa grupowego, który nie korzysta z noclegu w obiekcie, lecz zainteresowany jest zorganizowaniem w nim przyjęcia. Hotele mogą być konkurencyjne w przygotowaniu i obsłudze imprez okolicznościowych na wysokim poziomie, ponieważ dysponują profesjonalnym sprzętem, wysoko wykwalifikowanymi kucharzami i dobrą obsługą kelnerską.
Pion gastronomiczny powinien być w stanie organizować bankiet w hotelu lub poza nim. Przed złożeniem jednak formalnego zamówienia na zorganizowanie takiej imprezy, strony powinny omówić szczegóły przyjęcia. Podstawowym czynnikiem sukcesu w obsłudze imprez masowych jest starannie przygotowany plan. Powinien on obejmować trzy elementy:
O kształcie planowanej imprezy decydują dwie strony: zleceniodawca i organizator. Za przyjęcie zamówienia od zleceniodawcy i za organizację przyjęcia odpowiedzialny powinien być kierownik zakładu lub osoba przez niego wytypowana. Podczas zawierania umowy, która obowiązuje obie strony, powinni być obecni: zleceniodawca i, ze strony zakładu - szef kuchni oraz kierownik sali. W umowie należy uwzględnić następujące dane:
Menu to podstawa
Nie ulega wątpliwości, że ustalenie menu jest czynnością zasadniczo wpływającą na udane przyjęcie i zadowolenie gości oraz organizatora. Menu pozwoli określić rodzaj potraw i napojów, kolejność ich podawania oraz formę obsługi. Zestaw potraw i napojów powinien być dostosowany do: pory przyjęcia, liczby osób i limitu pieniężnego na jedną osobę oraz okoliczności danego przyjęcia. Przy układaniu menu należy pamiętać, aby:
W krajach prowadzących tzw. kuchnię europejską, do których zalicza się także Polska, serwuje się i spożywa potrawy według ustalonej kolejności: zakąski zimne, zakąski gorące, zupy, dania gorące z ryb, dania mięsne, sery, desery, owoce, kawa, herbata, torty, ciasta. Przy układaniu menu należy także zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór win do potraw:
Duże znaczenie przy podawaniu wina do potraw ma jego temperatura oraz właściwe dostosowanie jej do pory roku.
Szybko i elegancko
Istnieje szereg [...]
w Wyższej Szkole Ekonomicznej AlmaMer
Gastronomia hotelowa otwarta jest na gości hotelowych, osoby indywidualne spoza hotelu, jak też gościa grupowego, który nie korzysta z noclegu w obiekcie, lecz zainteresowany jest zorganizowaniem w nim przyjęcia. Hotele mogą być konkurencyjne w przygotowaniu i obsłudze imprez okolicznościowych na wysokim poziomie, ponieważ dysponują profesjonalnym sprzętem, wysoko wykwalifikowanymi kucharzami i dobrą obsługą kelnerską.
Pion gastronomiczny powinien być w stanie organizować bankiet w hotelu lub poza nim. Przed złożeniem jednak formalnego zamówienia na zorganizowanie takiej imprezy, strony powinny omówić szczegóły przyjęcia. Podstawowym czynnikiem sukcesu w obsłudze imprez masowych jest starannie przygotowany plan. Powinien on obejmować trzy elementy:
- menu,
- koncepcję rozplanowania stołów i krzeseł oraz
- liczbę personelu niezbędnego do obsługi imprezy.
O kształcie planowanej imprezy decydują dwie strony: zleceniodawca i organizator. Za przyjęcie zamówienia od zleceniodawcy i za organizację przyjęcia odpowiedzialny powinien być kierownik zakładu lub osoba przez niego wytypowana. Podczas zawierania umowy, która obowiązuje obie strony, powinni być obecni: zleceniodawca i, ze strony zakładu - szef kuchni oraz kierownik sali. W umowie należy uwzględnić następujące dane:
- datę, godzinę rozpoczęcia i orientacyjną godzinę zakończenia przyjęcia,
- liczbę uczestników,
- rodzaj przyjęcia (charakterystykę uczestników),
- przewidziany koszt całego przyjęcia oraz koszt potraw i napojów przypadających na jednego uczestnika,
- kartę menu,
- warunki płatności.
Menu to podstawa
Nie ulega wątpliwości, że ustalenie menu jest czynnością zasadniczo wpływającą na udane przyjęcie i zadowolenie gości oraz organizatora. Menu pozwoli określić rodzaj potraw i napojów, kolejność ich podawania oraz formę obsługi. Zestaw potraw i napojów powinien być dostosowany do: pory przyjęcia, liczby osób i limitu pieniężnego na jedną osobę oraz okoliczności danego przyjęcia. Przy układaniu menu należy pamiętać, aby:
- planować posiłki urozmaicone - każda potrawa powinna być inna w doborze surowca, barwy posiłku, smaku i zapachu oraz konsystencji,
- zestawiać posiłki wykorzystując różne techniki obróbki termicznej żywności,
- wartość energetyczna każdego dania była dokładnie wyliczona,
- dostosować menu do możliwości finansowych zleceniodawcy.
W krajach prowadzących tzw. kuchnię europejską, do których zalicza się także Polska, serwuje się i spożywa potrawy według ustalonej kolejności: zakąski zimne, zakąski gorące, zupy, dania gorące z ryb, dania mięsne, sery, desery, owoce, kawa, herbata, torty, ciasta. Przy układaniu menu należy także zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór win do potraw:
- do przekąsek zimnych - wina białe wytrawne,
- do przekąsek gorących - lekkie wina białe wytrawne lub półwytrawne,
- do ryb i białego mięsa lub drobiu - wina białe stołowe półwytrawne,
- do dania głównego - wina wytrawne,
- do mięs pieczonych lub dziczyzny - wina czerwone wytrawne,
- do dań słodkich - wina słodkie lub półsłodkie,
- do serów - wina z gatunku sherry lub portwein,
- do deserów i owoców - wina deserowe lub musujące,
- do kawy - koniak, likier.
Duże znaczenie przy podawaniu wina do potraw ma jego temperatura oraz właściwe dostosowanie jej do pory roku.
Szybko i elegancko
Istnieje szereg [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz