Pora relaksu, czyli kilka słów o hotelowej rekreacji

Autor: Anna Kukawska
Anna Kukawska
jest architektem w pracowni PRC Design;
współtworzyła m.in. projekty wnętrz hoteli IBB Andersia w Poznaniu,
Holiday Inn w Józefowie oraz Best Western w Katowicach Rekreacja należy do grupy funkcji dodatkowych w hotelu, ale trzeba pamiętać, że w obiektach 3-gwiazdkowych w miejscowościach wypoczynkowych oraz we wszystkich 4- i 5-gwiazdkowych to funkcja obowiązkowa, wynikająca z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy. W grupie usług rekreacyjnych znajdują się: zespoły odnowy biologicznej, basen, sauna, solarium, siłownia itp. Wyżej wymienione kategorie hoteli są zobligowane do zapewnienia minimum dwóch usług z tego grona, a szerszy zakres zależy od inwencji inwestorów, jak również zmieniających się trendów na rynku.
We wstępnej fazie projektu hotelu powinny zapaść decyzje definiujące grono odbiorców. Ze względów ekonomicznych częstą praktyką jest skierowanie oferty również do osób spoza grona gości hotelowych. Dlatego też sam zespół rekreacyjny jest wydzieloną jednostką - nierzadko w administracji niezależnego operatora np. znanej marki kosmetycznej bądź fitness - funkcjonującą w symbiozie z hotelem. Z tego względu warto tak zaprojektować budynek, by sposób poinformowania odbiorcy o tych atrakcjach nie sprowadził się jedynie do umieszczenia na elewacji dużego baneru reklamowego. Ciekawe rozwiązanie przyjęto w hotelu ADNH w Abu Dhabi, gdzie charakterystycznym elementem elewacji frontowej stał się taras basenowy z kaskadą wody. Od strony zewnętrznej stanowi on atrakcyjną formę, szczególnie ze względu na obecność wody, niezwykle pożądanej w tym gorącym klimacie.
Rekreacja a pozostałe przestrzenie hotelu Standardowo strefa wejściowa hotelu, jako część oficjalna, jest odseparowana od rekreacji, ze względu na odmienne nastroje i oczekiwania użytkowników. Wyjątkiem od tej niepisanej reguły jest układ strefy wejściowej w hotelu Holiday Inn w Józefowie koło Warszawy.
Przestrzeń hallu przy recepcji jest tu wzbogacona widokiem sali basenowej, prześwitującej przez szklaną ścianę. Jedynie delikatne przesłonięcie zielenią uniemożliwia bezpośredni wgląd do przestrzeni basenu. Przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji pomieszczeń rekreacji w bryle budynku ważne jest, aby pamiętać o znacznej ilości przestrzeni instalacyjnych do obsługi określonych urządzeń bądź sal. Przykładowo, przewidując nieckę basenową czy jacuzzi należy upewnić się, że jej kubatura nie anektuje przestrzeni kondygnacji poniżej. Ponadto, niezbędne są pomieszczenia techniczne do zainstalowania urządzeń uzdatniania, filtrowania i ozonowania wody. Świadomość wymogów instalacji i konstrukcji pozwala uniknąć późniejszych ograniczeń w projektowaniu funkcji i wnętrza. Część widoczna od strony użytkownika jest zaledwie połową przestrzeni niezbędnej do jej obsługi.
Recepcja, recepcje Centrum zarządzania pomieszczeniami rekreacji stanowi specjalnie do nich przynależna recepcja bądź recepcje, współpracujące z recepcją główną na zasadzie symbiozy. Z funkcjonalnego punktu widzenia, recepcja w przestrzeni rekreacyjnej jest miejscem, gdzie klient otrzymuje karty wstępu, ręcznik i może wnieść ewentualne opłaty za określone usługi - odbywa się tu zatem proces bardzo podobny do rytuału zameldowania i wymeldowania, odprawianego w hallu głównym. Jednak dla podkreślenia odmienności przestrzeni rekreacyjnej, część komunikacji przynależna już tylko tej funkcji - np. hole windowe - często zyskuje inną oprawę.  
Jest to swoisty kod informacji wizu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *