ESG w hotelarstwie. Teraz!

ESG – trzy magiczne litery, które zmieniają świat i postrzeganie biznesu hotelowego. Podczas konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbyła się 10 października w hotelu Radisson Collection Warszawa, po raz pierwszy w Polsce na konferencjach hotelowych ten temat został szerzej omówiony w panelu moderowanym przez Rafała Abramczyka z firmy hotelAG. Bo pytanie brzmi: nie CZY, tylko KIEDY? A odpowiedź jest tylko jedna: TERAZ! Jak to robią najwięksi? Co się z tym wiąże? Ile to kosztuje? Jak projektować?

Rafał Abramczyk, hotel AG: Co to jest ESG w branży hotelowej? Wiele osób zadaje sobie to pytanie, gdyż branża hotelowa dopiero w tej kwestii raczkuje, podczas gdy wiele innych branż jest już daleko przed nami. Zobaczmy więc trzy podstawowe aspekty ESG.

To jest raport niefinansowy, który pozwala firmom przedstawić swoje działania niezwiązane z czysto ekonomicznymi wskaźnikami rozwoju, ale z podejściem do zrównoważonego rozwoju, do społecznej odpowiedzialności i do ładu korporacyjnego. Pierwsza litera E – environmental, w tej części mówimy m.in. o ocenie ryzyka związanego ze zmianą klimatu i przede wszystkim redukcją emisji dwutlenku węgla.

Opisujemy efektywność energetyczną całej firmy, nie tylko w obszarze zużywanej energii, ale także budowy hotelu i potem całego zarządzania, o polityce firmy przeciw zanieczyszczaniu powietrza i wody. S – social, czyli społeczna odpowiedzialność, wywodząca się z CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu. Do niedawna te hasła były bardziej deklaratywne niż realne, firmy deklarowały np., że dbają o różnorodność, podczas gdy nie można było tego zweryfikować

W tej chwili jest mierzalne w polityce jakościowej firmy, w jaki sposób dbamy, żeby nasi pracownicy czuli się lepiej w naszej firmie, m.in. przez zaangażowanie w kwestię standardów pracy i w politykę różnorodności. G – governance, czyli ład korporacyjny. Najtrudniejszy do przyjęcia w wielu firmach. To pełna transparentność działania zarządu, równe prawo wszystkich udziałowców w dostępie do informacji bez względu na liczbę posiadanych udziałów i wreszcie etyka. Tutaj każdy sam musi zdefiniować sobie, co oznacza ta wartość dla niego.

Więc dlaczego ESG teraz? Inne branże, jak np. biurowa czy logistyczna, już dawno tam są i wiedzą, że to im się po prostu bardzo opłaca, że to jest inwestycja, która się zwraca z dużą nawiązką. Hotelarstwo zostało trochę w tyle. To jest pierwsze spotkanie w historii hotelarstwa polskiego poświęcone ESG i bardzo się cieszę, że możemy to zainicjować.

Podczas wcześniejszych paneli można było wiele razy usłyszeć: oszczędzajmy energię, wiemy jak to zrobić. I bardzo słusznie. Ale generalnie to jest bardzo proste – można całkowicie wyłączyć światło i wówczas będziemy zeroemisyjni, nie będzie śladu węglowego, tylko kto będzie chciał przyjechać do takiego hotelu? Dzisiaj pytanie brzmi: w jaki sposób zmniejszyć zużycie energii, jednocześnie polepszając komfort gości? I to jest nasze wyzwanie.

O tym porozmawiamy w gronie:

Magdalena Federowicz-Boule, architekt, prezes i dyrektor kreatywna, Tremend,

Anna Scipio del Campo, head of ESG projects, CREAM Property Advisors,

Hanna Ushal-Rudik, director sustainability Northern Europe, Accor,

Janusz Mitulski, starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo-Wschodnią, Marriott International,

Tomasz Niewola, dyrektor departamentu finansowania strukturalnego i mezzanine, członek zarządu mInvestment Banking SA,

Jakub Guźniczak, architecture manager, Signify.

Cieszę się, że po raz pierwszy w historii hotelarstwa polskiego rozpoczynamy rozmowę o ESG. Ale zanim zaczniemy rozmowę o ESG w hotelarstwie, chciałbym, aby Anna Scipio del Campo, osoba, która jest bardzo doświadczona w raportowaniu ESG, wie o tym absolutnie wszystko, powiedziała najpierw, gdzie tak naprawdę jako hotelarstwo jesteśmy w porównaniu z innymi branżami? Jak to wygląda?

Anna Scipio del Campo, CREAM Property Advisors: Nie wiem, jak to ująć, bo jedyna odpowiedź, jaka mi się nasuwa, to taka, że trochę w lesie, pomijając oczywiście największe marki hotelarskie na świecie. Sprawdziłam, jak wygląda kwestia certyfikacji budynków hotelowych i efekty są bardzo biedne. Hoteli certyfikowanych w LEED i BREEAM jest łącznie ok. 30.

Z prawie trzech tysięcy.

Anna Scipio del Campo: Więc to bardzo, bardzo niewielka liczba w porównaniu z biurami, magazynami czy centrami handlowymi.

To wiemy, że jesteśmy w lesie, wiemy, że trzeba zrobić ten krok teraz. Zasadnicze pytanie, na jakie będziemy chcieli sobie teraz odpowiedzieć, to nie – czy, ale kiedy. Wywołane zostały jako pozytywne przykłady duże sieci hotelowe. Powiedzcie, jak to wygląda u was, bo wy jako sieci raportujecie już od dłuższego czasu.

Hanna Ushal-Rudik, Accor: Accor angażuje się w kwestie zrównoważonego rozwoju już od lat 70. W 2011 r. wprowadzony został program Planet 21, a teraz przechodzimy przez jeszcze większą transformację. Koncentrujemy się na tym, żeby ESG nie było tylko czymś dodatkowym do biznesu, ale by każda decyzja i każde działanie podejmowane w firmie było oparte na tych kryteriach. To wymagania, do których spełnienia jesteśmy zobligowani przez naszych klientów, gości, inwestorów, przez OTA i regulacje.

Jesteśmy świadomi, że nasi goście i pracownicy reprezentujący nowe pokolenie są coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o kwestie zrównoważonego rozwoju, skupiają się na konkretnych działaniach i ich celach. Dla nich priorytetami są eliminacja tworzyw sztucznych jednorazowego użytku w hotelach, redukcja śladu węglowego, skupienie się na walce z marnotrawieniem żywności czy większa różnorodność. W związku z tym jesteśmy przekonani, że zmiany, na jakich się skupiamy, to słuszny kierunek rozwoju.

To duże cele, które realizujemy wspólnie. Jednym z dobrych przykładów jest niedawno wprowadzona na rynek marka greet o proekologicznym charakterze, zaangażowana lokalnie i doceniana przez młode pokolenie. Przykładowo hotele tej marki posiadają meble i wyposażenie z recyklingu. To kolejny krok do przodu, jeśli chodzi o nowe hotelarstwo, tworzone także przez zaangażowane zespoły hotelowe, w których sami pracownicy wychodzą z inicjatywami i praktykami, takimi jak np. instalacja uli na dachac

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *