IGHP: Obłożenie hoteli w styczniu wyższe niż przed rokiem   WYNIKI RYNKOWE

Choć część hoteli odnotowała w styczniu gorsze wyniki niż w poprzednim miesiącu, to analiza ankiety IGHP wykazuje, że ogólne wyniki w pierwszym miesiącu tego roku są znacznie lepsze niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

fot. Adobe Stock

W styczniu tego roku satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 32 proc. ankietowanych hoteli, w tym 9 proc. obiektów - uzyskało obłożenie powyżej 70 proc. W ubiegłym roku jedynie 13 proc. hoteli odnotowało obłożenie powyżej 50 proc., a ponad połowa obiektów (53 proc.) nie przekroczyła wówczas frekwencji 30 proc.

Średnie ceny nadal wzrastają

Dane dotyczące średniej ceny niezmiennie świadczą o ciągłej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazują, że wzrost cen w stosunku do stycznia 2022 roku odnotowuje zdecydowana większość hoteli: 81 proc. Dwie największe i jednocześnie zbliżone liczebnie grupy hoteli zanotowały wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. – odpowiednio 26 proc. i 29 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziałami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiły odpowiednio 12 proc. i 14 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż wysokiej inflacji, a zwłaszcza ze wzrostu kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

Prognozy rezerwacji na luty

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejny miesiąc wskazują na utrzymanie się podobnych prognoz w stosunku do ankiety sprzed miesiąca, z poprawą w obiektach wypoczynkowych, co wynika z faktu, że luty to pełny miesiąc ferii zimowych.

57 proc. hoteli wskazuje aktualną (na dzień udziału w ankiecie) frekwencję poniżej 30 proc. (miesiąc wcześniej, dla stycznia było to 60 proc.). Z kolei obłożenie powyżej 50 proc. posiada 19 proc. hoteli (tu poprawa o 9 pp. w stosunku do stycznia). W hotelach biznesowych 66 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 11 proc. (to słabsza o kilka pp. prognoza niż miesiąc temu dla stycznia). Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to połowa hoteli (53 proc.) z frekwencją poniżej 30 proc. i 30 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc. (wyraźny wzrost o kilkanaście pp. w stosunku do prognozy sprzed miesiąca dla stycznia).




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *