Z inicjatywy czterech głównych turystycznych organizacji samorządowych powstała nowa inicjatywa pod nazwą: Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego. Czym jest CMRT wyjaśnili na pierwszej konferencji inicjatorzy jego powołania, przedstawiciele PIT, IGHP, SOIT i Tugether- RPSiW - pisze "Rynek Turystyczny".
Jak sama nazwa wskazuje, organizacja ma za zadanie monitorowaniem rynku turystycznego pod kątem przestrzegania prawa. A sprawa nie jest wbrew pozorom prosta i nie jest tajemnicą, że szara strefa w tej branży jest dość duża. Jej działanie nie tylko zaburza konkurencje, w której podmioty działające legalnie obciążone są dodatkowymi kosztami, ale również naraża na szwank klientów. Ponadto każdy incydent wywołany przez działający nielegalnie podmiot rzutuje na całą branżę, w tym na pośrednio również poszkodowanych działających uczciwie przedsiębiorców.
W konferencji wzięli udział również przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej i Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Konferencje otworzył wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, podkreślając znaczenie jakie do nowej inicjatywy przykłada ministerstwo. – Zaufanie jest fundamentalne w na rynku turystycznym, ponieważ pojedyncze wydarzenia uderzają w cały rynek turystyczny. Choć mamy dobrze działający system zabezpieczeń, to są elementy, które wymagają jeszcze poprawy. Cieszę się z tej inicjatywy, którą wspieraliśmy – powiedział Gut-Mostowy.
Na stanowisko dyrektora CMRT powołano Edytę Brykałę, która wcześniej pracowała min. w sektorze podróży służbowych. Jednak na razie centrum będzie działało głównie w oparciu o organizacje założycielskie i ich kadry oraz know-how. Powołano również radę Centrum. W jej skład wchodzą przedstawiciele organizacji założycielskich: Paweł Niewiadomski z PIT, Marcin Mazur z IGHP, Konrad Wielogórski z SOIT i Łukasz Adamowicz z TUgether RPSiW.
– Na razie jesteśmy startupem i finansują go te cztery organizacje. To jak będzie to wyglądać bezie zależeć jak będziemy działać. Docelowo ustalono, że centrum będzie miało formę fundacji. Chcemy monitorować skalę naruszeń, ale nie zastąpimy organów ścigania. Naszym celem będzie edukacja i szkolenie – powiedział Łukasz Adamowicz z TUgether.
– Ta inicjatywa jest właściwie przedłużeniem naszej dotychczasowej działalności. Zadaniem samorządu gospodarczego jest właśnie przestrzeganie prawa – powiedział prezes PIT Paweł Niewiadomski.
– Chcemy wypełnić lukę pomiędzy prawem a praktyką. Chodzi o uświadamianie klientom, ich praw. Dzięki temu wzrośnie świadomość klientów, a co za tym idzie znaczenie legalnie działających przedsiębiorców – tłumaczył cele CMRT.
Centrum ma regularnie raportować na temat naruszeń prawa w turystyce, oraz lobbować za egzekucją obowiązujących przepisów. ‑ Naruszenia mają trafiać przez stronę CMRT. Gdy widzimy, że mamy do czynienia z faktycznym naruszeniem prawa, wówczas kontaktujemy się z takim przedsiębiorcą, wierząc, że robi to nieświadomie. Jeśli przedsiębiorca nie stosuje się o sugestii, a my mamy pewność, że jest to naruszenie będziemy kontaktować się z odpowiednim Urzędem Marszałkowskim – tłumaczy, jak mają wyglądać działania CMRT Paweł Niewiadomski.
- Powinniśmy przestrzegać Centrum jako szansę, byśmy byli postrzegani jako profesjonalne pomioty działające z literą prawa. Nie zamierzamy być policjantem czy prokuratorem. Chcemy dzielić się wiedzą i wskazywać właściwe interpretacje ustawy – powiedział Konrad Wielogórski z SOIT.
- Moim marzeniem jest organizacja otwartych szkoleń, by mogli z nich korzystać między innymi ci, którzy planują otworzyć biuro podróży, tak by wiedzieli co ich czeka. W dalszej perspektywie marzą nam się duże kampanie – powiedziała o swojej wizji dyrektor CMRT Edyta Brykała.
Dodaj komentarz