Autor: Bartłomiej Matyjek
Bartłomiej Matyjek
menadżer produktu w firmie ADT Poland
Bezpieczeństwo jest dobrem najwyższym i ponadczasowym. Jest ono szczególnie istotne dla osób zarządzających obiektami hotelowymi. To one budują przecież zaufanie u klientów, wiarę w to, że miejsce, do którego trafiają, zapewni im komfort i spokój.
J ednym z wielu niebezpieczeństw, na jakie są narażeni ludzie przebywający w hotelu, jest pożar. Jego skutki to zatrucie, poparzenie, a w skrajnych przypadkach śmierć. Dlatego wyposaża się hotele w systemy wykrywające pożar (SAP) w maksymalnie wczesnym stadium jego rozwoju. Samo wykrycie pożaru nie jest jednak w stanie zapewnić bezpieczeństwa ludziom. Znane są przypadki, w których pomimo szybkiego wykrycia pożaru, nie udało się uniknąć ofiar wskutek braku informacji umożliwiającej ludziom ewakuację z zagrożonego obszaru.
Do niedawna przekazywanie informacji o niebezpieczeństwie realizowane było za pomocą sygnalizatorów akustycznych, takich jak syreny i buczki. Jednak taki sposób informowania miał wiele wad. Niósł za sobą: ewentualność spowodowania paniki, brak możliwości przekazania innych - oprócz alarmu - informacji, brak możliwości odwołania alarmu czy możliwości określenia rodzaju zagrożenia. Nie podawał też sposobu postępowania w przypadku zagrożenia ani nie przekazywał informacji na temat dróg ucieczki.
W sumie był mało skuteczny, jako źródło przekazywania informacji o niebezpieczeństwie. Specjalistyczne badania wykazały, że jedynie ok. 14 proc. ankietowanych traktowało alarm przekazywany przez sygnalizatory akustyczne jako prawdziwy. Stosowanie sygnalizatorów akustycznych wymagało odpowiedniego przeszkolenia użytkowników budynku, co w przypadku obiektów typu hotelowego było praktycznie możliwe jedynie w odniesieniu do personelu.
Jaśniej przez... głośniki
Wymienionych wyżej wad pozbawione są dźwiękowe systemy ostrzegawcze (DSO), w których przekazywanie informacji realizowane jest za pomocą głośników. Badania naukowe dowiodły, że większość osób reaguje szybko i prawidłowo na jasne i jednoznaczne polecenia głosowe nadawane poprzez DSO. W skład systemu DSO wchodzą: urządzenia centralne, mikrofon strażaka i głośniki pożarowe.
Urządzenia centralne są zabudowane w jednej lub - w przypadku dużych systemów - w kilku metalow [...]
menadżer produktu w firmie ADT Poland
Bezpieczeństwo jest dobrem najwyższym i ponadczasowym. Jest ono szczególnie istotne dla osób zarządzających obiektami hotelowymi. To one budują przecież zaufanie u klientów, wiarę w to, że miejsce, do którego trafiają, zapewni im komfort i spokój.
J ednym z wielu niebezpieczeństw, na jakie są narażeni ludzie przebywający w hotelu, jest pożar. Jego skutki to zatrucie, poparzenie, a w skrajnych przypadkach śmierć. Dlatego wyposaża się hotele w systemy wykrywające pożar (SAP) w maksymalnie wczesnym stadium jego rozwoju. Samo wykrycie pożaru nie jest jednak w stanie zapewnić bezpieczeństwa ludziom. Znane są przypadki, w których pomimo szybkiego wykrycia pożaru, nie udało się uniknąć ofiar wskutek braku informacji umożliwiającej ludziom ewakuację z zagrożonego obszaru.
Do niedawna przekazywanie informacji o niebezpieczeństwie realizowane było za pomocą sygnalizatorów akustycznych, takich jak syreny i buczki. Jednak taki sposób informowania miał wiele wad. Niósł za sobą: ewentualność spowodowania paniki, brak możliwości przekazania innych - oprócz alarmu - informacji, brak możliwości odwołania alarmu czy możliwości określenia rodzaju zagrożenia. Nie podawał też sposobu postępowania w przypadku zagrożenia ani nie przekazywał informacji na temat dróg ucieczki.
W sumie był mało skuteczny, jako źródło przekazywania informacji o niebezpieczeństwie. Specjalistyczne badania wykazały, że jedynie ok. 14 proc. ankietowanych traktowało alarm przekazywany przez sygnalizatory akustyczne jako prawdziwy. Stosowanie sygnalizatorów akustycznych wymagało odpowiedniego przeszkolenia użytkowników budynku, co w przypadku obiektów typu hotelowego było praktycznie możliwe jedynie w odniesieniu do personelu.
Jaśniej przez... głośniki
Wymienionych wyżej wad pozbawione są dźwiękowe systemy ostrzegawcze (DSO), w których przekazywanie informacji realizowane jest za pomocą głośników. Badania naukowe dowiodły, że większość osób reaguje szybko i prawidłowo na jasne i jednoznaczne polecenia głosowe nadawane poprzez DSO. W skład systemu DSO wchodzą: urządzenia centralne, mikrofon strażaka i głośniki pożarowe.
Urządzenia centralne są zabudowane w jednej lub - w przypadku dużych systemów - w kilku metalow [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz