Przełożeni o swoich podwładnych i współpracownikach

Autor: Jacek Malaga
Jacek Malaga
Autor jest socjologiem,
pracuje w Ośrodku Badań Prasoznawczych UJ w Pracowni Badań Rynku

Najwyższe oceny badanych właścicieli i przełożonych, kiedy mówili o swoich pracownikach, zyskało sobie "zaangażowanie w pracę i prawidłowe funkcjonowanie hotelu". Na drugim miejscu znalazła się "dbałość o wizerunek obiektu". Wyraźnie skromniejsze oceny przełożeni byli skłonni wystawiać podległemu personelowi za wykształcenie oraz profesjonalne przygotowanie i umiejętności zawodowe, wynika z sondażu "Hotelarza" wykonanego przez Ośrodek Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.


Jedną z konkluzji pierwszego odcinka prezentacji wyników sondażu (patrz numer 3'06) w środowisku hotelarzy było stwierdzenie, iż wprawdzie wśród atutów - tego, czym jako właściciele lub pracodawcy chcemy się chwalić - naszych obiektów jesteśmy skłonni dostrzegać zalety i korzyści z posiadania wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników, to nie jest to bynajmniej praktyka powszechna.

Obiecaliśmy czytelnikom "Hotelarza", iż spróbujemy ustalić, dlaczego ten tak istotny i ważny "czynnik ludzki" wyraźnie przegrywał z "lokalizacją", "sąsiedztwem atrakcyjnych zabytków" czy "standardem wyposażenia pokoi" lub "zaletami hotelowej restauracji". Przypomnijmy, że sondaż "Kwalifikacje a satysfakcja z pracy w branży hotelarskiej" został przeprowadzony przez redakcję "Hotelarza" z pomocą Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spojrzenie na podwładnego

Czy nam się to podoba, czy nie, wszyscy nieustannie podlegamy ocenom. Dlatego - m.in. - uczestnicy sondażu zostali poproszeni o wystawienie ocen kwalifikacji i umiejętności podlegających im pracowników pod względem:
a) wykształcenia i wiedzy ogólnej,
b) kompetencji i przygotowania zawodowego,
c) zaangażowania w wykonywaną pracę i prawidłowe funkcjonowanie hotelu (obiektu) - oraz - d) dbałość o wizerunek hotelu (miejsca pracy). Do dyspozycji mieli tradycyjną (pięciostopniową) skalę ocen szkolnych.

Znikome odsetki odpowiedzi unikowych (nie wiem, trudno powiedzieć) wskazują, że zadanie nie było chyba specjalnie trudne i nie nastręczało badanym - przypomnijmy: właścicielom lub przełożonym 334 wylosowanych obiektów hotelowych - większych kłopotów. Nie chcąc się jednak wikłać w prezentowanie szczegółowych ocen, dokonaliśmy ich zamiany na wskaźniki syntetyczne, które łatwiej i czytelniej pozwalają wyrokować o sytuacji i kondycji środowiska zawodowego hotelarzy.
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *