Budżet SPA – jak przygotować w dzisiejszych czasach niepewnośc

Autor: Anita Bajdalska

Przygotowanie budżetu SPA jest jeszcze trudniejsze w ostatnich dwóch latach ze względu na czasy niepewności, w jakich żyjemy. Wydaje się, że tym razem – w przeciwieństwie do ubiegłych lat – nieco łatwiejsze jest prognozowanie przychodów niż kosztów, choć nadal wszyscy uczymy się nowej rzeczywistości.

Budowanie budżetu to zadanie złożone i podzielone na kilka etapów. Do tego w przypadku hotelu budżet musi być spójny z całym budżetem obiektu noclegowego. Kluczem do sukcesu jest efektywne wykorzystanie zasobów, jakie posiadamy. Nie jest to jednak zadanie proste ze względu na wiele czynników, które mają bardzo duży wpływ na działania operacyjne.

Analiza obecnego budżetu, prognoza na kolejny rok

Przygotowanie budżetu należy zacząć od ustalenia prognoz rozwoju, jaki planujemy w kolejnym roku, i analizy aktualnego budżetu oraz przyczyn ewentualnych różnic, jakie pojawiły się w trakcie jego realizacji. W departamentach SPA należy poddać ocenie aktualne wyniki sprzedaży z podziałem na poszczególne grupy zabiegowe, a także przyjrzeć się sprzedaży detalicznej w SPA.

Odpowiedzieć sobie trzeba na pytanie: jakie usługi sprzedają się najlepiej, a dlaczego inne już nie? Czy jest to wynikiem małej atrakcyjności oferty SPA, a może indywidualnych preferencji pracowników SPA, bo z taką sytuacją także często mamy do czynienia. Problematyczną kwestią w bardzo wielu departamentach SPA jest sprzedaż detaliczna, która sprawia, że nie osiągamy zaplanowanych wyników przychodowych. Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka i w wielu hotelowych SPA trzeba nad tym intensywnie pracować.

Są oczywiście miejsca, które sprzedają detal rewelacyjnie i nie mają z tym problemów, jednak generalnie nie jest to normą. Odważne przyjrzenie się realizacji przychodów w 2022 r. i ustalenie przyczyn odchyleń od planu spoczywa na osobach zarządzających SPA. Dlaczego nie udało nam się zrealizować zaplanowanych celów SPA i co obiektywnie na to wpłynęło? Małe obłożenie w hotelowym SPA? Brak zainteresowania ofertą, a może brak możliwości zrealizowania zabiegów z powodu braku pracowników? To ważne i kluczowe pytania, na które trzeba znaleźć odpowiedź.

Uczciwą i obiektywną, a nie tylko usprawiedliwiającą brak realizacji założeń. Kolejnym etapem jest prognoza na rok kolejny. Wstępny budżet powinien być realny i wykonalny, jeśli ma być motywatorem do działania całego departamentu. Oczywiście planujemy nie tylko przychody, ale – co obecnie znacznie trudniejsze – również koszty. Taki draft planu finansowego

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *