Autorka jest radcą prawnym w INLEGIS Kancelarie Prawne
Pożary w hotelach zdarzają się na szczęście rzadko, ale się zdarzają. I wtedy jest o nich głośno, czasami na cały kraj. Goście, którzy ucierpieli w wyniku pożaru, czy to fizycznie, czy materialnie, mają roszczenia wobec hotelu, czasami bardzo wysokie. Kiedy hotel ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną gościom pożarem, a kiedy jest ona wyłączona?
Hotel, jako budynek użyteczności publicznej, obowiązują przepisy przeciwpożarowe, które określa ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1557 ze zm.). Art. 1 tej ustawy stanowi, że ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
Działania te mają polegać na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia, zapewnieniu sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia oraz prowadzeniu działań ratowniczych. Ustalona ustawą ochrona przeciwpożarowa dotyczy osób fizycznych i prawnych, ale także organizacji i instytucji oraz użytkowników, właścicieli i zarządców budynków, obiektów lub terenów. Z przepisu wynika nałożony na właścicieli hoteli prawny obowiązek wdrożenia w obiekcie ochrony przeciwpożarowej w pełnym zakresie, co niejednokrotnie może stanowić spore wyzwanie.
Ochrona przeciwpożarowa
Stopień zagrożenia pożarowego zależy od kategorii zagrożenia ludzi, którzy przebywają w obiekcie. Kategorie zagrożenia konkretyzuje akt wykonawczy do ustawy o ochronie przeciwpożarowej, a jest nim rozporządzenie ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690).
Budynki mieszkalne, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej określone zostały w rozporządzeniu kategoriami zagrożenia ludzi (ZL). Klasyfikacja ta wskazuje stopień niebezpieczeństwa pod względem użytkowania
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz