Ponad 400 gości, w tym 300 na miejscu - w hotelu Radisson Collection w Warszawie - i ponad 100 online; 36 prelegentów z Polski i ze świata, profesjonalistów i liderów branży; 2 wystąpienia eksperckie i 5 sesji dyskusyjnych; 36 Partnerów towarzyszących, inspirujące rozmowy, wymiana doświadczeń i ważne opinie - taka była 10. edycja forum Hotel Trends Poland & CEE – najważniejszego spotkania top managementu branży hotelarskiej w Polsce. W trakcie forum Radisson Hotel Group ogłosiła swój pierwszy produkt związany z obsługą apartamentów pod marką Radisson Service Apartments w ramach Unity Center w Krakowie, a Marriott poinformował, że pierwszy w Polsce hotel z kolekcji Autograph Collection zadebiutuje pod nazwą Verte z Mirosławem Gackowskim jako dyrektorem generalnym.
Tegoroczną edycję wydarzenia, po oficjalnym otwarciu przez Dorotę Malinowską, współzałożycielkę i partnerkę w Pro Value oraz Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego magazynu Hotelarz, rozpoczęło wystąpienie Roberta Gwiazdowskiego, prawnika oraz komentatora politycznego i ekonomicznego, a także przewodniczącego Rady Nadzorczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Zwrócił on uwagę na fakt, że w obecnej sytuacji, w jakiej znajduje się zarówno Polska, Europa jaki i świat wszelkie założenia są płynne i trudno przewidywać, co rzeczywiście nastąpi nawet w najbliższym czasie. W jego opinii hotelarstwo, również polskie, jest perspektywiczną branżą, ale powinno zakładać, że punkt ciężkości nie będzie stale Europa i za jakiś czas klientami polskich hotelarzy mohą być w dużej mierze mieszkańcy Afryki.
– Mija 10 lat odkąd przystąpiliśmy do przygotowań pierwszej edycji Hotel Trends. Od tamtej pory mamy za sobą niezliczoną liczbę godzin poświęconych na przygotowywania kolejnych wydarzeń. Gościliśmy już ponad 560 panelistó w. Dyskutowaliśmy z liderami hotelarstwa o najważniejszych dla branży kwestiach w ramach ponad 125 paneli dyskusyjnych. Cieszymy się, że liczba uczestników wciąż wskazuje na to, że nie słabnie zainteresowanie branży takimi spotkaniami, a Hotel Trends ma w kalendarzu hotelarzy pozycję wiodącą – powiedział Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, wydawca „Hotelarza” i organizator wydarzenia. – To, że ponad 100 osób śledziło debaty online pokazuje, że model hybrydowy jest potrzebny i raczej zostanie z nami na dobre.
Kolejny ekspert, Jakub Klimczak, business development manager z zespołu STR przedstawił wyniki hoteli w Polsce na tle Unii Europejskiej. Z jego prezentacji wynika między innymi, że COVID ma coraz mniejszy wpływ na anulacje rezerwacji w hotelach, a poziom obłożenia w hotelach wraca do kształtu sprzed pandemii. Również poziom cen kształtuje się bardzo optymistycznie, a ADR był na wysokich poziomach i poza Poznaniem, osiągnął już poziom z roku 2019.
Po wystąpieniach eksperckich rozpoczęły się panele dyskusyjne, które zasadniczo skupiały się wokół zagadnień związanych z marką, finansami, działaniami operacyjnymi, ale również w zasadzie wszystkim towarzyszyło pytanie, jak prowadzić biznes hotelowy w czasach pandemii, inflacji i wzrastających kosztów oraz wojny.
Pierwszą dyskusję – „Panel Liderów Rynku: Rynek hotelowy dziś i za 5 lat. Jak będzie wyglądała nowa normalność?” – prowadziła Dorota Malinowska - partner, członek zarządu, Pro Value. Jej gośćmi byli: Gheorghe Marian Cristescu - prezes zarządu, Polski Holding Hotelowy; Ivans Dokicans - prezes zarządu Mogotel Development Holding i Head of Development dla Mogotel Hotel Group; Aernout de Jong – Director of Operations Luxury & Managed, Northern Europe, IHG; Maciej Miazek - Vice President Operations Poland, Radisson Hotel Group oraz Dominik Sołtysik - prezes zarządu Orbis, Dyrektor ds. Strategii AccorInvest. Dyskusja koncentrowała się wokół wyzwań, wobec których stanie w najbliższych miesiącach rynek hotelarski, a także wyników osiąganych przez poszczególne sieci. Paneliści, czołowi inwestorzy z Polski i top managerowie międzynarodowych sieci hotelarskich, dyskutowali o obecnej kondycji rynku, wpływie problemów gospodarczych i geopolitycznych na prowadzoną przez hotelarzy działalność oraz zastanawiali się nad prognozami na nadchodzące lata.
Rafał Szubstarski - redaktor naczelny magazynu Hotelarz moderował kolejną dyskusję – „Panel Operacyjny: Oczekuj nieoczekiwanego - jak zarządzać hotelem w czasach pandemii, wojny i rosnących kosztów”. Zaprosił do niej Sabinę Bartyzel - SVP Operations, Accor Eastern Europe; Dominika Chrapka - dyrektora generalnego DoubleTree by Hilton Łódź, dyrektora regionalnego IGHP w woj. Łódzkim; Rafała Kuczyńskiego - dyrektora generalnego Holiday Inn Resort Warszawa Józefów; Elżbietę Lendo - prezes zarządu Lendo Hotels Group i Polskich Hoteli Niezależnych; a także Michała Walczaka - prezesa zarządu City Hotel Bydgoszcz, dyrektora regionalnego IGHP na Kujawsko-Pomorskie oraz Pawła Zaworskiego - CEE Hospitality Sales Manager z Samsung Electronics. Uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach, z jakimi muszą się mierzyć obecnie hotele, a które jeszcze niedawno były nie do wyobrażenia. A także o tym, jak prowadzić hotel w dobie niepewności jutra, kosztach rosnących z dnia na dzień, i zmieniającym się popycie na usługi hotelarskie. Rozmawiano również o tym, jak planować budżety, przychody, zatrudnienie, jak szukać oszczędności i jak wyjść z tej sytuacji obronną ręką generując zadowalające rezultaty przy inflacji i wysokich kosztach m.in. za energię.
Trzecią dyskusję, „Panel Sieci Hotelowych: Pod międzynarodową marką w mieście i miejscowości wypoczynkowej”, prowadziła ponownie Dorota Malinowska z Pro Value. W panelu uczestniczyli: Johannes Bauer - prokurent, S+B Gruppe AG; Miguel Martins - dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej, IHG; Frank Reul - wiceprezes, Development Northern Europe, Eastern Europe & Balkans, Accor; Valerie Schuermans - wiceprezes ds. rozwoju, Radisson Hotel Group; Magdalena Sekutowska - dyrektor ds. rozwoju na Europę Wschodnią, Hilton Worldwide oraz Łukasz Sękowski - członek zarządu, Zdrojowa Hotels. Uczestnicy zastanawiali się, czy międzynarodowa marka faktycznie wciąż daje tę przewagę, która tworzy lojalność i wielokrotne rezerwacje, a także omawiali również wartość marek dla poszczególnych rynków, kluczowe kryteria wyboru, modele partnerstwa oraz rolę operatorów zewnętrznych. Dyskutowali o tym, co wyróżnia nowe marki i dlaczego inwestorzy powinni je wybierać, a w jakich sytuacjach można obyć się bez rozpoznawalnego brandu. Z drugiej strony pojawiły się zastrzeżenia co do wysokich opłat za sieciowanie, wyższych kosztów budowy i operacyjnych, rozmienianiu się na drobne przy kolejnych hotelach danej marki w sąsiedztwie.
Kolejny panel – „Wszystko się zmienia. ESG. Teraz!” – poruszał po raz pierwszy, w trakcie wydarzenia dla hotelarzy w Polsce, temat ESG. Raportowanie ESG w branży biurowej czy logistycznej jest już praktycznie normą i standardem, dlatego w przypadku hotelarstwa pytanie brzmi: nie CZY? Tylko KIEDY? ESG – te trzy magiczne litery, które zmieniają świat i postrzeganie biznesu hotelowego wśród hotelarzy tworzą pytania: jak to robią najwięksi? co się z tym wiąże? czy to kosztuje? jak projektować? jak sfinansować? czy muszę? O tych i o wielu innych tematach porozmawiali przedstawiciele największych graczy w branży, dla których ESG to już codzienność. W dyskusji moderowanej przez Rafała Abramczyka, CEO z hotelAG, próbowali z tymi zagadnieniami zmierzyć się eksperci zaproszeni do panelu: Magdalena Fedorowicz-Boule - architekt, prezes i dyrektor kreatywny, Tremend; Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo - Wschodnią, Marriott International; Tomasz Niewola - dyrektor departamentu finansowania strukturalnego i mezzanine, członek zarządu mInvenstment Banking SA; Anna Scipio del Campo - Head of ESG projects, CREAM Property Advisors; Jan Sewerynik - Business Leader Hospitality CEE, Signify, a także Hanna Ushal-Rudik - Director Sustainability Northern Europe, Accor. Zwrócili oni uwagę na fakt, że branża hotelarska jest pod względem standardów opóźniona, a inne branże już dawno wprowadziły rozwiązania ESG zdając sobie sprawę z ich opłacalności.
Piątą i ostatnią dyskusją był „Panel Finansowy: Wpływ kosztów finansowania na opłacalność funkcjonowania hotelu” moderowany przez Radosława Altheima - dyrektora generalnego Q Hotels. Uczestniczyli w nim: Artur Kozieja - inwestor, prezes spółki Europlan, właściciel hoteli Metropolo w Krakowie i Lake Hill Resort&SPA w Sosnówce; Łukasz Płoszyński - wiceprezes zarządu, Focus Hotels; Andrzej Wójcik - prezes zarządu, Satoria Group; Wiktor Wróbel - prezes zarządu, Nosalowy Dwór oraz Jan Wróblewski - współwłaściciel, Zdrojowa Invest&Hotels. Paneliści rozmawiali o tym, jak pandemia, wojna i inflacja przemodelowały opłacalność prowadzenia hoteli. Zwrócili uwagę na to, że coraz większe obciążenie stanowią koszty finansowania (kredyt, condo, dzierżawa, obligacje, private equity), które obniżają rentowność a nawet uniemożliwiają rentowność, też w condo, którego sprzedaż się ochłodziła. Uczestnicy starali się naleźć sposoby na to, aby poradzić sobie w obecnej sytuacji i rozmawiali o tym jakie jak nowe źródła przychodów mogą pomóc zwiększyć zyski.
Jak co roku częścią wydarzenia był wielki finał konkursu Hotelarz Roku 2022. Podczas uroczystej Gali ogłoszono najlepszych praktyków w 5 kategoriach: Hotelarz do 35. Roku Życia; Revenue Manager Roku; Dyrektor Sprzedaży i Marketingu; Dyrektor Generalny Hotelu Niezależnego oraz Dyrektor Generalny Hotelu Sieciowego.
Organizatorem konferencji jest magazyn Hotelarz, którego wydawcą jest grupa PWS ProMedia, patronem merytorycznym natomiast firma doradcza Pro Value. Partnerem strategicznym tegorocznej edycji została Radisson Hotel Group, a partnerami platynowymi: LG Business Solutions, Marriott International, firmy Mextra, Polor, Samsung, a także UPC Biznes i grupa Zdrojowa Invest & Hotels.
Dodaj komentarz