W panelu moderowanym przez Dorotę Malinowską, współzałożycielkę i partnera Pro-Value, czołowi inwestorzy z Polski i Top Managerowie międzynarodowych sieci hotelarskich przyglądali się obecnej kondycji rynku, omówili wpływ problemów gospodarczych i geopolitycznych na prowadzoną działalność, oraz przedstawili swoje prognozy na nadchodzące lata.
Dyskusja koncentrowała się wokół wyzwań wobec których stanie w najbliższych miesiącach rynek hotelarski. Gheorghe Cristescu, prezes PHH uspakajał:
- Rząd polski przedstawił dwie propozycje do Komisji Europejskiej na wyjście z tego kryzysu. Jedna z nich zakłada zawieszenie wydatków na emisję CO2, które mają wpływ na koszt prądu. Druga dotyczy stworzenia mechanizmu opodatkowania dla firm energetycznych od nadzwyczajnych zysków. Rząd podejmuje również inne działania na szczeblu krajowym, jak tarcza antyinflacyjna – dzięki temu koszt energii w Polsce i tak pozostaje na najniższym poziomie w Europie. Jak dodał: -Wiemy też, że rząd pracuje nad regulacjami mającymi zbliżyć cenę energii elektrycznej do kosztów wytwarzania. Jeżeli uda się wprowadzić to rozwiązanie, będzie ono miało znaczący wpływ na całą gospodarkę w 2023 r., co w efekcie przełoży się na pozytywna zmianę szczególnie dla sektora przedsiębiorstw, w tym również dla hotelarzy i całej naszej branży turystycznej.
Dyskutowano także o wynikach osiąganych przez poszczególne sieci. - PHH osiągnął w tym roku wyniki porównywalne do 2019 r. w głównych wskaźnikach operacyjnych, takich jak obłożenie, cena średnia i GOP – wynik operacyjny brutto. Na koniec sierpnia 2022 r. nasza firma odnotowała zysk netto w wysokości 32,8 mln zł, co oznacza, że tegoroczne wyniki finansowe spółki są nieporównywalnie lepsze niż w 2019 r. Osiągnięcie tego poziomu finansowego nie byłoby możliwe bez pomocy z Polskiego Funduszu Rozwoju – powiedział Cristescu. -Z PFR do branży turystycznej w ciągu ostatnich dwóch lat trafiło w sumie 2,85 mld zł, z czego 90 proc. tej pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw zostało umorzone. Kolejne 2,9 mld zł wpłynęło do turystyki dzięki wprowadzeniu Polskiego Bonu Turystycznego. Jeśli dodamy do tego jeszcze środki przeznaczone przez ZUS w wysokości 231 mln zł na wsparcie hotelarzy i przedsiębiorców to otrzymamy kwotę ok. 6 mld zł, jaką branża turystyczna otrzymała od państwa – wyjaśniał prezes PHH.
Jak zbilansować rosnące koszty, ograniczone zasoby i rosnące zapotrzebowanie klientów – zauważa Ivans Dokicans, członek Zarządu, Mogotel Development Holding
Rosnące koszty wymuszą zmiany w podejściu również klientów. To co było oczywistością, dziś może stać się opcją. Klimatyzacja w każdym pokoju? Teraz trzeba się zastanowić czy jest niezbędną. Mamy problem z pracownikami, których brakuje na rynku – wylicza Dokicans.
Sytuacja jest dość trudna, ale pozytywnie patrzymy na Polskę, bo mamy tu ciekawe portfolio – powiedział Aernout de Jong VP Operations Northern Europe, IHG.
- Musimy współpracować, bo jesteśmy jedną branża i cieszę się, że jesteśmy tu na scenie razem. Musimy być pozytywnie nastawieni – powiedział Aernout de Jong.
Wzrost kosztów energii jest wyzwaniem i będziemy musieli się temu przyjrzeć, zwłaszcza, że nadal planujemy inwestycje – dodał de Jong.
Udawało nam się dotychczas przezwyciężać kolejne kryzysy i wychodziliśmy z nich jeszcze silniejsi finansowo – optymistycznie stwierdził Dominik Sołtysik, prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Orbis.
Musimy nauczyć się radzić sobie ze światem w którym panuje wysoka inflacja. Będziemy musieli mierzyć się z innymi problemami, takimi jak brak pracowników – dodał Dominik Sołtysik.
– Rozpoczęte inwestycje, będą w większości kończone, jednak z powodu rosnących kosztów, nowe będą bardzo ograniczane. W efekcie poza pojedynczymi, nowymi inwestycjami, działania będą ograniczały się głównie do modernizacji – powiedział Gheorghe Marian Cristescu.
- Musimy się mierzyć z ograniczeniami. Nie można obsłużyć gości mając 70 proc. Zatrudnienia. Trzeba więc przyjrzeć się co jest niezbędne i znaleźć sposób na zaoferowanie klientom odpowiednich usług. Wszystkie koszty wzrosną, podatek od nieruchomości pierwszy padnie ofiarą trudnych czasów, trzeba będzie więc ciąć marże. Inwestorzy muszą ograniczyć swoje oczekiwani jeśli chodzi o stopę zwrotu. Na banki nie liczyłbym, więc pozostaje kapitał prywatny, którego jest sporo i który będzie kolejnym etapem w finansowaniu inwestycji hotelarskich – zauważa Ivans Dokicans.
Punkt widzenia operatora przedstawił Maciej Miazek. - Tworzymy narzędzia, które pozwalają na sprawniejsze zarządzanie hotelem, oraz narzędzia dla klientów. To pozwala ograniczyć pracę potrzebną do obsługi. Młodzi klienci chętnie sami się obsłużą, załatwią wszystko online. Jesteśmy jednym z liderów net zero w branży hotelowej. Chcemy być jako firma zero emisyjni do 2050 – zadeklarował przedstawiciel Radisson Hotel Group
Podczas panelu Maciej Miazek z Radisson Hotel Group zdradził więcej szczegółów dotyczących inwestycji firmowanej przez tę sieć w Krakowie. Jak powiedział Miazek: -Radisson Hotel Group z dumą ogłasza swój pierwszy produkt z obsługą apartamentów pod marką Radisson w ramach Unity Center w Krakowie. Nieruchomość będzie oferować ok. 40 apartamentów.
W dyskusji wzięli udział: Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu, Polskiego Holdingu Hotelowego; Ivans Dokicans, członek Zarządu, Mogotel Development Holding; Aernout de Jong VP Operations Northern Europe, IHG; Maciej Miazek Vice President Operations Poland, Radisson Hotel Group, oraz Dominik Sołtysik, prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Orbis.
Dodaj komentarz