Autor: Anita Bajdalska
Kryzys energetyczny nikogo nie ominie. Czy w hotelowych SPA można oszczędzać, a jeśli tak, to na czym? Na pewno nie na wszystkim, ale są obszary, które należy poddać obiektywnej ocenie i zastanowić się nad programem oszczędnościowym.
Plan działań oszczędnościowych należy rozdzielić na dwa obszary: strefę zabiegów i strefę rekreacji, w skład której wchodzą wszystkie atrakcje wodne, sauny, jacuzzi i oczywiście baseny. Nie jest tajemnicą, że w każdym hotelu baseny, ale też sauny są bardzo kosztochłonne, nieco inaczej sprawa ma się z zabiegami SPA.
ZABIEGI . Koszty produktów
Zacznijmy od łatwiejszego obszaru, czyli zabiegów. Na pierwszy ogień ocenie poddajemy koszty produktów do zabiegów. Te, w zależności od ich pochodzenia, mają różne ceny. Wiadomo, że pracując na markach kosmetycznych z obszaru euro, płacimy za nie więcej niż za polskie marki. Nie jest to jednak duża różnica, ponieważ polscy producenci kupują surowce kosmetyczne, w dużej mierze, także w strefie euro i dolara, a kursy walut wraz z rosnącą inflacją w Polsce stale rosną. Produkty profesjonalne do zabiegów generalnie nie są tanie i dlatego kluczowym wyzwaniem jest racjonalna gospodarka magazynowa i minimalizowanie strat, które jeszcze niestety w wielu obiektach SPA się zdarzają. Jak to zrobić? Na pewno stałym monitoringiem otwartych już kosmetyków, sumiennym oznaczaniem daty ich otwarcia i stałą kontrolą wydawania nowych produktów.
Kto robi systematycznie inwentaryzację SPA, czyli co miesiąc zwraca na to szczególną uwagę? Dobrą praktyką jest, aby wydawać nowe produkty do zabiegów tylko wtedy, kiedy otrzymamy puste opakowanie od pracownika. Jeśli tak się nie stanie, należy zainteresować się, gdzie i dlaczego personel nie korzysta z otwartych kosmetyków i jaka jest tego przyczyna. Z praktyki wiem, że często w zakamarkach szafek i szuflad można znaleźć po kilka sztuk tych samych produktów otwartych, ale nie do końca zużytych. To sprawia, że jakość takich produktów jest zła, a pracownicy idą do managera SPA po kolejne, aby pracować na świeżych.
Koszty zużycia kosmetyków na zabieg
Inną istotną kwestią są koszty zużycia kosmetyków na zabieg. Takie dane podawane są przez dystrybutorów kosmetyków, ale nie zawsze są to dane prawdziwe. Niestety, niekiedy trzeba je weryfikować, ponieważ są zaniżone. Jeśli tak się dzieje, w wątpliwość można podać rzetelność dystrybutora, ale zanim to zrobimy, upewnijmy się, że pracownicy, co niekiedy także się zdarza, nie stosują „własnych” receptur zabiegowych, gdyż uważają, że tak będzie lepiej. Aby być dobrze zrozumianą – nikogo nie namawiam na oszczędzanie kosmetyków do zabiegów, za które goście płacą, ale na rzetelną ocenę ich zużycia i weryfikację zasadności zmian receptur zabiegowych.
Idealną formą kontroli w takich sytuacjach powinna być inwentaryzacja, pod warunkiem że będzie rzetelnie przeprowadzona i zostaną na jej podstawie wyciągnięte odpowiednie wnioski. Czy używamy za dużo produktów do zabiegów, wbrew temu, co deklaruje dystrybutor, czy też mamy stare, wyschnięte [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz