Autor: Rafał Abramczyk
Rafał Abramczyk, hotelAG
Początek września to dobry czas na przypomnienie małego abecadła hotelowego, czyli „szkolnych podstaw”. Ale czy na pewno podstaw? Wprawdzie wiele przedstawionych poniżej skrótów i słów funkcjonuje w ogólnym żargonie hotelowym, jednak część jest dość specyficznych i używanych zazwyczaj przez jeden dział. Dlatego nawet doświadczony pracownik hotelu może mieć problem, gdy usłyszy od RM-a: „Na sobotę ustawiliśmy właśnie CTD. OCC w D-1 jest wyższe i może nam się zrobić dołek, bo pick-up na piątek przy MINLOS-2 jest spory”. Po tej lekturze każdy już będzie wiedział, o co chodzi.
ADR (Average Daily Rate) – średnia cena pokoju
AGOP (Adjusted Gross Operating Profit) – wynik operacyjny brutto (GOP) pomniejszony o podstawowe koszty zarządzania przez zewnętrznego operatora
ALOS (Average Length of Stay) – średnia długość pobytu
ALLOTMENT – rodzaj umowy między hotelem a touroperatorem, określający prawo do określonej liczby pokoi bez względu na stopień obłożenia miejsc hotelowych
AV (Audio Visual) – system multimedialny, najczęściej odnosi się do części konferencyjnej
BAR (Best Available Rate) – cena dnia
BC (Banquet Check) – zestawienie, które jest przedstawiane organizatorowi spotkania na zakończenie wydarzenia. Obejmuje wszystkie opłaty związane z wydarzeniem
BEO (Banquet Event Order) – zestawienie najczęściej spotykane w dziale konferencyjnym, które obejmuje szczegóły takie jak menu, sprzęt audiowizualny, konfiguracja pokoju, długość pobytu, funkcja, pokój itp.
BKG (Booking) – rezerwacja
BOH (Back of House) – część hotelu, której nie widzi gość. Zazwyczaj kuchnia, pomieszczenia techniczne, biuro, magazyny
CRM (Customer Relationship Management) – wszystkie narzędzia, które pomagają zarządzać kontaktem z obecnym i przyszłym gościem
CRS (Central Reservation System) – centralny system rezerwacji
CTA (Close to Arrival) – dzień, w którym nie może rozpocząć się rezerwacja hotelu
CTD (Close to Departure) – dzień, w którym nie może się zakończyć rezerwacja hotelu
DDR (Daily Delegate Rate) – dzienna stawka pakietowa dla uczestnika spotkania
DMC (Destination Management Company) – firma, która oferuje kompleksowe usługi logistyczne w miejscu docelowym rezerwacji lub konferencji; transfery (transport), zakwaterowanie w hotelach, restauracje, wycieczki, sale konferencyjne, imprezy tematyczne i uroczyste kolacje
DOSM – director of sales and marketing
DOF (Double Occupancy Factor) – wskaźnik, który mierzy średnią liczbę gości obecnych w pokoju. W skrócie: liczba osób w hotelu podzielona przez liczbę sprzedanych pokoi na dany dzień
EXP (Expected) – przewidywana liczba gości
F&B (Food & Beverage) – dział gastronomii
FAM (Familiarization tour/FAM trip) – zorganizowane przez hotel spotkanie dla przedstawicieli biur podróży, touroperatorów, mediów itp., mające na celu zapoznanie z funkcjami i możliwościami hotelu w celu stymulowania sprzedaży spotkań
FIT (Free and Independent Traveller) – oznaczenie gości, którzy przyjeżdżają do hotelu niezależnie
FOH (Front of House) – te części hotelu, które widzi gość: recepcja, restauracja itp.
FOM (Front Office Manager) – kierownik recepcji
FB (Full Board) – forma świadczenia oferowanego turyście obejmującego nocleg oraz t [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz