Autor: Paweł Dutkiewicz, Renata Brajter-Jędrasik
Wysokie koszty eksploatacyjne spędzają sen z powiek właścicielom hoteli właściwie od zawsze. Obecnie stoimy jednak w obliczu lawinowo rosnących cen praktycznie wszystkich mediów: gazu, energii elektrycznej, dostaw i podgrzewania wody, a także wywozu odpadów, gdyż koszty tej usługi zostały skorelowane ze zużyciem wody
Dodatkowo obserwujemy zjawisko suszy, która w krajach śródziemnomorskich już stanowi, nomen omen, palący problem, na alarm biją także polscy ekolodzy i rolnicy. Ze względów ekonomicznych i ekologicznych oszczędzanie wody to już nie tylko zalecenie, ale wręcz obowiązek społeczny, a wkrótce może stać się także warunkiem „być albo nie być” hotelarskich biznesów. Na jeden nocleg w hotelu o wysokim standardzie zużywa się kilkakrotnie więcej wody, niż wynosi dzienne zużycie wody na osobę w standardowym gospodarstwie domowym. Według badań średnie dzienne zużycie wody na pokój hotelowy wynosi od 380 aż do 1,5 tys. litrów. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele – od zwyczajów gości, aż po brak oszczędności samych hotelarzy. Od czego zatem zacząć drogę do „uszczelnienia” zużycia i budżetu?
1. Zidentyfikujmy słabe punkty. Zanim wprowadzone zostaną jakiekolwiek ulepszenia, należy przeanalizować dane o zużyciu. Krótko mówiąc, dobrze jest obliczyć i ocenić obecne zużycie wody i sprawdzić, którędy – dosłownie i w przenośni – wycieka, a w razie potrzeby skorzystać z pomocy odpowiedniego eksperta, który pomoże dobrać rozwiązania w tym właśnie newralgicznym punkcie.
2. Postawmy na edukację. Oszczędzanie wody to sport zespołowy. Rolę do odegrania ma zarówno zarząd hotelu, personel każdego szczebla, jak i sami goście, którzy poza domem zapominają o konieczności oszczędzania wody. Dlatego należy podnosić świadomość pracowników i systematycznie ich szkolić. Zasadne jest także systematyczne informowanie gości o wprowadzanych przez hotel nowych praktykach i zachęcanie ich do oszczędzania wody. Szacuje się, że różnica w zużyciu wody między osobą zakwaterowaną w hotelu a mieszkańcem danego obszaru bywa nawet 20-krotna. Po prostu przebywając poza domem, porzucamy domowe zwyczaje.
3. Zainwestujmy w stację uzdatniania wody. Miejscowe uzdatnianie wody w hotelu może znacząco ograniczyć jej zużycie. Co więcej, przynosi także dodatkowe oszczędności, takie jak: redukcja zużycia detergentów, skrócenie czasu sprzątania dzięki zmniejszeniu zakamienienia, odejście od kosztownej w zakupie i transporcie wody butelkowanej, obniżenie kosztów napraw i konserwacji urządzeń. Najpowszechniejszym rozwiązaniem stosowanym w obiektach hotelowych jest zmiękczanie oraz prewencyjna dezynfekcja wody. Na polskim rynku dostępnych jest wiele rozwiązań technicznych, a do sameg [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz