ESG w hotelarstwie. Mniej gadania, więcej działania!

Autor: Rafał Abramczyk
Świat się zmienia i wszyscy odczuwamy skutki tych zmian. Z jednej strony nowe regulacje środowiskowe pojawiają się praktycznie w każdym kwartale, z drugiej zaś hotele muszą działać o wiele wydajniej, aby zmniejszać zużycie wody, energii i odpadów, co przy obecnych wzrostach cen jest ogromnie trudne. Dodatkowo jako hotelarze dążymy do zachowania równowagi, stabilności i przewidywalności. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jednak pomimo podejmowanych wielu historycznych działań jako branża nie wypracowaliśmy wspólnej płaszczyzny, aby zmierzyć się tym problemem. Inwestorzy, banki, a także deweloperzy hotelowi są coraz bardziej świadomi, że brak zrównoważonego rozwoju oraz brak dostatecznej uwagi w zmniejszaniu śladu węglowego jest realnym ryzykiem inwestycyjnym. Zatem mniej gadania, więcej działania! Trochę historii Jeszcze niedawno certyfikacja budynków była oznaką nowoczesnego podejścia inwestora do zagadnień proekologicznych procesu budowlanego, jak również samego budynku. W połowie ubiegłego dziesięciolecia w Polsce zaczęły powstawać hotele certyfikowane metodą LEED lub BREEAM. Ten trend na początku 2014 r. rozpoczęła Zdrojowa Invest, która ogłosiła pierwszy w Polsce hotel od podstaw projektowany i budowany zgodnie z wymogami LEED. Następnie Orbis ogłosił kolejne swoje obiekty także z certyfikatami, a za nimi następne. To był przykład naszej dojrzałości jako branży i wskazówka, dokąd zmierzamy. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC z 2019 r., w Polsce certyfikat ekologiczny LEED lub BREEAM uzyskało łącznie 10 hoteli. CSR (Corporate Social Responsibility) O ile certyfikacja budynków jest bezpośrednio związana z budownictwem, o tyle równolegle prowadzone były prace nad dużo szerszym podejściem do odpowiedzialności społecznej biznesu bez względu na branżę. W 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) opublikowała normę ISO 26000. Norma ta ma za zadanie uporządkować wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli słynny CSR. ISO 26000 nie jest jednak formą certyfikacji, raczej jest to przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu dla organizacji każdego typu bez względu na wielkość czy lokalizację. Polskie hotele coraz śmielej wprowadzały strategię odpowiedzialnego prowadzenia biznesu jako całości. To wymagało dużo bardziej dojrzałego podejścia do całego przedsięwzięcia, jakim był hotel. Na łamach „Hotelarza” w lipcu 2018 r. ukazał się artykuł „CSR w polskich hotelach”, w którym przedstawiciele sieci hotelowych opowiedzieli, jak działa u nich CSR. Przeczytaj, warto na chwilę się cofnąć w czasie, aby uświadomić sobie, kiedy już o tym rozmawialiśmy jako branża. ESG (Environmental, Social, Governance) CSR kojarzy się z prospołecznymi działaniami firmy (hotelu) i jego rola z biegiem czasu ewoluowała, stając się wręcz obowiązkowym elementem strategii hotelu/sieci/grupy hotelowej. Jednak to okazało się niewystarczające. Kolejnym krokiem ewolucji jest właśnie ESG. Jest to skrót od E – Environmental, czyli środowisko, S – Social, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, a także G – Governance, czyli ład korporacyjny. Skąd ta ewolucja? Odpowiedź jest dość prosta: coraz częściej inwestorzy, instytucje finansujące, [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *