Ciąg dalszy konsolidacji

Wywiad z Gheorghem Marianem Cristescu, prezesem Polskiego Holdingu Hotelowego W ostatnich tygodniach Polski Holding Hotelowy podpisał umowy warunkowe na zakup sieci hotelowo-wczasowych Geovita, Interferie i Elbest należących do PGNiG, KGHM i PGE. Przejmowana baza reprezentuje różne segmenty noclegowe – od skategoryzowanych dobrych hoteli, jak Interferie Świnoujście, Krynica w Krynicy czy choćby Orient w Krakowie, po postpeerelowskie ośrodki wczasowe, zapewne nieremontowane od lat. Obecnie macie w swoim portfolio blisko 30 hoteli i innych obiektów, głównie w największych miastach i działających pod międzynarodowymi brandami, a nabywacie kolejnych blisko 30, ale głównie w miejscowościach turystycznych. Jak chcecie zagospodarować te segmenty i obiekty? Jaki macie pomysł na zintegrowanie tych wszystkich obiektów? Rzeczywiście, w listopadzie i grudniu informowaliśmy rynek o podpisaniu umów warunkowych w związku z nabyciem tych spółek razem z ich obiektami. To jest drugi etap konsolidacji hotelowych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa, do której zostaliśmy wskazani kilka lat temu jako wyspecjalizowany podmiot w zakresie usług hotelarskich. Podpisanie umów na zakup czterech spółek pod koniec ubiegłego roku to efekt intensywnej pracy całego zespołu ds. rozwoju PHH, która trwa już od 2018 r., czyli od momentu rozpoczęcia całego procesu konsolidacyjnego i włączenia pierwszych podmiotów do grupy PHH. Same prace nad biznesplanem, prowadzone wspólnie z naszym partnerem – firmą doradczą EY, która również brała udział w pracach przy pierwszej konsolidacji – trwały około roku. Wspólnie przeprowadziliśmy wizytacje i audyty techniczne we wszystkich obiektach, dzięki czemu mogliśmy ustalić, w jaki sposób powinniśmy podejść do prac nad przyszłością każdego z nich. Niezbędne było również przeprowadzenie testu prywatnego inwestora (TPI), czyli uzyskanie dokumentu określającego opłacalność danej inwestycji. Dzięki TPI mogliśmy określić, które przedsięwzięcia wykazują odpowiednią stopę zwrotu, i dokładnie wyznaczyć nasze inwestycyjne cele. Przeprowadzenie testu prywatnego inwestora to jest kompleksowy proces, który dotyczy spółek Skarbu Pastwa w momencie, kiedy mają być zainwestowane środki publiczne. Za każdym razem każda taka inwestycja musi być sprawdzona pod względem opłacalności, zgodnie z warunkami panującymi na wolnym rynku. Warto w tym miejscu wyjaśnić, zwłaszcza osobom, które tak jak ja nie pracowały wcześniej w spółkach Skarbu Państwa, że tylko i wyłącznie pozytywny TPI może pozwolić na inwestycję publiczną. W innym przypadku mamy do czynienia z pomocą publiczną, która nie jest dozwolona w Unii Europejskiej. Aby cały proces mógł się rozpocząć, niezbędne jest również uzyskanie odpowiednich zgód korporacyjnych, zwłaszcza rady nadzorczej, a także właściciela, czyli w naszym przypadku Ministerstwa Aktywów Państwowych. Jak widać, proces jest dosyć rozbudowany i pozwala unikać pewnych błędów w trakcie przygotowania się do inwestowania. PROCES KONSOLIDACJI I MODERNIZACJI Pozostając jeszcze przy całym procesie konsolidacji spółek Skarbu Państwa, warto zrobić pewien przegląd historii, którą przeszedł PHH przez ostatnie sześć lat – od momentu, kiedy spółka Chopin Airport Development posiadała trzy hotele i jeden obiekt wypoczynkowy w Juracie, aż do dziś, gdy grupa PHH posiada 28 obiektów, a już niebawem ma się powiększyć blisko dwukrotnie. Jednym z naszych celów, od początku mojej pracy w tej firmie, było doprowadzenie do konsolidacji aktywów hotelowych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa, ale aby do tego doszło, trzeba było w szybkim tempie wzmocnić samą firmę. Pierwszym krokiem w tym kierunku było uporządkowanie istniejących inwestycji. Przede wszystkim doprowadziliśmy do zakończenia inwestycji i otwarcia hotelu Renaissance Warsaw Airport razem z zespołem Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL). Z różnych powodów ta inwestycja trwała bardzo długo, ale dzięki odpowiednim decyzjom PPL wróciliśmy do tego tematu w szybkim tempie i hotel został otwarty po kolejnych dwóch latach prac. Następnym wzmocnieniem naszej firmy była budowa hotelu Moxy Katowice Airport. W tym miejscu należy podkreślić, że była to dobra decyzja, aby taki hotel powstał przy lotnisku w Katowicach. Jak widać, jest to hotel, który od dłuższego czasu zajmuje pierwsze miejsce w lokalnym raporcie STR. Kolejne działania, takie jak budowa Moxy Poznań Airport i Holiday Inn Express Rzeszów Airport, pozwoliły nam zabezpieczyć odpowiednie miejsce na mapie hoteli przylotniskowych. Jak wynika z wielu doświadczeń polskich i międzynarodowych, takie hotele osiągają zazwyczaj najlepsze wyniki na rynkach, na których działają. Kolejnym krokiem w rozwoju była transakcja i zakup spółki Residence Management, w tym dwóch obiektów Golden Tulip w Gdańsku i Międzyzdrojach. Do tego po modernizacji hotelu Best Western Jurata rozbudowaliśmy naszą ofertę o obiekty wypoczynkowe, co dało nam pewien atut w dalszych rozmowach z właścicielem w kwestii konsolidacji spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa. Zakup spółki Residence Management był jedną z największych transakcji hotelowych w 2018 r. Nie ukrywam, że pierwszy rok uporządkowania operacyjnego i finansowego tych obiektów przyniósł nam pewne niespodzianki, ale i doświadczenia, które pomogły nam lepiej poznać funkcjonowanie rynku hoteli wypoczynkowych i rozszerzyć się o nową markę, jaką jest Golden Tulip. Punktem zwrotnym w rozwoju naszej grupy był przełom lat 2018/2019, kiedy nasza firma przeszła na własny rachunek i stała się w 100 proc. spółką Skarbu Państwa. Był to również proces skomplik [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *