Hotel Trends 2021: Początek nowej rzeczywistości   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Po dwóch edycjach wydarzeń online, konferencja Hotel Trends Poland & CEE powróciła w oczekiwanej przez uczestników formule stacjonarnej, choć umożliwiając także udział zdalny. W tym organizowanym przez wydawcę "Hotelarza" hybrydowym wydarzeniu i wieczornej gali w hotelu Renaissance Warsaw Airport wzięło udział stacjonarnie blisko 300 branżowych profesjonalistów, natomiast online forum śledziło ponad 200 hotelarzy.

Wydarzenie odbyło się w reżimie sanitarnym spowodowanym pandemią, choć warto również zaznaczyć, że aż 93 proc. uczestników forum było w pełni zaszczepionych przeciwko COVID-19.

Podczas konferencji zaprezentowano jak będzie wyglądał pierwszy w Polsce hotel działający pod należącą do IHG marką voco w Katowicach, którego właścicielem jest Grupa Kapitałowa Polskiego Holdingu Hotelowego oraz ogłoszono plany spółki Portfel Inwestycyjny dotyczące otwarcia na Wyspie Spichrzów w Gdańsku hotelu działającego pod należącą do Marriott International marką Tribute Portfolio.

-Po 22 miesiącach, jakie minęły od ostatniej stacjonarnej konferencji Hotel Trends w listopadzie 2019 roku, znów mogliśmy stworzyć przestrzeń do spotkania wszystkich najważniejszych decydentów branży hotelowej, wydarzenie na które branża czekała. Ogromnie cieszy nas zarówno wysoka frekwencja, jak i bardzo pozytywne opinie jakie otrzymujemy od uczestników – mówi Krzysztof Gonciarek, wydawca „Hotelarza”, który był organizatorem wydarzenia. -Choć hotelarstwo, po bezprecedensowym kryzysie spowodowanym pandemią, dopiero zaczyna wychodzić na prostą, to wydaje się, że najtrudniejsze chwile ma już za sobą i wreszcie czuć pewien powiew optymizmu – dodaje.

Tegoroczną edycję Hotel Trends wsparło łącznie ponad 30 partnerów, Patronem merytorycznym wydarzenia była firma doradcza Pro Value, zaś Partnerami Strategicznymi forum zostały firmy Polski Holding Hotelowy oraz Samsung Electronics, oraz Platynowymi - sieć hotelowa Marriott International oraz firma Mextra i portal rezerwacyjny Stayget.

- Mamy nadzieję, że tegoroczna edycja Hotel Trends stanowiła będzie nowe otwarcie branży hotelowej i hotelarstwo niebawem ponownie wróci na ścieżkę wzrostu zatrzymanego pandemią. Po dwóch ostatnich wydarzeniach konferencji zorganizowanych w pełni online, stacjonarna edycja naszego forum pokazała jak dużą wartość mają bezpośrednie spotkania. Dziękujemy zarówno uczestnikom, jak i wszystkim Partnerom forum, bez których ten sukces nie byłby możliwy - dodaje Rafał Szubstarski, redaktor naczelny "Hotelarza".

Konferencję Hotel Trends Poland&CEE 2021, po oficjalnym powitaniu gości i uczestników przez Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego magazynu Hotelarz oraz Dorotę Malinowską, współzałożycielkę firmy ProValue, otworzyło wystąpienie eksperckie Jakuba Klimczaka, Regional Managera z STR. Omówił on sytuację branży hotelowej od momentu rozpoczęcia restrykcji pandemiczych na świecie, a także przedstawił najnowsze dane branżowe i wyniki hoteli ze świata oraz Europy Środkowo-Wschodniej w odniesieniu do zmiennej sytuacji oraz wyników sprzed pandemii. Zaprezentował również bieżące trendy branżowe, zwracając uwagę na wyraźny wzrost udziału gości krajowych w wykorzystaniu bazy hotelowej na poszczególnych rynkach, w tym w Polsce, oraz popyt na hotele poza miastami i ośrodkami stricte turystycznymi.

O tym, jak pandemia SARS-CoV-2 wpłynęła na hotelarstwo i jak je zmienia, jakie są wyzwania, a także które z trendów pozostaną na dłużej lub na zawsze w panelu liderów rynku „Hotelarstwo nowej ery?” rozmawiali prezesi czołowych grup hotelowych i właściciele obiektów. W rozmowie moderowanej przez Dorotę Malinowską wzięli udział: Rune Askevold -dyrektor zarządzający w Puro Hotels; Jerome Briet - Chief Development Officer EMEA z Marriott International; Gilles Clavie - prezes zarządu, dyrektor generalny, AccorInvest; Michael Collini - wiceprezes ds. rozwoju sieci w regionie Środkowej, Wschodniej i Południowej Europy, Hilton International oraz Gheorghe Marian Cristescu – prezes zarządu, Polski Holding Hotelowy i Szymon Wróblewski - współzałożyciel, członek zarządu, Zdrojowa Invest & Hotels. Eksperci zwracali uwagę na podejmowane przez hotelarzy wysiłki związane z utrzymywaniem rentowności, na spadki ADR w branży, ale także na niepewność decyzyjną i poziom wsparcia ze strony rządów, problemy z prognozowaniem obłożenia czy zysku w zmiennej sytuacji. Rozmowy toczyły się również wokół zagadnień związanych z dużymi brakami w kadrach w całej branży horeca, sytuacji segmentu MICE oraz o odpływie gości zagranicznych. Przedstawiciele wiodących sieci mówili także o tym, jak branża radzi sobie z restrykcjami w różnych krajach oraz bezpieczeństwem sanitarnym i jak to przekłada się na funkcjonowanie obiektów hotelowych oraz turystykę. Omawiano scenariusze krótko i długoterminowe dla branży oraz projekty inwestycyjne zwracając uwagę na trendy gospodarcze, wyzwania związane z finansowaniem czy koniecznymi transformacjami modelu biznesowego, a także na preferencje gości hotelowych oraz społeczną odpowiedzialność biznesu hotelowego. Paneliści byli zgodni, że powrót do „normalności”, czyli do poziomu obłożenia czy ekonomicznego z 2019 roku, nastąpi w branży prawdopodobnie między 2023 a 2025 rokiem.

W kolejnej dyskusji, w ramach panelu operacyjnego „Czy jesień to ostatni okres, na który wpływ ma pandemia?” gośćmi Rafała Szubstarskiego byli: Radosław Altheim - dyrektor generalny, Q Hotels; Paweł Lewtak - Członek zarządu, Hotele Warszawskie „Syrena”; Monika Murawska – dyrektor generalna, Hilton Świnoujście Resort & Spa Hotel; Anna Olszyńska - dyrektor regionalna z Vienna House; Wojciech Popis - wiceprezes VHM Hotel Management oraz Wiktor Wróbel - prezes zarządu, Nosalowy Dwór sp. z o.o. Rozmówcy przedstawiali sytuację w ich obiektach panującą od początku pandemii, podkreślając chwilowy wzrost obłożenia, a więc i wyników - związany z sezonem. Zwracano jednocześnie uwagę na trudność w budżetowaniem i prognozowaniu wyników w sezonie jesienno-zimowym mając na uwadze zmienną sytuacją pandemiczną, wciąż niewystarczający poziom wyszczepienia społeczeństwa i nieprzewidywalność decyzji rządowych, które mają ogromny wpływ na działalność całej branży. Ponownie podkreślono problem z utratą najlepszych specjalistów i wysokimi brakami kadrowymi, które przekładają się, między innymi, na niemożność sprostania popytowi pobytowemu i konferencyjno-bankietowemu w wielu lokalizacjach. Rozmowy toczyły się również wokół specyfiki poszczególnych rynków regionalnych, trendów dotyczących preferencji społeczeństwa w zakresie wyboru miejsc i obiektó6)w wypoczynkowych, sytuacji segmentu MICE oraz optymalizacji kosztowej, polityki cenowej i personalnej hoteli.

Trzecią dyskusją ekspercką konferencji Hotel Trends Poland&CEE 2021 był panel „Nowe technologie: wielka nadzieja hotelarstwa moderowany przez Damiana Józefowicza - Customer Success Manager z firmy Profitroom. Rozmawiano o tym co cyfryzacja oznacza w praktyce dla hoteli, dużo uwagi poświęcając nie tylko temu, czy i jak zmienił się proces rezerwacji, ale także innym inwestycjom i rozwiązaniom z obszaru nowych technologii – mając na uwadze preferencje i oczekiwania gości hotelowych oraz potrzeby kadry hotelowej. W panelu uczestniczyli: Sabina Bartyzel - SVP Operations, Accor Eastern Europe; Agnieszka Dyk - dyrektor generalna, Vislow Resort; Marcin Grochała - Sales Director, UPC Biznes; Kajetan Makowiec - Key Account Manager, IT Enterprise B2B z Samsung Electronics; Barbara Podwysocka - dyrektor Pionu Bezpieczeństwa z Polskiego Holdingu Hotelowego oraz Karol Wagner - dyrektor operacyjny / dyrektor pionu hotelowego z DOMS sp. z o.o. i Magdalena Ziętek - General Manager, Dune Beach Resort sp. z o.o.

Kolejną rozmowę ekspercką - panel inwestorów „Czy hotele to wciąż atrakcyjna klasa aktywów? - prowadził Jacek Kozioł, współzałożyciel, partner w firmie doradczej Pro Value. Jego gośćmi byli: Sławomir Kiszycki - wiceprezes zarządu Unihouse S.A. i Unibep S.A.; Władysław Grochowski – prezes Grupy Arche; Sławomir Nowak - Cluster General Manager w Sangate Airport Hotel; Łukasz Płoszyński - wiceprezes zarządu, Focus Hotels; Andrzej Wójcik - prezes zarządu, Satoria Group i Maciej Zientara - dyrektor zarządzający, założyciel firmy Supernova Development. Dyskusja praktyków branżowych skupiała się na obecnej sytuacji branży w kontekście strategii, inwestycji czy modeli biznesowych. Rozmawiano o możliwych scenariuszy na polskim rynku hotelowym w nadchodzących 18 – 36 miesiącach, kładąc nacisk koniunkturę ekonomiczną, która nie daje inwestorom i hotelarzom poczucia pewności i podstaw do stabilnego rozwijania biznesu i realizowania nowych projektów. Ponadto omawiano sposoby dywersyfikacji przychodów, ogólną ocenę sytuacji finansowej, w tym koszty oraz zwrot z inwestycji, a także plany rozwoju i metody ich finansowania w nadal trudnych, a przede wszystkim nieprzewidywalnych okolicznościach.

Pandemia odcisnęła piętno na całej  branży hotelowej. Jej skutki odczuły zarówno hotele markowe jak i  obiekty niezależne. Ostatni panel „Marka hotelowa – czy jej rola ulega redefinicji w obecnych czasach?”, moderowany przez Dorotę Malinowską, zgromadził takich ekspertów branżowych, jak Saija Kekkonen – dyrektor zarządzająca, BWH Hotel Group na Finlandię, Kraje Bałtyckie, Polskę i Rosję oraz Miguel Martins - dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej, IHG, Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo - Wschodnią, Marriott International, Małgorzata Morek – dyrektor ds. rozwoju sieci na Polskę i Europę Wschodnią, Hilton oraz Jacek Stasikowski - Development Director Poland, Accor. Przedstawiciele wiodących marek hotelowych rozmawiali o tym, jak wygląda sytuacja w poszczególnych segmentach marek,  jaką obecnie rolę odgrywa marka hotelowa i jak dostosowuje się ona do potrzeb klientów z rynków lokalnych oraz jak zmienia się jej postrzeganie przez inwestorów i operatorów. Dyskutowano również nad wartością marki i wizerunku w dzisiejszej rzeczywistości. Uczestnicy panelu przedstawiali też ogólne założenia dotyczące planów rozwojowych i modeli biznesowych swoich marek zastanawiając się również nad tym, czy obserwowane zainteresowanie klientów i inwestorów markami lifestylowymi ma związek z trudnym okresem pandemii czy też jest to już stały trend.

Konferencję zakończyła uroczysta gala, w trakcie której ogłoszono wyniki konkursu Dziesięciu Hotelarzy Dziesięciolecia – II Dekady XXI wieku. W gronie laureatów znaleźli się Gilles Clavie - prezes zarządu, dyrektor generalny AccorInvest, Władysław Grochowski - prezes grupy Arche, Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo – Wschodnią, Marriott International; Małgorzata Morek - dyrektor ds. rozwoju sieci na Polskę i Europę Wschodnią z sieci Hilton, Magdalena Sekutowska - dyrektor ds. rozwoju na Europę Wschodnią, również z sieci Hilton; Ireneusz Węgłowski - prezes IGHP, przewodniczący Rady Nadzorczej Orbis SA, przewodniczący Rady POT, a także Andrzej Wójcik - prezes zarządu Grupy Satoria, Jan i Szymon Wróblewscy – współzałożyciele Zdrojowa Invest & Hotels oraz Gheorghe Marian Cristescu – prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *