Autor: Agnieszka Majewska-Kunat
Agnieszka Majewska-Kunat
Pandemia rzuciła wyzwanie branży hotelarskiej. Konieczna stała się szybka weryfikacja strategii działań oraz wdrażanie zmian operacyjnych na wielu poziomach zarządzania. Jednocześnie kiedy świat zwolnił, przyspieszyła jego digitalizacja. Obecnie hotelarze muszą odnaleźć się w zupełnie nowej sytuacji, również w obszarze zadań marketingowych. Pojawia się zatem pytanie: jakie działania warto podjąć w najbliższym czasie, aby utrzymać ciągłość komunikacyjną z klientami w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości?
Wirus skutecznie paraliżuje życie prywatne, ale mocno uderza również w biznes. Wiele hoteli już na początku pandemii podjęło decyzję o zawieszeniu działań promocyjnych. Trzeba jednak mieć na uwadze, że firmy, które w czasie kryzysu nie zawieszą swoich działań, ale właściwie je ukierunkują, w momencie wyciszenia pandemii znajdą się na wygranej pozycji.
Otworzyć się na zmiany
Można przypuszczać, że wirus w jakiejś formie zostanie z nami na dłużej. Ta trudna rzeczywistość staje się więc naszą nową codziennością, w której trzeba się odnaleźć i nauczyć na nowo funkcjonować. Kluczowe zatem jest, aby jak najszybciej przeprowadzić analizę, jakie działania marketingowe warto prowadzić, które z nich będą optymalne finansowo oraz posiadać będą największy potencjał, w szybko zmieniających się warunkach zewnętrznych. Przebudowa strategii promocji i public relations nie jest dziś wyborem, ale staje się biznesowym ultimatum. Firmy, które tego nie zrobią, mogą nie zachować ciągłości komunikacyjnej z obecnymi klientami, ale też stracić kontakt z potencjalnymi. W obecnych czasach zmieniają się już nie tylko potrzeby i oczekiwania konsumenta, ale także sposoby, w jaki chce i może się on komunikować (szybciej nowe formy komunikacji mogą wykorzystać młode, innowacyjne marki, a często trudniej jest wykorzystać ten fakt firmom z długą tradycją, które bazują na wypracowanych przez lata sposobach komunikacji z klientami).
Ważne jest zatem, aby otworzyć się na zmiany i zmierzyć z tezą, że działania, które jeszcze niedawno przynosiły zamierzony efekt, jutro mogą okazać się nieefektywne. Jeżeli czeka nas dłuższa, a więc i permanentna sytuacja kryzysowa, działania marketingowe z długoterminowych i ściśle zaplanowanych przejść powinny w tryb krótkoterminowych. Muszą być one adekwatne już nie tylko do sytuacji w danym tygodniu, ale nawet w danym dniu, ponieważ każda doba przynosi nowe informacje z rynku. Co istotne, zarówno akcje promocyjne, jak i public relations powinny być prowadzone z wyczuciem i bardzo ostrożnie. W niepewnych czasach, w jakich przyszło nam funkcjonować, odbiorcy stali się ultrawrażliwi na przekazy komunikowane przez firmy. Dlatego też wszelkie komunikaty, posty czy informacje powinny być korygowane na bieżąco i mocno nawiązywać do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Potrzebni kreatorzy zmian i innowatorzy
Aby hotel mógł szybko i adekwatnie reagować, wbrew pozorom kluczowe nie jest uruchamianie kolejnych kanałów komunikacji, np. w social mediach. Pracownicy hoteli mają zazwyczaj już dostęp do zaawansowanych technologii i wielu cyfrowych narzędzi. Jednak żeby możliwe stało się właściwe wykorzystanie potencjału każdego z nich, potrzebni są odpowiedni ludzie – kreatorzy zmian i innowatorzy. Warto stawiać na osoby ze strategicznym podejściem do marketingu i z interdyscyplinarnymi umiejętnościami, które będą siłąnapędową zmian w firmie. Ich zadaniem powinno być określenie, jak wykorzystać istniejące kanały komunikacji w firmie oraz o jakie nowe systemy komunikacji wzbogacić. Nie wystarczy śledzić kolejne zmiany wprowadzane przez Facebooka, na rynek komunikacji należy patrzeć globalnie i analizować go w kontekście zmian – w danej firmie, branży i społeczeństwie.
Osoby zarządzające, patrząc na działy marketingu, często skupiają się na wykorzystywanych technologiach, tymczasem zdolność adaptacji [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz