Rozmowa z Maciejem Miazkiem, wiceprezesem Radisson Hotel Group na Rosję i Polskę
Pierwszy hotel Grupy Radisson w Polsce otwarty został w 1992 r. w Szczecinie. Obecnie jest ich już 14, w tym 10 w zarządzaniu i cztery w systemie franczyzy, a na kolejne cztery podpisano już umowy. Niedawno objął pan funkcję wiceprezesa Radisson Hotel Group na Polskę, nadal odpowiadając za rynek rosyjski. Czy to rozszerzenie kompetencji związane jest z trudną sytuacją na polskim rynku hotelarskim z powodu pandemii?
Przede wszystkim cieszę się, że jestem ponownie obecny zawodowo w Polsce, tutaj są moje korzenie. Odpowiadając na pytanie, związane jest to z tym, że nasza firma przechodzi obecnie dużą transformację cyfrową. Bardzo mocno dygitalizujemy naszą sieć od momentu, gdy została zakupiona przez chińską korporację Jin Jang. Nasi nowi właściciele zainwestowali, i nadal to robią pomimo pandemii, bardzo dużo pieniędzy w rozwój cyfryzacji sieci, w systemy IT, do tego stopnia, że stworzony został nasz własny, autorski system operacyjny Emma, który zastępuje dominujący w większości sieci system Opera firmy Oracle. Mamy go już w tej chwili w 88 hotelach w Europie i w lipcu wchodzi do Polski. Powołano mnie, abym bezpośrednio nadzorował ten proces, ponieważ jest to kamień milowy i kluczowy moment dla naszej sieci. System ten pozwala na bardzo wiele rzeczy, np. online check-in i check- -out, ekspresowe zameldowanie i wymeldowanie.
A w Operze to nie jest możliwe?
Teoretycznie jest. Ale stworzenie interface'u dla danego programu to proces pracochłonny i wydłużony w czasie. W naszej Emmie, która działa w chmurze, wszystko to już jest obecne, a całość działa na bazie przeglądarki internetowej i jest intuicyjna, a więc też funkcjonalna i prosta w obsłudze. Wszystkie systemy, jak np. obliczanie prowizji i płatności, są już w Emmie zaimplementowane. Dodatkową korzyścią jest np. obszerna i kompleksowa informacja o kliencie, która w Operze nie jest na tak szczegółowym poziomie. Jeżeli np. gość nocuje dziś w Katowicach i ma jakieś swoje przyzwyczajenia czy preferencje, to gdy jutro przyjedzie do Warszawy, my znamy je już przed jego przybyciem i możemy dopasować się do jego oczekiwań. Daje nam to przewagę nad konkurencją, bo mamy lepsze rozpoznawanie klienta i jego potrzeb, zanim jeszcze wejdzie do pokoju.
Pierwszym hotelem, w którym ma być wdrożony, jest Radisson Blu Sobieski. To od razu dopytam się: został on całkowicie zamknięty jesienią w trakcie drugiej fali pandemii i jest zamknięty do tej pory. Większość sieci jednak utrzymywała hotele otwarte. Dlaczego zdecydowaliście się na jego całkowite wyłączenie?
My takie decyzje zawsze podejmujemy wspólnie z właścicielami i czasami okazuje się po prostu, że korzystniej finansowo jest mieć hotel całkowicie zamknięty niż otwarty, ale pusty. Trzeba sobie zdawać sprawę, że każdy właściciel hotelu w Polsce dzisiaj dokłada do niego co miesiąc spore pieniądze, więc to jest odpowiedzialne działanie, mające na celu zmniejszenie strat finansowych. W Warszawie nasze obydwa hotele, dysponujące ponad 750 pokojami, mają jednego właściciela – norweską Wenaasgruppen, więc było to logiczne, bo drugi hotel, Radisson Collection, pozostawał cały czas otwarty. Podobna sytuacja była w Krakowie, gdzie też jest jeden właściciel obydwu hoteli Radisson Blu i Park Inn by Radisson, więc Park Inn został czasowo zamknięty. Obecnie w kwietniu zamknięte są jeszcze Radisson w Gdańsku, Park Inn by Radisson w Poznaniu i Radisson Blu w Zakopanem. Wszystkie, poza Radisson Blu Sobieski, zostały otwarte w lutym, ale w marcu, po ponownym lockdownie, znowu je musieliśmy zamknąć.
To, kiedy miałby się ponownie otworzyć Radisson Blu Sobieski?
Kilka tygodni przed wdrożeniem systemu Emma, czyli myślę, że na przełomie czerwca i lipca.
KTÓRE HOTELE I RYNKI NAJSZYBCIEJ W RÓCĄ DO WCZEŚNIEJSZYCH PRZYCHODÓW
Kiedy spodziewacie się na powrotu do przychodów z 2019 r.?
To jest trudny temat. Chociaż my, jako sieć, jesteśmy bardziej optymistyczni niż analizy firmy STR, która podaje, że w 2021 r. te spadki przychodów w stosunku do 2019 r. wyniosą ok. 70 proc. My szacujemyje w naszej sieci na 62 proc., a i w 2020 r. mieliśmy mniejsze spadki niż szacowane przez STR. Spodziewamy się powrotu do pełnego biznesu w Polsce w 2023 r., w Rosji wcześniej.
I które hotele, jakie rynki najszybciej mają szansę według pana wrócić do tych poziomów z 2019 r.?
Mówiąc najprościej, to te, które zostały otwarte w 2019 r., bo jeszcze nie zdążyły nabrać pełnej prędkości przed pandemią. A dodatkowo to były hotele w doskonałych turystycznie lokalizacjach, jak Radisson Blu Zakopane czy Radisson Gdańsk na Wyspie Spichrzów. Mamy też bardzo duże oczekiwania, jeśli chodzi o Radisson Collection w Warszawie. Hotel został całkowicie odnowiony, zyskał nową markę, nowy styl, nowy design, a z powodu pandemii nie mieliśmy szansy funkcjonować nawet pełnego roku w tej nowej odsłonie.
Skoro jesteśmy przy Radisson Collection – marka ta stworzona została w 2018 r. i skupiać ma najlepsze hotele z portfolio grupy, położone w najważniejszych, prestiżowych lokalizacjach. Już przy jej ogłaszaniu trzy lata temu poinformowano, że w pierwszej grupie wejdzie pod nią dziewięć hoteli: w Wenecji, Edynburgu, Sztokholmie, Kopenhadze, Moskwie, Soczi, nigeryjskim Lagos, indyjskiej Agrze. I Radisson Blu przy Grzybowskiej. Co zadecydowało, że znalazł się on w tej pierwszej, elitarnej grupie hoteli nowej marki?
Wyselekcjonowaliśmy wyłącznie hotele w najlepszych destynacjach, które miały jednocześnie najlepsze rankingi, jeśli chodzi o obsługę klienta. A ten hotel ma doskonałą, prestiżową lokalizację w centrum dużej stolicy i świetne oceny gości. To, co było też potrzebne, żeby wejść pod tę elitarną markę, to deklaracja właściciela, że przeprowadzi remont hotelu według wizji marki Collection, żebyśmy mogli dostarczyć takie wrażenia, jakie obiecuje marka. I tak jest. Ten hotel od A do Z pokazuje, jak powinna wyglądać marka Radisson Collection i co powinna oferować, pokazuje naszą wizję pokoi, lobby, przestrzeni konferencyjnych i publicznych. Ważne w tej marce jest też to, żeby poszczególne hotele związane były z lokalną kulturą, żeby wpisywały się w klimat danego miasta, żeby oferowały autentyczne doświadczenie. Dlatego też design każdego z nich dopasowany jest do konkretnej lokalizacji, z jej smaczkami.
Wracając do przychodów, najdłużej bę [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz