Współczesny hotel powinien być smart   MATERIAŁ PARTNERA

Przemysł hotelarski bezustannie przebudowuje się i dostosowuje do zmieniających się oczekiwań klientów. Już przed pandemią transformacja cyfrowa stała się priorytetem dla branży, ze względu na możliwość tworzenia bardziej spersonalizowanych ofert, ograniczenia kosztów, a w konsekwencji zwiększenia efektywności działania obiektów. Teraz znacznie przyspieszyła.

Ostatnie kilka lat w turystyce przyniosło wiele zmian i innowacyjnych kierunków, a w ślad za nimi – rozwiązań z obszaru nowych technologii. Z jednej strony pojawiły się technologie usprawniające zarządzanie obiektami, z drugiej – nowe metody komunikacji z klientami.
Obecnie obserwujemy coraz większy nacisk na personalizację oferty, oraz stworzenie unikalnego doświadczenia (customer experience) gości. Wymagający klienci zaczęli oczekiwać więcej i korzystać z tych hoteli, w których oferta najlepiej odpowiada na ich różnego rodzaju potrzeby. Są nimi nie tylko tradycyjnie pojmowane udogodnienia w wyposażeniu hotelu i samego apartamentu, lecz również dostęp do nowych technologii, a przede wszystkim internetu.

Zmiana podejścia podróżnych do technologii przekłada się bezpośrednio na nowe możliwości działania obiektów. Równolegle na rynek trafiły rozwiązania „smart” bazujące na Internecie Rzeczy, które pozwalają na lepszą obsługę gości, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów utrzymania bazy hotelowej.

Dziś - podstawą działania nowoczesnej bazy hotelowej od strony technologicznej jest niezawodna transmisja danych, którą zapewniają sieci światłowodowe. Dla gości hotelowych to gwarancja bezproblemowej łączności, jak również możliwość np. streamingu filmów.
Pomimo rosnącego zainteresowania łącznością bezprzewodową najnowszej generacji, na rynku tradycyjnych połączeń kablowych dominują właśnie łącza światłowodowe, zawdzięczając to w głównej mierze nieporównywalnie większej prędkości i stabilności transmisji a jednocześnie dając w przyszłości nowe możliwości budowania usług dla klientów hotelowych.

Orange dostarcza podstawową infrastrukturę światłowodową, która w przypadku hoteli jest nie tylko udogodnieniem dla turystów, ale przede wszystkim fundamentem do budowy wielu rozwiązań stosowanych w telekomunikacji, technice przemysłowej, kablowej telewizji cyfrowej i internecie rzeczy.

W rozległych obiektach jakimi są hotele i obiekty konferencyjne doskonałym uzupełniniem są inteligentne sieci bezprzewodowe. Instalacja systemu Cisco Meraki (Zarządzany LAN) zapewnia efektywny i niezakłócony dostęp do internetu poprzez sieć WiFi na terenie całego obiektu. Rozwiązanie pozwala zarządzać infrastrukturą, a do dyspozycji pracowników hotelu dostępna jest konsola, umożliwiająca pełną kontrolę nad siecią.

Internet Rzeczy otwiera nowe perspektywy

Od czasu, gdy internet zaczął zmieniać krajobraz branży, nie minęło jeszcze 20 lat, a nowa technologia znów zaczyna zmieniać realia. Szybki szerokopasmowy dostęp do internetu to nie tylko komfort pracy i rozrywka dla gości hotelowych, ale przede wszystkim „kręgosłup” nowoczesnych obiektów. Dziś oznacza to właśnie Internet Rzeczy, dzięki któremu możliwe jest uruchomienie wielu usług, wręcz niezbędnych w zarządzaniu bazą hotelową.

Jedną z nich jest Smart Monitoring czyli inteligentny system wizyjny, który pozwala na rejestrację zdarzeń za pomocą kamer, oraz innych urządzeń przetwarzających obraz. Są to rozwiązania m.in. zwiększające bezpieczeństwo, co jest szczególnie istotne np. w czasie pandemii. Umożliwiają weryfikację, podgląd sytuacji niepożądanych i w odpowiedzi - szybką reakcję. Wizyjne systemy zabezpieczeń to przede wszystkim poprawa komfortu psychicznego gości poprzez zwiększenie ich poczucia bezpieczeństwa.

Uzupełnieniem systemów monitoringu jest Smart Parking, który umożliwia nowoczesne zarządzanie powierzchniami parkingowymi. Na rozwiązanie składa się system kamer rozpoznających obiekty, dzięki czemu nie ma potrzeby montowania czujników i przeprowadzania prac budowlanych. Odpowiednie zamocowanie kamer, oraz zaawansowane sterowanie ich logiką pozwalają na optymalne wykorzystanie parkingu, oraz informowanie kierowców o wolnych miejscach.
W ofercie Orange znajdują się również innowacyjne i nowoczesne urządzenia umożliwiające ładowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych wraz z wymaganym systemem zarządzania lokalnego lub zdalnego. Stacje ładowania nie potrzebują instalowania dodatkowej rozdzielnicy lub szafy zabezpieczeniowej, a rozłącznik główny w stacji odłączający napięcie umożliwia bezpieczne wykonywanie prac serwisowych. Produkowane są w całości w Polsce i stanowią alternatywę dla stacji zagranicznych producentów.
Ekologia w dobie IoT
Rozwiązania z obszaru ekologicznych zastosowań internetu rzeczy tj.: opomiarowanie zużycia wody, wypożyczalnie rowerów czwartej generacji, energooszczędne oprawy LED, oraz inteligentne czujniki wody i powietrza znacząco obniżają koszty mediów, poprawiając wyniki finansowe obiektów, ale też realnie wpływają na jakość środowiska, w którym żyjemy.
Smart Lights to rozwiązanie, które polega na instalacji lub wymianie lamp na energooszczędne oprawy LED wraz z uruchomieniem systemu zarządzania, umożliwiającego sterowanie grupą opraw lub każdą oprawą osobno. Oprawy oświetleniowe wyposażone są w czujniki wibracji, akceleracji i GPS, co umożliwia szybką reakcję w przypadku aktów wandalizmu, zniszczeń (wypadki komunikacyjne, skutki huraganu) oraz prób kradzieży.
Uzupełnieniem oferty jest Smart Energy Monitoring i Smart Energy Fotowoltaika, które pozwalają na monitoring ilości i jakości energii wraz z jej rozliczaniem, oraz rekomendacją opartą na analizie danych. Oferowana w ramach Smart Energy - Fotowoltaika, pozwala na produkcję energii na rosnące potrzeby własne. Innym rozwiązaniem, które pomaga optymalnie gospodarować nie tylko energią, ale i ciepłem, jest kogeneracja. To proces technologiczny jednoczesnego wytwarzania prądu i ciepła z gazu (ziemnego, LNG lub biogazu) na miejscu, z pominięciem sieci dystrybucyjnej. Odpowiadają za to tzw. kogeneratory, które można dopasować do każdego hotelu pod względem zapotrzebowania na energię elektryczną i ciepło. Rozwiązanie to po pierwsze zapewnia częściową niezależność energetyczną, ale też sprzyja oszczędnościom, bo koszt wytworzenia 1 MWh w kogeneracji jest tańszy od zakupionej w sieci.
Droga od pokoju dla letników do nowoczesnego obiektu hotelowo konferencyjnego
Kto trafi do Hotelu Bania **** Thermal & Ski w Białce Tatrzańskiej doceni rozmach z jakim go zbudowano. Jednak początki ośrodka to puste pole i wiele lat ciężkiej pracy i zaangażowania. Historia rodziny Dziubasików ukazuje jak na "ściernisku" zbudowano "San Francisco".
Właściciele hotelu szybko zdali sobie sprawę, że nowoczesne ośrodki wymagają odpowiedniego zabezpieczenia technologicznego. Bazą rozwiązania, które Orange Polska wraz z Integrated Solutions dostarczyło do Hotelu Bania jest sieć transmisji danych. Bez niej nie da się dziś prowadzić skutecznej promocji biznesu. Trudno też komunikować się z klientami - odpowiadać na maile, aktualizować informacje o dostępności pokoi. A gdy goście pojawią się już na miejscu również mogą oczekiwać, że zapewnimy im możliwość korzystania z internetu.
Dostęp do internetu w Hotelu Bania stanowił istotny problem głównie z uwagi na prędkość połączenia. Hotel jest duży, gdyż już pierwszym etapie miał 97 pokoi, 2 restauracje i sale konferencyjne, ma zatem wielu gości, którzy intensywnie korzystają z dostępu do sieci. Problemem była też infrastruktura dostępowa do sieci WiFi.
W Hotelu Bania doskonale zdawano sobie sprawę z tego, że zwykły internet DSL nie zapewni właściwej przepustowości i stabilności łącza, aby zaspokoić potrzeby zarówno hotelu jak i jego gości. W ten sposób stworzone zostały podwaliny do współpracy z Orange , która już wcześniej wyposażyła pracowników w kilkadziesiąt kart SIM do telefonów.
Współpraca zaczęła się od transmisji danych i dostępu do internetu. Istotnym argumentem była niezawodność i oferowane bezpieczeństwo transmisji danych, oraz możliwość przeniesienia telefonii analogowej na platformę VoIP.
Na potrzeby wewnętrzne hotelu i jego call center uruchomiony został biznesowy VPN (2 x 6 Mbs) i dodatkowo łącze światłowodowe 800 Mbs. Przy okazji rozbudowy obiektu o nowe skrzydło konferencyjno-hotelowe ujednolicono system dostępowy do sieci bezprzewodowej. Kolejnym etapem współpracy była instalacja systemu Cisco Meraki (Zarządzany LAN), który zapewnia efektywny i niezakłócony dostęp do internetu poprzez sieć WiFi na terenie całego obiektu, zastępując istniejącą wcześniej już nieco przestarzałą i mało wydajną infrastrukturę. Wcześniejsze rozwiązanie było mało wydajne, zapewniało jedynie niskie prędkości, były również problemy z przełączaniem się pomiędzy poszczególnymi punktami dostępowymi w czasie ruchu gości po terenie obiektu.
Równolegle hotel modernizuje swoje contact center dążąc do połączenia wszystkich kanałów komunikacji (telefonia, poczta elektroniczna, czat) na jednej platformie która jest zlokalizowana w Orange Data Center w Łodzi. Zapewnieniu niezawodnej komunikacji pomiędzy hotelem a data center uruchomiony został specjalny bezpieczny kanał komunikacji (VPN). To rozwiązanie pozwala obsłużyć większą liczbę kontaktów, co wprost przekłada się na przychody. Z drugiej zaś strony nie generuje kosztów związanych z utrzymaniem własnej serwerowni i zużyciem prądu.
Korzyści wynikające z wdrożenia rozwiązań „smart” w branży hotelarskiej – szczególnie w trudnych warunkach ekonomicznych to realne oszczędności, lepsze zarządzanie, korzystny model rozliczeń, a przede wszystkim zadowolenie klientów. Hotel Bania dzięki współpracy z Orange i Integrated Solutions stworzył sprawną infrastrukturę telekomunikacyjną, która dziś jest kręgosłupem całego obiektu. Rozwiązane zostały problemy z transmisją danych, uruchomiono wirtualne call center do obsługi gości, oraz nowoczesną sieć bezprzewodową na potrzeby turystów, pracowników i zaplecza konferencyjnego.
Właśnie tutaj, w Resort Bania zostały zrealizowane technologiczne możliwości, które dają perspektywę rozwoju w przyszłości. Zarówno w zakresie kosztowym, co jest niezmiernie istotne w obiekcie z takich rozmachem, jak również odnośnie oferty dla klientów.
To również przykład, który pokazuje, że najnowsze technologie nie są domeną wielkich korporacji. Dzięki Orange są dostępne dla każdego przedsiębiorstwa, bez względu na jego wielkość i specyfikę.

Czas nie stoi tutaj w miejscu https://www.youtube.com/watch?v=ZfD4Hpo7oEI




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *