Revenue management w czasach pandemii

Autor: Piotr Olesiński, YieldPlanet
Już Heraklit z Efezu stwierdził, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. Nie ma wątpliwości co do tego, że od marca 2020 r. warunki, w których funkcjonują hotele i wszelkie obiekty noclegowe, zmieniły się diametralnie: spadek popytu i masowe anulacje, zmieniające się restrykcje sanitarne i prawne. W obliczu tych zmian większość właścicieli i managerów podejmowała działania, które miały na celu adaptację do zastanej rzeczywistości. Począwszy od sposobu obsługi gościa aż po nierzadko te najtrudniejsze decyzje mające na celu ratowanie przedsiębiorstw w dłuższym okresie. Czasowe zamknięcie obiektu było jeszcze w zeszłym roku czymś abstrakcyjnym, tym bardziej że nieopodal trwała budowa nowego hotelu. Obecnie część inwestycji została wstrzymana, a w wielu obiektach czasowe wstrzymanie funkcjonowania okazało się koniecznością. A co najsmutniejsze – niektóre obiekty zostały zamknięte całkowicie. Tak drastyczne skutki pokazują, jak silnie zmieniło się otoczenie. Jeżeli zaś uznać revenue management za sztukę umiejętnego reagowania na takie zmiany, to i w tym zakresie konieczna jest znacząca adaptacja. Jakie efekty widać? Z analizy danych rezerwacji, które przetwarzamy w Channel Managerze YieldPlanet, z raportów naszych partnerów oraz bezpośrednich rozmów z naszymi klientami zaobserwowaliśmy zmianę w wielu aspektach. Przede wszystkim ekstremalnie skrócił się booking window – ze względu na niepewność w planowaniu rezerwacji dokonuje się głównie last minute. Wywrócił się też udział segmentów (business mix), bo z oczywistych względów spadła liczba rezerwacji grupowych oraz z segmentu MICE . Podróże służbowe w wielu firmach zostały niemal wstrzymane nawet do końca 2021 r. Nie można też liczyć na gościa zagranicznego. Jedna rzecz pozostaje w zasadzie niezmienna: ponad 80 proc. wszystkich rezerwacji w Polsce napływa z kanałów OTA. I choć wzrosła nieznacznie liczba rezerwacji z lokalnych kanałów, to z tego przynajmniej 80 proc. pochodzi tylko z portalu Booking.com. Jednocześnie w hotelach nierzadko nastąpiła niestety redukcja liczby pracowników, a dodatkowe wymogi sanitarne sprawiają, że pozostała załoga ma więcej obowiązków. Osoby zajmujące się wyłącznie revenue managementem mają często komfort wykonywania swojej pracy zdalnie, ale to z kolei utrudnia bieżący kontakt z pozostałym zespołem i ewentualną kontrolę nad implementacją zmian wprowadzanych do strategii cenowej. Nowa rzeczywistość, nowe dane Jednym z istotnych elementów pracy osoby odpowiedzialnej za RM w hotelu było do tej pory prognozowanie finalnego obłożenia w danym dniu pobytu (lub innej formy odzwierciedlenia popytu). Bez względu na to, czy estymacji dokonywała doświadczona osoba pracująca w hotelu, czy też robił to za nią system, istotnym elementem [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *