W czerwcowym wydaniu „Hotelarza” ogłosimy laureatów trzeciej edycji konkursu na Hotelarskie Inwestycje Roku. Prezentujemy nominacje w kategorii Biuro Architektoniczne Roku, wśród których Kapituła składająca się z liderów polskiego hotelarstwa oraz najlepszych architektów wybierała zwycięzcę.
Nominacje przyznało Kolegium Redakcyjne „Hotelarza” po konsultacjach z członkami Kapituły. W tym roku nominowani zostali
AGK ARCHITEKCI
za
MOTEL ONE WARSZAWA
Motel One miał wtopić się płynnie w otoczenie i tym samym przyczynić się do zwiększenia wartości ważnej w historii miasta ulicy Tamka. W przypadku tego budynku ważnym elementem projektu było dopasowanie go specyficznego kształtu terenu – ulica Tamka biegnie zboczem skarpy, każdy w gmachów musi być więc tu przystosowany do spadku terenu. Architektura obiektu wykorzystuje specyfikę terenu, projektując w przyziemiu i części dolnych kondygnacji na parking dla gości. Budynek otrzymał prostą formę nie tylko ze względu na dwój ekonomiczny charakter. Stanął naprzeciwko barokowego Pałacu Ostrogskich i Muzeum Chopina, wśród historycznej zabudowy, dlatego nie było celem konkurowanie z zabytkowymi obiektami. Hotel jest duży (333 pokoje), ale założeniem było, aby nie przytłoczył wąskiej ulicy, dlategi otrzymał zaokrąglone naroża i jasną elewację o prostych, pionowych podziałach.
HAMPTON BY HILTON POZNAŃ OLD TOWN
Działka usytuowana w prestiżowej lokalizacji posiada de facto dwie elewacje frontowe, gdyż budynek ograniczony jest dwiema zbiegającymi się ulicami: Podgórną i św. Marcin. Stąd otrzymał on dwa wejścia o podobnej randze. Zamierzeniem było zaakcentowanie unikalnej wartości, jaką niesie ze sobą wyjątkowa lokalizacja przy jednoczesnej intencji wpisania budynku w jego historyczny kontekst. W tej sytuacji zdecydowano się na styl postmodernistyczny, czyli swobodną kompilacja różnych stylów i wątków architektonicznych. Elewację w dwóch odcieniach szarości, składająca się z regularnego rytmu półkolumn korynckich i poziomych gzymsów przypominających żeliwno-stalowe przemysłowe konstrukcje końca XIX wieku. Parter, klatkę schodową oraz ostatnie piętro dopełniono na wskroś współczesną w formie prostą fasadą szklaną, która odcina budynek od gruntu i wieńczy dachem z blachy tytanowo-cynkowej. Całość elewacji dopełniają smukłe prostokątne okna nadające fasadzie lekkości.
ASW ARCHITEKCI
za
PURO HOTEL ŁÓDŹ
Sześciokondygnacyjny, kubiczny budynek z charakterystycznymi dużymi przeszkleniami na elewacjach i specyficznymi oddzieleniami. Biuro musiało zaprojektować formę budynku, który wpisze się nie tylko w urbanistyczny układ okolicy, ale także w historię miasta, stanowiąc uzupełnienie placu miejskiego tworzonego u zbiegu ulic Ogrodowej i Zachodniej. Domyka kwartał starej, kamienicznej zabudowy, wypełniając narożną działkę w pobliżu pałacu Izraela Poznańskiego i Manufaktury. W sposób nieoczywisty pozwala odczuwać miasto, zaskakując nawet mieszkańców
JEMS ARCHITEKCI
za
PURO WARSZAWA
Płaszczyznowa elewacja frontowa hotelu, o jasnym, mleczno-białym kolorze z dużymi przeszkleniami, celowo pozbawiona jest światłocieni. Widoczna jest przede wszystkim od strony północnej, grając głównie rysunkiem i wyrazistymi rytmami podziałów fasadowych paneli. Przeszklony parter prezentuje przechodniom wnętrza hallu, restauracji i baru. Obrys planu budynku wynika z regulacji miejskich, które nakazywały zabudować działkę w stu procentach i wycofać jej elewacje z linii pierzei ulicznej.
KD KOZIKOWSKI DESIGN
za
RADISSON HOTEL & SUITES GDAŃSK
Zespół dwóch połączonych nowych budynków nawiązuje w swym charakterze do „spichlerzowych” tradycji architektonicznych Gdańska, a wzbogacony został o nowoczesne wykończenia. Elewacje wykonane są z kamienia, ceramiki, dużej ilości przeszkleń oraz stali (również korodowanej), cegły i betonu.
GRANO HOTEL GDAŃSK
Architektura kompleksu to hołd złożony Wyspie Spichrzów, której historia jest związana ze znajdującymi się na niej wieki temu spichlerzami. Dawne budowle magazynujące zboże miały charakterystyczny kształt i strzeliste dachy, co zostało odwzorowane w bryle hotelu.
Dodaj komentarz