Już 15 sieci hotelarskich w Polsce zadeklarowało się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego nie później niż do 2025 roku. Opublikowane oświadczenia można znaleźć na stronach internetowych firm z zamieszczoną informacją o wycofaniu jaj świeżych, przetworzonych, a także półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja “trójki”.
Badania opinii publicznej, reformy w systemie chowu kur, przemiany na rynku polskim oraz pojawiające się kolejne zamienniki jaj wskazują na to, że jajka “trójki” przechodzą powoli do przeszłości. Oprócz hoteli swoje deklaracje o wycofaniu jajek z chowu klatkowego z produkcji lub sprzedaży ogłaszają również producenci żywności, sieci handlowe i hurtowe, a także restauracje, kawiarnie oraz cateringi. Aż 137 firm do końca 2019 roku poinformowało o takiej decyzji.
Pod koniec maja 2020 roku Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu, który przedstawia informacje o zmianach na rynku jajecznym w ostatnich latach. W badaniu uwzględniono postęp w wycofywaniu jajek “trójek” przez hotele. Do badania zostało zaproszonych 12 firm, dwie z nich – Scandic Polen oraz Grupa AccorHotels – udzieliły odpowiedzi na przesłaną ankietę.
Firma Scandic Polen wycofała już całkowicie z użycia jaja klatkowe świeże i przetworzone, obecnie pracuje nad wycofaniem produktów gotowych zawierających jaja klatkowe w składzie. Grupa AccorHotels (i Grupa Orbis) informuje, że obecnie już 80% oferowanych jaj świeżych pochodzi z chowu ściółkowego.
Warto również dodać, iż przed tegorocznym badaniem swój sukces ogłosiło 5 sieci hotelarskich. Firmy, które nie używają jaj z chowu klatkowego to Hotele Spa Dr Irena Eris, B&B Hotels, Hotel Manor House SPA, IBB Hotel Długi Targ oraz Hotel Gdańsk Brovarnia.
– Gratulujemy wszystkim hotelom i sieciom hotelarskim, które wycofały z użycia jajka z chowu klatkowego lub są w trakcie ich wycofywania – mówi Maria Madej, manager ds. relacji biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Mamy nadzieję, że w kolejnej edycji badania weźmie udział więcej firm, mając na uwadze fakt, że dobrostan zwierząt jest bardzo istotnym elementem polityki odpowiedzialnego biznesu.
Zauważalny jest także wzrost świadomości Polaków co do chowu klatkowego zwierząt. Według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla kur w klatkach nie zapewnia odpowiednich warunków do życia. 54,5% Polaków jest zdania, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Co więcej, 58,3% Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.
Dodaj komentarz