Autor: Jakub Klewaniec jest dyrektorem sprzedaży HoReCa w firmie VOIGT
8 prostych zasad utrzymania higieny hotelu praktykowanych każdego dnia
Czy można zaproponować świeże spojrzenie na kwestię utrzymania higieny hotelu w czasach zarazy? Prostota, przejrzystość i fundamentalne zasady to uniwersalne wartości, które są nieocenione w chwilach, gdy panuje chaos informacyjny, przeładowanie wiedzą z różnych źródeł i nadpodaż nowatorskich rozwiązań. Skupienie na tym, co decydujące, jest ożywcze i skuteczne. I wymaga dyscypliny.
Pandemia COVID-19 to zjawisko, które było nieoczekiwane, ma olbrzymie konsekwencje, a w retrospektywie wydaje się, że było do przewidzenia i jest wytłumaczalne. Z perspektywy standardów utrzymania higieny szczególnie ostatnie kryterium wydaje się boleśnie trafne. Swoje myślenie powinniśmy jednak skoncentrować na ocenie sytuacji, jaką mamy teraz, co nas czeka jutro i jak do tego podejść.
Realia VUCA – zmienne, niepewne, złożone i niejednoznacznie
W tym momencie refleksją, która wydaje się nieoceniona, jest świadomość każdego kroku w procesach. Rozprasza nas nie to, co się dzieje, ale emocje, jakie ta sytuacja powoduje. Reagujmy odpowiednio do sytuacji i skupmy się na tym, co jest pod naszą kontrolą, ponieważ cała reszta i tak się wydarzy. Lub nie. To, co dzieje się w zakresie dodatkowych procedur, narzędzi, ryzyka zakażeń i nowej rzeczywistości, najlepiej opisuje akronim VUCA, który oddaje realia zmienne (volatile), niepewne (uncertian), złożone (complex) i niejednoznaczne (ambigious) ogólnych warunków i sytuacji. Właśnie taka jest rzeczywistość globalna i dokładnie taką mamy sytuację w zakresie norm, procedur i pytań o sprzątanie. Wszyscy wiedzą wszystko i nikt nic nie wie zarazem – wieloznaczność i niepewność. Od początku pandemii do połowy maja zarejestrowano 1362 nowe produkty do dezynfekcji (dane Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych na 18 maja). Normy ministerstwa były modyfikowane, musimy też brać pod uwagę wytyczne WHO, ECDC (Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób) czy ISSA (międzynarodowe stowarzyszenia czystości) i GBAC (Global Biorisk Advisory Council). Im więcej informacji szukamy w internecie, tym większa paleta dostępnych patentów, rozwiązań i scenariuszy. Rozpoczęła się ryzykowna gra polegająca na balansowaniu między bezpieczeństwem gości a ich doświadczeniami (guest experience). Esencją strategii jest wybór, czego nie robić. Producenci chemii czyszczącej, sprzętów i akcesoriów, artykułów higienicznych oferują mnóstwo narzędzi, instrukcji i procedur. Dostępnych jest również wiele szkoleń, rozwiązań technologicznych, certyfikatów i programów kontrolnych. Wszystko jest złożone, a do tego zmienne, ze względu na wytyczne podawane z krótkim wyprzedzeniem. Niczego też nie możemy być pewni, gdyż wisi nad nami ryzyko wybuchu nowych ognisk zakażeń, a sygnały i fakty, którymi dysponujemy, można oceniać na różne sposoby. Budujmy brzegowe i uniwersalne zasady. Wybierzmy to, co stanowić będzie rdzeń, i odnajdźmy świeżość oraz spokój poprzez swoisty powrót do podstaw. Wysublimowane i wieloelementowe procedury oraz dziesiątki godzin szkoleń i tak bardzo łatwo położyć rozluźnieniem i spowszednieniem nowego, uciążliwego obowiązku czy brakiem asertywności wobec przyzwolenia społecznego (zmęczenie maseczkami, efekt oswojenia się z zagrożeniem, lekceważenie 20 sekund czasu mycia rąk). Słucham tego, co się mówi o tych wszystkich procedurach, i patrzę na dopiero co uruchomione sektory gospodarki. I to, co widzę, nie pasuje do tego, co słyszę. Na sukces, jakim jest dobre funkcjonowanie hotelu, jakim jest bezpieczeństwo gości i higieniczne otoczenie, składa się osiem prostych zasad dyscypliny.
ZA SADA 1 PIĘĆ FUNDAMENTALNYCH ELEMENTÓW I ZERO TOLERACJI
• Ochrona indywidualna: rękawiczki, maseczki, odzież ochronna.
• Higiena rąk. Często. Po każdym procesie mycia. Każde mycie to minimum 20 sekund.
• B ezpieczna odległość między osobami.
• Wpajanie zespołowi, by zgłaszać niedyspozycję zdrowotną przełożonym.
• Stworzenie kultury prania, mycia i dezynfekcji ściereczek, mopów, wózków, kijów i sprzętu. Bez tolerancji dla wymówek, opadania czujności i drobnych wyjątków. Pięć fundamentalnych elementów generuje najmniej kosztów w użyciu. Konsekwencje w wypadku odstępstw są droższe niż tylko „odwrotne proporcjonalnie” do utraconego czasu na nowe, niewygodne zasady. Wytrwałość i asertywność są niezbędne, gdyż bez nich zacznie się rozluźnienie i odwilż, które kroczą przed rutyną. Dłuższy okres funkcjonowania w cieniu zagrożenia sprawia, że niebezpieczeństwo powszednieje. Obostrzenia zaczynają ciążyć. Ma to swoje dobre strony, lecz w zakresie higieny to grzech, gdyż usypia czujność. Sięgnęliśmy po programy certyfikacji, pakiety procedur i obszerną dokumentację. Godzimy się na dodatkowe wydatki w związku z przystosowaniem hotelu do nowych norm. Wszystko to może zostać zniweczone przez zlekceważenie czy spowszednienie „wielkiej piątki”. Stosujmy ochronę indywidualną: rękawiczki, maseczki, odzież ochronną. To te e [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz