Przetrwanie – jak to zrobić poprzez formalne działania restrukturyzacyjne

Autor: Tomasz Pieniążek
Trzy tygodnie marca przewróciły rynek hotelowy w Polsce i na świecie. Po pierwszym szoku przychodzi powoli czas dla wszystkich, którzy są właścicielami hoteli lub działają w ich imieniu, do zastanowienia się nad decyzjami dotyczącymi dalszej strategii działania. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że decyzje te będą musiały być podjęte w trudnej do przewidzenia perspektywie i w trudnych okolicznościach. Odpowiedzi na pytania dotyczące nawet najbliższego czasu trudno znaleźć i właśnie dlatego tak ważne jest rozpoznanie możliwych scenariuszy prowadzenia biznesu w kryzysowej sytuacji. Celem tego artykułu jest pokazanie, jednej z dróg działania, która może pomóc w tym co najważniejsze – w przetrwaniu. Formalna restrukturyzacja przewidziana przepisami ustawy – Prawo restrukturyzacyjne wskazuje przedsiębiorstwom działania, które mogą pomóc im w wyjściu z trudnej sytuacji ekonomicznej. Zanim podejmie się decyzję o wprowadzeniu formalnej restrukturyzacji, należy przemyśleć i przygotować prognozę wydatków – po wszystkich decyzjach związanych z ograniczeniem kosztów operacyjnych trzeba przygotować aktualny scenariusz oczekiwanych wydatków. Należy w nim uwzględnić przede wszystkim koszty pracownicze, mediów, niespłaconych zobowiązań operacyjnych oraz koszty związane z finansowaniem. Na tę prognozę należy nałożyć proponowane i możliwe do uzyskania wsparcie państwowe (artykuł pisany jest w trakcie prac nad specustawą). W ten sposób uzyskamy szacunkowy obraz naszej sytuacji finansowej, głównie płynnościowej. Jeżeli z powyższej analizy wynikać będzie, że firma może w najbliższym czasie utracić płynność finansową (a w zdecydowanej większości przypadków wraz z przedłużającym się stanem epidemii tak będzie), zachęcam do dalszej lektury, w której opisuję instytucję formalnej restrukturyzacji, chroniącej przedsiębiorstwo przed upadłością i wierzycielami. Dodatkową pomocą stanie się znajdująca się w pakiecie specustaw – ustawa o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Możliwości już są Pomimo że od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących restrukturyzacji przedsiębiorstw minęły już ponad cztery lata, wciąż wiedza o prawnych możliwościach ratowania firmy hotelowej jest bardzo niewielka, w szczególności wśród małych i średnich przedsiębiorców. Winą za to po części należy obciążyć także panujące stereotypy głoszące, że nie należy przyznawać się do trudności finansowych, a już niezapłacenie za zobowiązania kompromituje. W obecnej rzeczywistości nikt już raczej takich oporów nie ma. Teraz, zanim będzie za późno, warto wykorzystać możliwości, które na wzór rozwiązań europejskich zostały wprowadzone do polskiego prawa. W styczniu 2016 r. w życie weszło nowe prawo restrukturyzacyjne, które w sformalizowany sposób umożliwia firmom przejście od etapu uświadomienia sobie przez właścicieli trudnej sytuacji finansowej, poprzez proces restrukturyzacji, do etapu wyjścia na prostą. Cały czas w pełnej i uczciwej komunikacji z wierzycielami. I co bardzo ważne – ze wsparciem przepisów prawa. Całe zagadnienie jest oczywiście skomplikowane i ta złożoność powoduje, że często odrzucane przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Ale dzisiaj, w wyjątkowej sytuacji gospodarczej, warto przynajmniej zapytać, czy nie jest to rozwiązanie właśnie dla mojego hotelu, mojego biznesu. Dlatego poniżej przedstawione zostały podstawowe zasady nowej restrukturyzacji, główne idee i konsekwencje. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *