9 pytań o pakiety hotelowe i oferty świąteczne – badania marketingowe 2019

Autor: Michał Płomiński
Nadszedł nowy rok, czas podsumowań. Weźmy pod lupę okres świąteczny. Co roku coraz więcej z nas decyduje się na wypoczynek poza domem. Rośnie popularność świątecznych wyjazdów. Czas sprawdzić przygotowanie polskiej branży hotelarskiej na tę okoliczność! Czy hotele posiadają pakiety świąteczne? Jak je tworzą, jak wygląda sprzedaż? Pakiety hotelowe i oferty świąteczne Branża od lat huczy o sposobach na tworzenie pakietów świąteczno-noworocznych, o tym, jak powinny zostać skonstruowane, aby skutecznie sprzedawać i zapełniać hotel w tym specyficznym okresie roku. Marketingowcy specjalizujący się w hotelarstwie prześcigają się co rusz w tworzeniu skutecznej recepty na zapełnienie obiektu gośćmi świątecznymi – i super! Skoro istnieje zapotrzebowanie na tego typu usługi, dawaj je turystom. Każdy z nas choć raz skorzystał z takiego rozwiązania. Nie byłbym sobą, gdybym nie sprawdził, jak to w Polsce wygląda i czy hotele mają przygotowane odpowiednie oferty. To, że mieć je wypada i trzeba – wiemy wszyscy, ale jak powinny być wykonane – już nie! Spieszę z odpowiedziami! Cel badania Najważniejsze podczas tworzenia i przeprowadzania badania było sprawdzenie faktycznego stanu pakietów świątecznych w polskich hotelach. Jaką rolę odgrywają w strategii marketingowej obiektów? W jaki sposób są tworzone? Czym kierują się hotelarze podczas ich konstruowania oraz czy hotelarz ma na nie stałą receptę czy raczej elastycznie reaguje na zmiany na rynku turystycznym? Odpowiedź na te i inne postawione przez nas pytania pozwoli ci znaleźć swoje miejsce na rodzimym rynku. Da obraz tego, co możesz, a wręcz powinieneś poprawić, aby móc zdobyć jeszcze większą liczbę rezerwacji, i najważniejsze – pozwoli ci dowiedzieć się, gdzie jest twój hotel, a gdzie konkurencja! Nie przedłużajmy więc – czas przejść do pytań i odpowiedzi! Kategorie badanych obiektów Postawiliśmy sobie za zadanie zbadanie przekroju całej polskiej branży turystycznej. Poniższy wykaz pokazuje rozkład kategorii ujętych w badaniu. Kolejno mamy więc: • 7,5 proc. to obiekty bez kategorii, • brak obiektów jednogwiazdkowych, • 13,4 proc. 2-gwiazdkowe, • 55,2 proc. 3-gwiazdkowe, • 22,4 proc. 4-gwiazdkowe, • 1,5 proc. 5-gwiazdkowe. W oczy rzuca się ogromna przewaga obiektów 3-gwiazdkowych (55,2 proc., o ponad 30 proc. więcej niż druga kategoria na liście). To zrozumiałe, bo Polacy najczęściej wybierają właśnie tę kategorię krajową na wypoczynek. Z kolei ponad 1/5 (22,4 proc.) to obiekty 4-gwiazdkowe. Te dwie kategorie razem (77,6 proc.) mocno zdystansowały resztę stawki. Nie udało się przebadać żadnego obiektu mającego jedną gwiazdkę. Liderzy powinni mieć w ofercie całkiem sporo różnego rodzaju udogodnień, łącznie z pakietami. Czy rzeczywiście tak jest? Mówię „sprawdzam” i przechodzimy dalej! 1. Czy co roku sprzedają państwo pakiety na święta i Nowy Rok? Analizując co roku polski rynek turystyczny i porównując go ze światowymi trendami, nie sposób nie pochylić się nad tematem pakietów i ich cyklicznego tworzenia. Ze świątecznych ofert specjalnych korzysta coraz więcej turystów, z roku na rok rośnie liczba naszych rodaków decydujących się spędzić święta Bożego Narodzenia „wyjazdowo”. Zadaliśmy więc pytanie, czy hotel co roku ma w ofercie pakiety na święta i Nowy Rok. Wykres poniżej pokazuje, że niekoniecznie. Odpowiedzi są o tyle zaskakujące, że przecież co rusz na spotkaniach branżowych wspomina się o elastyczności i szukaniu nowych źródeł pozyskiwania gości hotelowych. Tymczasem aż 56,7 proc. badanych obiektów w ogóle nie ma w swojej ofercie pakietów świąteczno-noworocznych. Na drugim biegunie 40,3 proc. posiada pakiety na obie okazje, a 1,5 proc. badanych oferuje takie pakiety, ale nie co roku. W największej mierze wynika to z domniemanego braku zapotrzebowania, według zarządzających, więc rok później rezygnują oni z takiej formy sprzedaży. Takie działanie oczywiście może ograniczyć nakład pracy i środków z tym związanych, ale może również odnieść negatywny skutek i spowodować, że potencjalni klienci przestaną interesować się ofertą danego obiektu, biorąc za pewnik jej brak. Zaintrygowała nas liczba odpowiedzi negatywnych, stąd kolejne pytanie tylko do osób udzielających odpowiedzi „nie”. 1.1. Skąd brak pakietów w ofercie? Odpowiedzi były dość zróżnicowane. Na czele klasyfikacji uplasowały się ex aequo dwie z nich. Całość prezentuje się następująco: • 5 proc. brak czasu, • dla nikogo z badanych fundusze nie były decydujące, • braków kadrowych również nie wskazał żaden z ankietowanych, • 32,5 proc. brak usług, • 32,5 proc. brak zapotrzebowania, • 2,5 proc. podejmowało próby kilka lat temu, ale zrezygnowało, • 10 proc. komplet rezerwacji, • 17,5 proc. badanych obiektów jest zamknięte. Prym wiodły odpowiedzi o braku usług i braku zapotrzebowania (po 32,5 proc., razem 65 proc. wszystkich!). Część z osób, z którymi prowadzone były rozmowy, zasygnalizowała, że w razie zmian w obiekcie i rozbudowania nieco oferty pakiety mogą się pojawić. Obecnie oferta jest za mało rozbudowana, aby móc myśleć o tworzeniu pakietów specjalnych. Zarządzający hotelami nie odczuwali również zapotrzebowania na tego typu usługi wśród turystów, przez co nie widzą sensu w angażowaniu czasu i środków na budowanie ofert. 17,5 proc. hoteli w tym okresie w ogóle nie pracuje. W znakomitej większości są to obiekty nastawione na gości biznesowych, nie widzą potrzeby funkcjonowania w tym czasie. 2,5 proc. badanych podej [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *