Proces o niedopuszczenie do wprowadzenia wysokich opłat za prawa autorskie i pokrewne, działania w kierunku wyłączenia hoteli z listy podmiotów objętych podatkiem minimalnym od najmu powierzchni, a także nowe, autorskie cykle szkoleń dla hotelarzy, kampania „Hotel bez plastiku” i kilkadziesiąt wydarzeń branżowych z silną reprezentacją izby – pod tymi hasłami hotelarzom z IGHP upłynął rok 2019. Jednak najwięcej zaangażowania izby w minionych miesiącach pochłonęły prace nad legislacją, w szczególności nad postulatami zmian do ustawy o usługach hotelarskich.
Kluczową kwestią dla izby jest zaktualizowanie przepisów dotyczących działalności hotelarskiej, by odpowiadały one obecnej sytuacji na rynku. NOWA USTAWA O USŁUGACH HOTELARSKICH. – Polskie przepisy o działalności hoteli liczą sobie już ponad dwie dekady. W tym czasie zmieniło się bardzo wiele. Gospodarka jest w zupełnie innym miejscu, nowe technologie wkroczyły do hoteli i w zasadzie dzisiaj trudno wyobrazić sobie życie bez nich. Branża potrzebuje odpowiednich do tych zmian regulacji. Rynek, na którym pojawili się nowi gracze, wymaga sprawiedliwych i konkurencyjnych zasad.
Najwyższy czas, by dostosować przepisy do rzeczywistości – mówi Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP. Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych pochodzi z 1997 r. IGHP postulowała wprowadzenie do niej zmian już kilka lat temu. Opierając się na tych doświadczeniach, w 2019 r. izba przygotowała konkretne propozycje nowych regulacji, które przekazała w październiku do Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród pożądanych przez hotelarzy zmian w ustawie jest m.in. wprowadzenie obowiązku ewidencji w gminie każdego obiektu, w którym świadczone są usługi hotelarskie, oraz konieczność uwidocznienia numeru ewidencyjnego obiektu w każdej ofercie. Ważną propozycją uregulowań jest także przygotowanie do wprowadzenia w Polsce europejskiego systemu klasyfikacji hoteli (HotelStars Union) oraz zakaz stosowania przez OTA w umowach z hotelami tzw. wąskich klauzul, ponieważ odbierają one hotelom możliwość swobodnego ustalania cen usług. Izba postuluje również zmianę definicji usług hotelarskich, a także większą ochronę samej nazwy „hotel”, która w obliczu nowych rodzajów obiektów na rynku, takich jak apartamenty, aparthotele, condohotele czy resorty, wydaje się niewystarczająca.
Niezbędne jest także zobowiązanie wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność hotelarską do uzyskania licencji lub poddania się kategoryzacji, a w składzie zespołu oceniającego powinien znaleźć się przedstawiciel hotelarskiego samorządu gospodarczego o zasięgu ogólnopolskim.
PRAWA AUTORSKIE I POKREWNE. IGHP od 2011 r. dąży do odmowy zatwierdzenia tabeli opłat za odtwarzanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych w obiektach hotelowych. W maju Sąd Okręgowy w Poznaniu wydał nieprawomocne postanowienie, w którym tylko częściowo zatwierdził tabelę stawek wynagrodzeń z 2013 r. To rozstrzygnięcie nie jest satysfakcjonujące dla hotelarzy, dlatego IGHP po wnikliwej analizie złożyła w sierpniu odwołanie. W końcowej fazie przygotowania jest też e-book dla hotelarzy zawierający przystępne kompendium wiedzy na temat praw autorskich i pokrewnych w hotelach.
OBRONA HOTELARZY PRZED PODATKIEM MINIMALNYM. Wspólnie z Konfederacją Lewiatan IGHP stanęła w obronie hotelarzy, zwracając się we wrześniu do Ministerstwa Finansów o zmianę stanowiska i uchylenie niekorzystnej interpretacji podatkowej, z której wynikało, że podatkiem minimalnym od najmu powierzchni mają zostać obciążeni hotelarze. W swojej argumentacji zarówno IGHP, jak i Lewiatan podkreślają, że nie można gościa hotelowego stawiać na równi z najemcą – usługa noclegowa to nie dzierżawa powierzchni, a opłata za nocleg to nie czynsz.
WYMIANA DOŚWIADCZEŃ I WIEDZY. Oprócz działań na rzecz lepszego prawa dla IGHP wciąż kluczowe pozostaje doskonalenie kompetencji pracowników hoteli i wymiana doświadczeń. W celu rozwoju obszaru szkoleń dla hotelarzy w 2019 r. zostały zrealizowane cztery nowe tematy dotyczące bezpieczeństwa w hotelu, housekeepingu, obsługi kelnerskiej oraz zarządzania zespołem w hotelu. W sumie certyfikaty IGHP potwierdzające nowe umiejętności otrzymało w tym roku blisko 900 osób uczestniczących w szkoleniach z 10 tematów. Zaangażowanie izby w edukację i chęć dzielenia się doświadczeniami zaowocowała w lipcu startem autorskiej kampanii edukacyjnej „Hotel bez plastiku”. E-poradnik zawierający 30 wskazówek, jak ograniczyć plastik w hotelu, zyskał uznanie branży, a temat ekologii w hotelach został wielokrotnie poruszony w większości mediów branżowych i ogólnopolskich. – W 2020 r. w szczególności skupimy się na uregulowaniu krótkotrwałego najmu, wprowadzeniu zakazu wąskich klauzul OTA, a także na zasadach klasyfikacji obiektów hotelowych w oparciu o HSU – zapowiada Ireneusz Węgłowski. Obecnie członkami IGHP jest blisko 450 hoteli (prawie 43 tys. pokoi) oraz 36 dostawców usług i produktów dla hoteli. Tylko w 2019 r. do izby dołączyło ok. 80 hoteli.
Kluczową kwestią dla izby jest zaktualizowanie przepisów dotyczących działalności hotelarskiej, by odpowiadały one obecnej sytuacji na rynku. NOWA USTAWA O USŁUGACH HOTELARSKICH. – Polskie przepisy o działalności hoteli liczą sobie już ponad dwie dekady. W tym czasie zmieniło się bardzo wiele. Gospodarka jest w zupełnie innym miejscu, nowe technologie wkroczyły do hoteli i w zasadzie dzisiaj trudno wyobrazić sobie życie bez nich. Branża potrzebuje odpowiednich do tych zmian regulacji. Rynek, na którym pojawili się nowi gracze, wymaga sprawiedliwych i konkurencyjnych zasad.
Najwyższy czas, by dostosować przepisy do rzeczywistości – mówi Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP. Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych pochodzi z 1997 r. IGHP postulowała wprowadzenie do niej zmian już kilka lat temu. Opierając się na tych doświadczeniach, w 2019 r. izba przygotowała konkretne propozycje nowych regulacji, które przekazała w październiku do Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród pożądanych przez hotelarzy zmian w ustawie jest m.in. wprowadzenie obowiązku ewidencji w gminie każdego obiektu, w którym świadczone są usługi hotelarskie, oraz konieczność uwidocznienia numeru ewidencyjnego obiektu w każdej ofercie. Ważną propozycją uregulowań jest także przygotowanie do wprowadzenia w Polsce europejskiego systemu klasyfikacji hoteli (HotelStars Union) oraz zakaz stosowania przez OTA w umowach z hotelami tzw. wąskich klauzul, ponieważ odbierają one hotelom możliwość swobodnego ustalania cen usług. Izba postuluje również zmianę definicji usług hotelarskich, a także większą ochronę samej nazwy „hotel”, która w obliczu nowych rodzajów obiektów na rynku, takich jak apartamenty, aparthotele, condohotele czy resorty, wydaje się niewystarczająca.
Niezbędne jest także zobowiązanie wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność hotelarską do uzyskania licencji lub poddania się kategoryzacji, a w składzie zespołu oceniającego powinien znaleźć się przedstawiciel hotelarskiego samorządu gospodarczego o zasięgu ogólnopolskim.
PRAWA AUTORSKIE I POKREWNE. IGHP od 2011 r. dąży do odmowy zatwierdzenia tabeli opłat za odtwarzanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych w obiektach hotelowych. W maju Sąd Okręgowy w Poznaniu wydał nieprawomocne postanowienie, w którym tylko częściowo zatwierdził tabelę stawek wynagrodzeń z 2013 r. To rozstrzygnięcie nie jest satysfakcjonujące dla hotelarzy, dlatego IGHP po wnikliwej analizie złożyła w sierpniu odwołanie. W końcowej fazie przygotowania jest też e-book dla hotelarzy zawierający przystępne kompendium wiedzy na temat praw autorskich i pokrewnych w hotelach.
OBRONA HOTELARZY PRZED PODATKIEM MINIMALNYM. Wspólnie z Konfederacją Lewiatan IGHP stanęła w obronie hotelarzy, zwracając się we wrześniu do Ministerstwa Finansów o zmianę stanowiska i uchylenie niekorzystnej interpretacji podatkowej, z której wynikało, że podatkiem minimalnym od najmu powierzchni mają zostać obciążeni hotelarze. W swojej argumentacji zarówno IGHP, jak i Lewiatan podkreślają, że nie można gościa hotelowego stawiać na równi z najemcą – usługa noclegowa to nie dzierżawa powierzchni, a opłata za nocleg to nie czynsz.
WYMIANA DOŚWIADCZEŃ I WIEDZY. Oprócz działań na rzecz lepszego prawa dla IGHP wciąż kluczowe pozostaje doskonalenie kompetencji pracowników hoteli i wymiana doświadczeń. W celu rozwoju obszaru szkoleń dla hotelarzy w 2019 r. zostały zrealizowane cztery nowe tematy dotyczące bezpieczeństwa w hotelu, housekeepingu, obsługi kelnerskiej oraz zarządzania zespołem w hotelu. W sumie certyfikaty IGHP potwierdzające nowe umiejętności otrzymało w tym roku blisko 900 osób uczestniczących w szkoleniach z 10 tematów. Zaangażowanie izby w edukację i chęć dzielenia się doświadczeniami zaowocowała w lipcu startem autorskiej kampanii edukacyjnej „Hotel bez plastiku”. E-poradnik zawierający 30 wskazówek, jak ograniczyć plastik w hotelu, zyskał uznanie branży, a temat ekologii w hotelach został wielokrotnie poruszony w większości mediów branżowych i ogólnopolskich. – W 2020 r. w szczególności skupimy się na uregulowaniu krótkotrwałego najmu, wprowadzeniu zakazu wąskich klauzul OTA, a także na zasadach klasyfikacji obiektów hotelowych w oparciu o HSU – zapowiada Ireneusz Węgłowski. Obecnie członkami IGHP jest blisko 450 hoteli (prawie 43 tys. pokoi) oraz 36 dostawców usług i produktów dla hoteli. Tylko w 2019 r. do izby dołączyło ok. 80 hoteli.
Dodaj komentarz