Autor: Adam Kałowski
Adam Kałowski
Autor, doktor nauk ekonomicznych,
jest analitykiem w firmie PONT-Info zajmującej się analizą statystyczną wybranych sektorów gospodarki. Jest także pracownikiem naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Obecnie sektor usług hotelarskich to jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się sektorów w polskiej gospodarce. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba hoteli w latach 2000-2004 zwiększyła się o 30 procent (podobnie liczba miejsc noclegowych), podczas gdy liczba korzystających z noclegów hotelowych wzrosła o około 24 procent
Z realizacją każdej inwestycji — niezależnie od tego, czy jest to budowa hotelu czy też fabryki — nierozerwalnie łączy się kwestia podejmowania mniej lub bardziej skomplikowanych decyzji. Pośród nich kluczową jest decyzja o rozpoczęciu inwestycji. Wymaga ona przeprowadzenia wielu analiz odpowiadających na pytanie czy dany sektor - w tym nasza potencjalna inwestycja - ma potencjał sukcesu?
Wyodrębnienie poszczególnych części procesu przygotowania projektu budowy hotelu pozwala wskazać a następnie wybrać najefektywniejszy - z punktu widzenia inwestora - wariant przedsięwzięcia. Taka koncepcja cyklu przygotowania projektu ułatwia dokonanie właściwej oceny wykonalności projektu i późniejsze sprawne podejmowanie racjonalnych decyzji związanych z jego realizacją. Przechodzenie od zagadnień natury ogólnej, dotyczących opisu wyników sektora ogółem i jego dynamiki rozwojowej, poprzez analizę konkurencji lokalnej projektu, przedstawienie jego głównych rywali, ocenę możliwości rozwojowych rynku lokalnego - aż do przedstawienia silnych i słabych stron naszego projektu pozwala uniknąć bezpośredniego przejścia od momentu powstania pomysłu do sformułowania jego ostatecznej wersji, zapobiega powstawaniu błędów zagrażających zyskowności projektu i tym samym ochroni nasze finanse. Rozwój projektu inwestycyjnego od momentu pomysłu do rozpoczęcia budowy można przedstawić w formie cyklu składającego się z trzech faz (przedstawionych na rysunku obok).
[...]
Autor, doktor nauk ekonomicznych,
jest analitykiem w firmie PONT-Info zajmującej się analizą statystyczną wybranych sektorów gospodarki. Jest także pracownikiem naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Obecnie sektor usług hotelarskich to jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się sektorów w polskiej gospodarce. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba hoteli w latach 2000-2004 zwiększyła się o 30 procent (podobnie liczba miejsc noclegowych), podczas gdy liczba korzystających z noclegów hotelowych wzrosła o około 24 procent
Z realizacją każdej inwestycji — niezależnie od tego, czy jest to budowa hotelu czy też fabryki — nierozerwalnie łączy się kwestia podejmowania mniej lub bardziej skomplikowanych decyzji. Pośród nich kluczową jest decyzja o rozpoczęciu inwestycji. Wymaga ona przeprowadzenia wielu analiz odpowiadających na pytanie czy dany sektor - w tym nasza potencjalna inwestycja - ma potencjał sukcesu?
Wyodrębnienie poszczególnych części procesu przygotowania projektu budowy hotelu pozwala wskazać a następnie wybrać najefektywniejszy - z punktu widzenia inwestora - wariant przedsięwzięcia. Taka koncepcja cyklu przygotowania projektu ułatwia dokonanie właściwej oceny wykonalności projektu i późniejsze sprawne podejmowanie racjonalnych decyzji związanych z jego realizacją. Przechodzenie od zagadnień natury ogólnej, dotyczących opisu wyników sektora ogółem i jego dynamiki rozwojowej, poprzez analizę konkurencji lokalnej projektu, przedstawienie jego głównych rywali, ocenę możliwości rozwojowych rynku lokalnego - aż do przedstawienia silnych i słabych stron naszego projektu pozwala uniknąć bezpośredniego przejścia od momentu powstania pomysłu do sformułowania jego ostatecznej wersji, zapobiega powstawaniu błędów zagrażających zyskowności projektu i tym samym ochroni nasze finanse. Rozwój projektu inwestycyjnego od momentu pomysłu do rozpoczęcia budowy można przedstawić w formie cyklu składającego się z trzech faz (przedstawionych na rysunku obok).
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz