Autor: Anita Bajdalska
Recepcja SPA to miejsce, gdzie rozpoczyna się i kończy kontakt gości w strefie SPA. To nie tylko miejsce, w którym planowane są zabiegi i wydawane ręczniki na basen, ale centrum zarządzania i budowania relacji z gośćmi. Nie każdy do takiej pracy się nadaje mimo chęci, jakie deklaruje podczas rekrutacji. Określone cechy charakteru i osobowości są na tym stanowisku istotne, a są takie, które dyskwalifikują kandydata do pracy w tym miejscu.
Aby recepcja była wizytówką hotelowego SPA, muszą w niej pracować osoby kompetentne i posiadające właściwe cechy charakteru, ale same umiejętności recepcjonistów jednak nie wystarczą. Trzeba jeszcze stworzyć jasne i czytelne procedury obsługi. Wszystko to razem sprawi, że gość wyjdzie z takiego miejsca nie tylko zadowolony z zabiegów, ale także usatysfakcjonowany perfekcyjną obsługą. Na co zatem trzeba zwracać baczną uwagę podczas rekrutacji do recepcji SPA?
Łatwość komunikacji a komunikatywność
Budowanie dobrych relacji to w recepcji podstawa, ale nie każdy potrafi to zrobić. Nie mniej istotnym zagadnieniem jest łatwość wypowiadania się, budowania zdań i skrupulatność w przekazie informacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, czy kandydat do pracy w recepcji wypowiada się zrozumiale i czy potrafi swoją wiedzę o SPA oraz całym hotelu przekazać gościom. To, że taką wiedzę posiada, wydaje się niepodważalne, ale czy potrafi się nią podzielić? Nie zawsze jest to takie oczywiste. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć o szkoleniach z komunikacji, które w każdym hotelowym SPA powinny być obligatoryjne. Poprawność językowa jest ważna, jednak liczą się także nienaganne maniery, które będą przez gości oceniane jako wysoka kultura osobista recepcjonisty. Komunikatywność z kolei polega na budowaniu relacji z gościem, zatem osoba, która chce pracować w recepcji, powinna być otwarta na innych ludzi i ich lubić. Wydaje się to oczywiste i banalne, ale nie zawsze można liczyć na takie cechy nawet u recepcjonistów. Osoby, które nie lubią ludzi i nie potrafią wchodzić z nimi w relacje, nigdy nie będą dobrymi recepcjonistami. Zamykają się w sobie, budują dystans i tym samym od samego początku skazane są na porażkę. Gościnność natomiast wymaga od każdego, kto chce pracować w biznesie hotelowym, a tym bardziej w SPA, otwartości i pozytywnego nastawienia.
Cechy na E: entuzjazm i empatia
Entuzjazm w relacjach z gośćmi jest bardzo pożądany, jednak uważać trzeba, aby nie przerodził się w napastliwość i nadopiekuńczość. Chodzi o to, aby nie epatować niepohamowaną radością bez względu na okoliczności, ale zachować odpowiedni, pozytywny dystans i reagować wyłącznie wtedy, kiedy nasza praca lub gość od nas tego wymaga. Dobry recepcjonista SPA jest empatyczny: zawsze widzi pozytywne strony życia i potrafi się uśmiechnąć, dodać otuchy, a kiedy trzeba wysłuchać gościa oraz pomóc mu w różnych sytuacjach. Potrafi rozwiązać problemy gościa, jeśli ten takie zgłosi – od znalezienia warsztatu samochodowego po lekarza dentystę. Najważniejsze to chcieć pomóc, a nie odsyłać gościa do innego działu, pozbywając się problemu. To wymaga empatii od osób, które w recepcji SPA pracują, i umiejętności zrozumienia sytuacji, a co najważniejsze – chęci niesienia pomocy [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz