Obiekty hotelowe zyskują coraz bardziej na popularności wśród inwestorów instytucjonalnych oraz private equity, ponieważ pozwalają często na ciekawą dywersyfikację portfela nieruchomości komercyjnych. Udział tej klasy aktywów w całym rynku transakcyjnym jest wciąż niewielki, jednak eksperci z firmy Cresa Polska obserwują w ostatnich latach znaczny wzrost zainteresowania inwestorów tym segmentem rynku.
Całkowita wartość rynku transakcyjnego nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła w zeszłym roku 1 mld euro. Najwięcej transakcji hotelowych odnotowano w 2017 r., w którym 13 obiektów sprzedanych zostało za łączną kwotę ok. 350 mln euro. – W 2018 r. wolumen transakcji wyniósł 120 mln euro, a do połowy bieżącego roku odnotowano transakcje na łączną kwotę ok. 150 mln euro. Biorąc pod uwagę transakcje w toku, zakładam, że ten rok może się zamknąć wynikiem na poziomie ok. 320 mln euro – mówi Paweł Nowakowski, dyrektor działu rynków kapitałowych Cresa Polska. – Rośnie również cena za pokój, najczęściej stosowany wskaźnik wartości rynkowej nieruchomości w tym segmencie. W rekordowym 2017 r. wynosiła 123 tys. euro za pokój, w 2018 r. – 146,5 tys. euro, a w połowie tego roku już 193 tys. Obecnie najwyższej klasy hotele 5-gwiazdkowe w centrach największych polskich miast sprzedawane są za mniej więcej 300 tys. euro za pokój.
Rynek bardziej atrakcyjny dzięki umowom najmu
Najaktywniejsi ma polskim rynku są tradycyjnie inwestorzy z Niemiec. Fundusze takie jak Deka czy Union Investment od lat działają na polskim rynku nieruchomości, i to właściwie w każdym jego sektorze. Równie aktywni są inwestorzy ze Stanów Zjednoczonych i Wiekiej. Brytanii. Można zaobserwować także rosnące z [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz