Optymalny dobór odpowiedniego wyposażenia hotelowego na etapie inwestycji wymaga wiedzy eksperckiej w takich dziedzinach jak np. systemy informatyczne i teletechniczne, audio-wideo, technologia kuchni, systemy parkingowe, wymagania ppoż. czy sanitarne, meble, tekstylia, różnego rodzaju akcesoria. W procesie zakupu ważne są umiejętności w zakresie negocjacji, efektywnej współpracy, budowania długofalowych relacji z producentami i dostawcami oraz zdolności analityczne. Wreszcie w trakcie dostaw i montażu wyposażenia przydatna jest zdolność prowadzenia projektów choćby w takich aspektach, jak planowanie, nadzór czy skuteczna koordynacja.
Obszerne omówienie tej dziedziny inwestycji hotelowych wykracza poza ramy jednego artykułu. W poniższym tekście zebrałem zalecenia i wskazówki, na co warto zwrócić uwagę w trakcie wyboru, zakupu, dostaw i montażu sprzętu, mebli itp., tak aby proces przebiegał sprawnie, w możliwie niskich kosztach nabycia, logistyki i montażu, a wyposażenie na etapie użytkowania spełniało oczekiwania i wymagania inwestora, gości hotelowych oraz personelu, służyło długo, a jego utrzymanie w sprawności i czystości nie kosztowało fortuny.
Należy rozróżnić pojęcie wyposażenia hotelowego od wyposażenia technicznego, które w większości mieści się w zakresie i kompetencjach wykonawców robót (więcej na temat różnych kategorii wyposażenia na załączonej grafice).
W zależności od standardu przyjmuje się, że wyposażenie hotelowe stanowi od 10 do 20 proc. wartości inwestycji. Właściwy jego dobór jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o powodzeniu hotelu. Ma istotny wpływ na jego wizerunek, komfort i zadowolenie gości, obłożenie, koszty użytkowania, zdolność generowania dochodów i zysków.
Wyposażenie w hotelach sieciowych
Większość sieci hotelowych ma swoje standardy wyposażenia, oparte na latach doświadczeń i wiedzy operacyjnej. Takie sieci doskonale wiedzą, co, gdzie i w jakich ilościach jest niezbędne do właściwego użytkowania obiektu. Korzystają ze swoich dostawców, których produkty często tworzone są z udziałem hotelarzy, a czasem wręcz na ich specjalne zamówienie. W zasadzie gwarantuje to właściwe parametry funkcjonalne, trwałość i efektywność takiego wyposażenia, wiarygodność producenta czy dostawcy.
W dużym stopniu problem właściwego i optymalnego doboru elementów wyposażenia inwestor może rozwiązać, zamawiając je właśnie u dostawców rekomendowanych, ale niestety ma to swoją cenę. Produkty zamawiane u dostawców rekomendowanych zazwyczaj nie należą do tanich, czasami pochodzą z odległych zakątków świata i choćby koszty transportu powodują, że niestety często cena jest wysoka. Znam jednak wyjątki, gdy nie udało się znaleźć u producentów lokalnych z Polski czy regionu porównywalnych produktów w cenach konkurencyjnych do oferowanych przez zagranicznych dostawców rekomendowanych przez sieci. Dzieje się tak m.in. dlatego, że sieci hotelowe, kupując duże ilości produktów dla setek hoteli, mogą uzyskać znaczące upusty.
Część sieci narzuca swoim partnerom inwestycyjnym zakup konkretnych produktów wyposażenia, przede wszystkim tych elementów, które są kluczowe dla wizerunku czy wartości marki. Często są one jednak gotowe zaakceptować zamianę niektórych takich produktów na lokalne. Warunkiem jest, żeby ich wygląd, jakość, parametry użytkowe czy efektywność nie odbiegały znacząco od tych, które przewidują standardy sieci.
Niektóre sieci uchodzą za bardziej elastyczne i otwarte na możliwość użycia lokalnych produktów lub zamienników. Inne mniej. Warto przed podpisaniem umowy z operatorem dopytać o obowiązujące u niego zasady wyboru wyposażenia i wskaźniki kosztów dla różnego rodzaju pokoi i stref hotelowych. Zgoda operatora na zastosowanie lokalnych produktów może przynieść inwestorowi nawet kilkadziesiąt procent oszczędności na kosztach zakupu i transportu wyposażenia hotelowego.
Warto skorzystać z tej możliwości. Lokalni producenci coraz częściej oferują porównywalne produkty, nieróżniące się jakością czy designem od zagranicznej konkurencji, a zwykle w niższych cenach. Niekiedy sieci, doceniając jakość i atrakcyjną cenę lokalnych produktów, włączają ich producentów do grona swoich rekomendowanych dostawców.
Wyposażenie w hotelach niezależnych
Inwestorzy, którzy budują lub modernizują hotel pod własną marką, muszą zdefiniować standard i dobrać elementy wyposażenia hotelowego we własnym zakresie. Nie ma wątpliwości, że wymaga to specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, której zwykle sami nie posiadają.
Na szczęście na rynku znaleźć można konsultantów i ekspertów, którzy profesjonalnie doradzą, co jest potrzebne do prowadzenia hotelu, tak aby mógł on generować jak największe zyski, zapewnić komfort i zadowolenie gości. Najlepiej, jeżeli są to niezależni konsultanci, niezwiązani z konkretnymi producentami czy dostawcami. Korzystanie z takich ekspertów wiąże się wprawdzie czasami z trochę wyższą ceną, ale daje większe szanse, że dobór optymalnej konfiguracji będzie ukierunkowany na rzeczywiste potrzeby hotelu, a nie na chęć sprzedania produktów konkretnego dostawcy.
Komu powierzyć zakup i nadzór nad dostawami i montażem wyposażenia?
Inwestor może przeprowadzić proces doboru, zakupów, koordynacji dostaw czy nadzoru montażu wyposażenia hotelowego na kilka sposobów. Część inwestorów powierza to zadanie sw [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz