RAPORT MEDIA W HOTELU: Nowoczesne technologie multimedialne

Autor: Piotr Morawski, telewizjadlahoteli.pl
Obserwując od kilku lat rozwój technologii w zakresie multimediów w hotelach, nie możemy mówić o rewolucji, lecz o szybko postępującej ewolucji i coraz bardziej dopracowanych technologiach. Następuje też jeszcze większa integracja pomiędzy mediami. Kiedy kilkanaście lat temu pojawiły się pierwsze telewizory hotelowe z matrycą LCD, nikt nie przypuszczał, że w ciągu kilkunastu lat staną się prawdziwym centrum multimedialnej rozrywki w pokoju hotelowym, a odbiornik telewizyjny, bo tak wtedy nazywano to urządzenie, połączy w sobie tak wiele, z pozoru odległych technologii. Graham Bell, kiedy wypowiadał pierwsze słowa przez skonstruowany przez siebie telefon, nie wyobrażał sobie, jak bardzo zmieni się jego wynalazek i że będzie jednym z najważniejszych urządzeń wykorzystywanych codziennie. Do kompletu brakuje jeszcze dobrze skonfigurowanej, stworzonej na specjalnych urządzeniach dostępowych, sieci Wi-Fi. To właśnie te trzy media – telewizor, internet i urządzenia mobilne – tworzą i w najbliższej przyszłości będą tworzyć prawdziwie hotelową rozrywkę dla gościa. Dzisiaj gość w pokoju hotelowym coraz częściej zastaje telewizor z ekranem o dużej rozdzielczości i rozmiarze, połączony z systemem WLAN i interaktywnym systemem informacyjnym oraz całą masą mniej lub bardziej przydatnych „wodotrysków”. Istnieje bardzo wiele rozwiązań dostępnych na rynku, różniących się możliwościami i ceną. Część takich rozwiązań zaniknie naturalnie, jak np. telewizory 3D, które zniknęły szybciej, niż stały się częścią hotelowej rozrywki. Część natomiast zbierze kilka technologii w jedną, np. Google Chromecast, łączący po trochu Apple TV, Android TV, Miracast, Bluetooth i jeszcze kilka mniej lub bardziej znanych standardów. Telewizja liniowa: od kineskopów do standardu SA T>IP Telewizor w ciągu ostatnich lat przeszedł drogę od rewolucji do ewolucji. Zaprzestano produkcji kineskopowych CRT, pojawiły się i ciągle rozwijają telewizory z płaskimi matrycami. Rozdzielczość ekranów telewizorów hotelowych sięgnęła już standardu Ultra HD. Tak naprawdę telewizory można przyrównać do komputerów – mają własne systemy operacyjne i coraz szybsze procesory. Można powiedzieć, że przy dostępie do takich technologii jedynie sky is the limit. Według ostatnich badań, popularność liniowej, tradycyjnej telewizji wcale nie maleje. Zanotowano nawet lekki wzrost oglądalności. Goście często korzystają z oferty kanałów telewizji naziemnej i satelitarnej. Z tej drugiej głównie goście obcojęzyczni lub tacy, którzy chcą skorzystać z udostępnionych przez hotel, często kodowanych, kanałów premium. Coraz częstszy staje się również dosył kanałów niedostępnych z nadajników naziemnych i satelitarnych poprzez sieć internet. Są nawet takie kanały, które dostępne są tylko w ten sposób. Być może w przyszłości to właśnie ta metoda stanie się standardem. Jednak obecnie i w tej najbliższej przyszłości źródłem telewizji w hotelu będzie stacja czołowa (ang. headend). Łączy w sobie wszystkie możliwe metody odbioru kanałów telewizyjnych DVB-T, DVB-S, DVB-C i IPTV. Dzięki możliwości wprowadzenia danych IP można również podłączyć do systemu telewizji np. obraz z kamer czy uruchomić hotelowy kanał reklamowy i udostępnić gościom na ekranie telewizora. Stacja przesyła sygnał telewizyjny w odpowiedni dla zainstalowanych w obiekcie telewizorów sposób. Tradycyjnie, kablem koncentrycznym od stacji czołowej do gniazdka TV w pokoju (DVB) lub też tzw. skrętką z wykorzystaniem hotelowej infrastruktury LAN – standard IPTV. Można również, z wykorzystaniem dostępnego od kilku lat standardu SAT>IP, doprowadzić sygnał telewizyjny drogą bezprzewodową. Standard stworzony został przez kilkanaście firm (m.in. producentów stacji czołowych i telewizorów), z jednym z największych operatorów satelitarnych SES na czele. Dzięki takiemu rozwiązaniu można oglądać programy zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i telewizorach. Na przykład – rozpocząć oglądanie meczu na smartfonie w barze i dokończyć już w pokoju na dużym ekranie telewizora. Na niedawno zakończonych w Kolonii targach ANGA jeden z niemieckich producentów przedstawił ciekawe rozwiązanie, które nazwał Wi-Fi TV. To kompleksowe rozwiązanie oparte właśnie na technologii SAT>IP. System składa się z kompaktowej stacji czołowej, infrastruktury Wi-Fi oraz telewizorów i urządzeń mobilnych jako odbiorników. Niestety standard SAT>IP nie jest wspierany przez najmocniejszych graczy na rynku telewizorów hotelowych. Ale wystarczy przejrzeć oferty innych producentów „hotelówek” i znajdziemy co najmniej kilkanaście różnych modeli. W takiej stacji czołowej zastosowano najnowszą technologię, dzięki czemu funkcjonalnością nie ustępuje dużo droższym, modułowym urządzeniom dostępnym na rynku. Spełnia wszystkie opisane powyżej funkcje zarówno po stronie odbiorczej, jak i nadawczej. Współpracuje z telewizorami wspierającymi SAT>IP. Poza tym nie ma żadnych ukrytych opłat (licencji [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *