Liczymy na wynik Jak analizować wyniki operacyjne hotelu? – rachunkowość zarządcza, cz. XII

Autor: Marta Kuniszyk
Autorka, doktor nauk ekonomicznych,
jest dyrektorem Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej Wilkasy i członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

W poprzednim odcinku cyklu na przykładzie gastronomii pokazaliśmy, jak stosować analizę wrażliwości i w jaki sposób wykorzystywać wnioski płynące z obliczeń. Wiedza na temat profilu wrażliwości hotelu czy też wybranej jego działalności przydaje się podczas podejmowania bieżących decyzji operacyjnych oraz ułatwia tworzenie planów i wieloletnich prognoz. Analiza wrażliwości powinna być integralną częścią prognoz długookresowych. W tym artykule: jak skonstruować model do prognozowania, aby można było oceniać wpływ zmiany wybranych prognozowanych parametrów na efekt całego hotelu, działalności, oraz wskaźniki zwrotu dla planowanych nakładów.

Analiza wrażliwości w modelach do prognozowania

Celem analizy wrażliwości jest ocena wpływu zmian różnych czynników na wynik. Stosując to narzędzie tworzymy różne scenariusze rozwoju wydarzeń – tak, aby przekonać się, czy plany i prognozy, które opracowujemy, są możliwe do zrealizowania. Oceniamy ryzyko wiążące się z prowadzoną działalnością lub projektowanym przedsięwzięciem w sytuacji, gdy jakiś element „układanki” zachowa się inaczej, niż to zakładaliśmy. Sprawdzamy, jakie będą tego konsekwencje i staramy się ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia takiego scenariusza. Dzięki temu możemy przygotować się na niespodzianki lub w porę zmienić plan czy projekt, jeżeli ryzyko realizacji pierwotnej koncepcji okaże się zbyt duże.
Wraz ze wzrostem konkurencji w branży turystycznej rola analizy wrażliwości wzrasta. Budując różne scenariusze powinniśmy próbować zbliżyć się do wersji najbardziej prawdopodobnej. Analiza wrażliwości ma nam wskazać, czego się spodziewać, jeśli nie osiągniemy określonych przychodów. Przy ocenie projektów inwestycyjnych pomoże z kolei w wyborze najefektywniejszych i najpewniejszych przedsięwzięć, które warto potraktować priorytetowo, odkładając na bok pomysły obarczone zbyt dużym ryzykiem, nadmiernie kosztowne bądź zbędne dla prowadzenia normalnej działalności.
Sprawne budowanie różnych scenariuszy wymaga, aby
– w miarę możliwości – w modelu do prognozowania uwzględnić większość powiązań i charakterystycznych zależności między poszczególnymi kategoriami (w postaci odpowiednich formuł). Prowadzi to do pewnego uproszczenia, ale z drugiej strony pozwala szybko ustalić nowy wynik po zmianie wybranego elementu, bez konieczności żmudnego wyliczania po [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *