Autor: Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP, wiceprezes Orbis SA
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego jest największym przedstawicielem środowiska hotelarskiego i wyrazicielem jego opinii. Zrzesza ponad 370 hoteli z ponad 38 tys. pokoi, co stanowi ok. 30 proc. rynku pokoi hotelowych w Polsce. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród członków IGHP dotyczącej najważniejszych wyzwań stojących przed hotelarzami chciałbym zaprezentować opinię branży, jak postrzega rok 2019, otoczenie, w którym funkcjonuje, i jakie ma obawy związane z przyszłością rynku.
Sytuacja na polskim rynku hotelowym w 2018 r. wyglądała bardzo dobrze. Większość hoteli osiągało dobre wyniki, na co główny wpływ miały wskaźniki makroekonomiczne takie jak np. tempo wzrostu PKB, ale też coraz lepsza infrastruktura turystyczna, profesjonalna promocja miast i regionów czy wysoka jakość usług oferowanych przez hotele. Jednak wielu hotelarzy, i nie tylko hotelarzy, bo również analityków rynku gospodarczego, zadaje sobie pytanie, jak długo jeszcze potrwa dobra koniunktura. Ponieważ prognozy dotyczące gospodarki, rynku turystycznego i hotelarskiego dyskutowane są na różnych forach i przy wielu okazjach, IGHP postanowiła zwrócić się do swoich członków, aby poznać ich refleksje i opinie na temat przyszłości. Poprosiliśmy ich bezpośrednio o wyrażenie opinii w ankiecie, ponieważ nikt lepiej od hotelarzy nie odczuwa codziennego pulsu rynku, nie analizuje obaw o przyszłość swojego hotelu w kontekście spodziewanych zmian, które nastąpią w 2019 r. Poprosiliśmy członków Izby o wskazanie trzech obszarów tematycznych, które ich zdaniem będą stanowiły największe wyzwania w 2019 roku i które już dzisiaj, u progu nowego roku, wzbudzają ich niepokój.
Co czeka polską branżę
hotelarską w 2019 r.?
Czynniki wzrostu
» Prognoza tempa wzrostu PKB
» Rosnąca siła nabywcza Polaków
» Większa mobilność Polaków
» Poprawa infrastruktury
turystycznej
Czynniki hamujące
» Wzrost kosztów energii i pracy
» Podaż nowych hoteli
» Krótkotrwały najem lokali
» Silna pozycja OTA
Największe wyzwanie – brak pracowników
Zdecydowanie na pierwszym miejscu wśród odpowiedzi znalazł się brak na rynku pracowników. Aż 75 proc. ankietowanych odpowiedziało, że to jest najpoważniejsze wyzwanie, które czeka branżę. Hotelarze zwracali uwagę na fakt, że braki w zatrudnieniu w znacznym stopniu mogą wpłynąć na pogorszenie rentowności. A ponieważ jest to zjawisko powszechne, które dotyczy nie tylko branży hotelowej, ale przekłada się na trudności w wielu innych sektorach, to sk [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz