Każdy hotel, hostel czy pensjonat może w swoim własnym zakresie dbać o środowisko, a co za tym idzie – o swoje finanse. Bez względu na to, czy hotel został wyposażony w nowoczesne instalacje, czy też ma już swoje lata, każdy zarządzający nim będzie się przede wszystkim starał uzyskać oszczędność energii i wody.
Nawet w starszych obiektach hotelowych można wprowadzać proste rozwiązania, jak: – dla oszczędności energii – czujniki ruchu, czujniki zmierzchu, dzwonki przy chłodniach, żarówki LED, energooszczędne lodówki w pokojach, maksymalne wykorzystywanie światła dziennego, – dla oszczędności wody – perlatory w bateriach kranowych (mieszacze wody z powietrzem), nisko przepływowe końcówki pryszniców, ograniczniki objętości w zbiornikach spłuczek toalet, spłuczki z funkcją „stop” i/lub podziałem na spłukiwanie pełne i oszczędne, bezwodne pisuary, pranie w specjalistycznych pralniach zewnętrznych.
Monitorowanie zużycia mediów
Nie można jednak wprowadzić programów oszczędnościowych bez wprowadzenia właściwego monitorowania zużycia mediów. Ustawa z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej mówi: „Audyt energetyczny przedsiębiorstwa (…) powinien opierać się, o ile to możliwe, na analizie kosztowej cyklu życia budynku lub zespołu budynków oraz instalacji przemysłowych, a nie na okresie zwrotu nakładów, tak aby uwzględnić oszczędności energii w dłuższym okresie”. Nawet zapisy najnowszej ustawy – Prawo zamówień publicznych sugerują używanie „jako jednego z możliwych kryteriów wyboru oferty – kryterium kosztu budynku w całym cyklu jego życia” (tu wracamy do opisanej w poprzednim odcinku kwestii tego, co stanie się z materiałami budowlanymi po rozbiórce budynku lub jego głębokiej modernizacji). W nowych budynkach hotelowych monitoring mediów może być ułatwiony dzięki zastosowaniu BMS (Building Management System). Pozwala on na integrację, kontrolę oraz optymalizację pracy instalacji, urządzeń i systemów w budynku oraz jego otoczeniu. Poprzez reagowanie w czasie rzeczywistym na zmiany warunków zewnętrznych i wewnętrznych można nie tylko uzyskać optymalne zużycie wszelkich mediów, ale także poprawić funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz komfort użytkowników budynku. Zresztą hotelom zależy też, by wszystkim gościom zapewnić rozwiązania intuicyjne i łatwe w obsłudze do tego stopnia, aby nie musieli sięgać po żadne instrukcje.
Odpowiedzialne oszczędności
Zrozumienie, w jakich obszarach obiekt hotelowy, już po jego zaprojektowaniu i wybudowaniu, może negatywnie oddziaływać na środowisko, ma zasadnicze znaczenie dla podjęcia działań. Hotelowi powinno zależeć na zrównoważonej, odpowiedzialnej konsumpcji. Standardem już jest zachęcanie gości (przez ulotki, udział w grach i programach lojalnościowych czy vouchery hotelowe przekazywane np. na rzecz UNICEF) do rozsądnego gospodarowania wymianą ręczników i pościeli oraz oszczędzania wody i energii. Coraz powszechniejsze staje się: – używanie ekologicznych, biodegradowalnych preparatów do sprzątania całego hotelu, – odstąpienie, w dobie internetu, od drukowanych materiałów reklamowych, – używanie dozowników z mydłem zamiast jednorazowych opakowań, – podawanie do picia filtrowanej wody w karafkach nadających się do recyklingu, – wyposażanie hotelu w materiały naturalne z udokumentowanego źródła, jak drewno z aprobatą FSC (Forest Stewardship Council), – zakupy zgodne z fair trade lub zakupy produktów, przy produkcji których nie ucierpiały zwierzęta itp. Modne ostatnio hasło (i oby stało się coraz bardziej modne) „zero waste” odnieść można również do restauracji hotelowych, w których stara się minimalizować i odpowiednio zagospodarowywać odpady żywieniowe. Prowadzi się analizy, skąd pochodzi ich najwięcej: z talerzy gości? Ze źle dostosowanej ilości zakupów? Z niewłaściwie podawanych dań? Przykładami działań zapobiegających marnotrawieniu pożywienia, a więc sprzyjających oszczędnościom, mogą być np. sałatki na szwedzkim stole do samodzielnego skomponowania (zamiast podawania wymieszanych komponentów, co może sprawić, że ich część trafi do kosza, bo ktoś może nie lubić lub być uczulonym na jakiś składnik), stosowanie produktów sezonowych (bardziej dostępnych w danym okresie, czyli nie tylko tańszych, ale i możliwych do zamawiania w mniejszych partiach) itp. Do tego dochodzi refleksja, w jaki sposób serwować proponowane dania, by np. ograniczyć zużycie opakowań plastikowych (eliminacja plastikowych słomek i butelek; użycie jednorazowych, biodegradowalnych naczyń lub naczyń, które można zjeść, wykonanych z otrąb – dodatkowa atrakc [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz